Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selvgjort service på Mercedes C180


kahorn03

Anbefalte innlegg

Hei.

I kombinasjon med at; MBen min drar på årene (95 mod), jeg er litt gira på å lære å mer om bil og at jeg vil bruke penger på annet enn service, tenkte jeg å gjøre servicen selv.

Bilen trenger en 165k km serice, hvilket innebærer oljeskift, oljefilter og bremsevæske skift.

Har sett kjapt over og ser at oljefilteret kan bli vanskelig å få ut. Det står at det skal trekkes til med 25Nm, og det har samme form som en pluggnøkkel...

Tips og erfaringer mottas med takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg erfart at det er tilstrekkelig å skru fast oljefilteret for hånd. Kjøpte min bil hos en kar som fikk oljeskift utført av et lokalt jallaverksted, og der skrudde de åpenbart til filteret alt de kunne med en nøkkel. Det satt så godt at det ble deformert da jeg prøvde å få det løs. Heldigvis strammet de ikke til oljepluggen for hardt, da det kunne ha fått bunnpanna (girkassekåpa) på bilen min til å sprekke. Jeg skrudde til det nye oljefilteret for hånd, og har ikke hatt trøbbel med det. Husk å smøre litt olje på pakninga til det nye filteret før du skrur det fast.

 

Bremsesystemet skal sannsynligvis luftes i en viss rekkefølge, slik er det iallfall på min bil. Du kan få en kompis til å trø ned pedalen mens du lufter hver kaliper, ellers går det an å få kjøpt et lufteverktøy som du kan koble til et dekk for å sette trykk på bremsevæskebeholderen.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

tja. det som er normalt på en "stor service" på en mercedes er:

 

Flytende:

Spyleveske

Servoolje

Motorolje

bytte bremseveske

 

Filtere:

Oljefilter

Kupe filter

innsugsfilter

drivstoffilter(bensin eller diesel)

 

div annet:

Sjekke bremse klosser + skiver

bytte tennplugger

bytte vinduspussere

smøre låser/hengsler

sjekke dekktrykk + mønster dybde

 

og til slutt generell kontroll av bilens tilstand.

Lenke til kommentar

er ikke vansklig, men til lufting av bremser går det mye kjappere å være to. Skal ikke være nødvendig med spesifikk rekkefølge for å skifte bremsevæske. skulle tro det kun var nødvendig ved lufting av bremsene.

bare å lufte hvær kalipter til du ser at bremsevæsken blir lysere (den nye du fyller på i rett beholder i motorrommet er lysere enn den gamle) husk å etterfylle etter hvert som du skifter ut den gamle glemmer du deg ut får du luft i systemet.

 

Kjøp den en hayns bok til din bilmodell. denne tar for seg med forklaringer og av og til bilder alt fra service til motoroverhaling, og egner seg for både nybegynnere og viderekommende hjemmemekkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...