Gå til innhold

Ripe i plate, hva nå?


Anbefalte innlegg

Jeg spilte call of duty III då den sa at den ikke kunne leses mer, det som skjedde var at jeg kom borti xbox'en så den sveiet litt så ble det en stor ripe, akuratt der den skal leses for at den skal starte, hva nå? 599 KR og èn ripe øderla allt...

 

Hater når sånt skjer...

Jeg vil ikke bruke plate sliper får å få den fikset, det gjorde jeg engang før og det ble bare på styr.. noen andre som har opplevd sånn hendelse med ripe i platen?

 

vis du også har noen tips om hvordan jeg kan få bort riper i Cd'er.. så takker jeg eveig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ripen er på undersiden av discen kan dette fikes, med mindre den er sikkelig dyp. Det er bare plast som beskytter selve dataen på disken.

 

Dersom ripen er på toppen (der skriften er) er du tapt. Det er her informasjonen ligger, og da er den ødelagt.

 

 

Prøv å gni godt inn Zalo og skyll av (vann skader ikke diskene). Ellers vet jeg at Clas Ohlson solgte en CD/DVD repair apperat (ikke sliper men brukte noe kjemikaler og pusset) en stund tilbake, men den koster nesten like mye som ny spill.

De selger og en "Mobil display repair" som går ut på det samme og er bare en liten tube som koster 10-20Kr tror jeg. Den og funker.

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Hvis ripen er på undersiden av discen kan dette fikes, med mindre den er sikkelig dyp. Det er bare plast som beskytter selve dataen på disken.

 

Dersom ripen er på toppen (der skriften er) er du tapt. Det er her informasjonen ligger, og da er den ødelagt.

 

 

Prøv å gni godt inn Zalo og skyll av (vann skader ikke diskene). Ellers vet jeg at Clas Ohlson solgte en CD/DVD repair apperat (ikke sliper men brukte noe kjemikaler og pusset) en stund tilbake, men den koster nesten like mye som ny spill.

De selger og en "Mobil display repair" som går ut på det samme og er bare en liten tube som koster 10-20Kr tror jeg. Den og funker.

9243336[/snapback]

 

jeg vet det, at selve "bilde" er data filen- det er ike så dypt, men tørr liksom ikke vis den blir enda mer herpa så far jeg ikke bytta det ut...

Lenke til kommentar
Tullprat. Send platen til distributøren og krev at de erstatter platen. Du betaler nemlig ikke for selve platen, men rettigheten til å benytte innholdet på platen ihht lisensavtalen. Platen er kun et nødvendig onde for å distributere innholdet ut til kunde.

9243586[/snapback]

 

Krev? Vet du i det hele tatt hva ordet "krav" betyr? Man har ikke krav på å få en ny plate om man selv er så glup, og ødelegger den. Derimot kan man sende inn plata (eventuelt ta et bilde av plata, coveret og manualen og sende dem i en e-mail) og be pent om å få ei ny plate.

Lenke til kommentar
Tullprat. Send platen til distributøren og krev at de erstatter platen. Du betaler nemlig ikke for selve platen, men rettigheten til å benytte innholdet på platen ihht lisensavtalen. Platen er kun et nødvendig onde for å distributere innholdet ut til kunde.

9243586[/snapback]

 

Krev? Vet du i det hele tatt hva ordet "krav" betyr? Man har ikke krav på å få en ny plate om man selv er så glup, og ødelegger den. Derimot kan man sende inn plata (eventuelt ta et bilde av plata, coveret og manualen og sende dem i en e-mail) og be pent om å få ei ny plate.

9245296[/snapback]

 

det går greit jeg skal få fisket det tror jeg, skal snakke med dem jeg kjøpte den av, og xbox'en burde tåle at jeg kunne komme borti den uten å få riper iden, det blir frustrerende...

Lenke til kommentar
Krev? Vet du i det hele tatt hva ordet "krav" betyr?

9245296[/snapback]

 

Du kan KREVE det ja, fordi platen er kopibeskyttet og du kan derfor ikke ta sikkerhetskopi. Å ta sikkerhetskopi er noe du har en lovfestet rett til å gjøre i det fine landet vi bor i, og hvis distributøren nekter deg å ta sikkerhetskopi (les: kopisikring), så er de samtidig forpliktet å erstatte produktet så lenge du betaler for frakt og kostpris for mediet.

 

Igjen: Du betaler for innholdet, ikke mediet innholdet distributeres på.

 

Denne diskusjonen dukker stadig opp på gamer.no - ikke skjønner jeg hva problemet er, siden dine rettigheter som forbruker i slike saker er godt ivaretatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...