Gå til innhold

Disse objetivene på et Digitalt? (Oppdatert)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

 

Her finner du en oversikt over hva som vil passe.

 

I følge den må du ha AF-S, AF-I eller type G for autofokus med D40.

 

Men vidvinkel får du ikke, da du kan gange de brennviddene med 1.5 for å kunne sammenligne brennvidden med hva du vil få på et digitalt.

Det vil altså si 42-120mm og 105-450mm på telezoomen.

 

Hører noen sier det kan bli problemer med uønskede refleksjoner og diverse med gamle "film-objektiver" på dslr. Dog har jeg ikke opplevd det sålangt med mitt AF-S 35-70mm.

 

Hvis du ikke har kjøpt D40 ennå, ville jeg kanskje vurdert å hoppe et skritt opp til D80 både pga objektiv-kompatibiliteten og andre gode grunner.

 

Men det er nå bare mine tanker da :)

Lenke til kommentar

Eldre Sigma på digitalt er et sjansespill. Noen fungerer helt fint, andre fungerer en periode også kutter de ut, andre fungerer ikke i det hele tatt. Du får uansett ikke autofokus (selv nyere Sigma fungerer ikke alltid optimalt på de nyeste digitale... dårlig fremoverkompatibiltet med andre ord).

 

Den andre, 35-70, skal fungere helt fint, men altså uten autofokus.

 

Men alle objektivene du har nevnt her, er ikke spesielt gode objektiver. Du kan glemme 28-80 og 35-70 som normalzoomobjektiv fordi brennvidden oppleves som mye trangere (gang med 1,5) og begge telezoomobjektivene er ganske dårlige (med mindre det er D-versjonen av Nikonlinsa).

 

Ville heller kjøpt D40 kit med 18-55 og 55-200 (evt. VR). Da får du objektiver som er tilpasset kameraet, mer "riktig" brennvidde for digitalt, og de fungerer med autofokus.

Lenke til kommentar
Alle alternativene du kommer opp med er bare tull. Det er en grunn til at de er billige. Vent heller til du har klart å holde deg hjemme to kvelder, så kjøper du en Nikkor 55-200 VR.

Word :!:

 

55-200VR har fått bra kritikk... bedre enn 55-200 (uten VR) også på den optiske kvaliteten. Knallobjektiv til ca. 2500 kroner. Også bruker du 500 kroner mer på å kjøpe kamerakit i stedet for bare hus, så får du et 18-55 som er mye bedre egnet til det kameraet enn de du har listet opp. Vet jeg har sagt dette før, men en god ting kan ikke sies for ofte :)

Lenke til kommentar

Tamron 90/2,8 Macro 1:1 er et genialt makroobjektiv. Fungerer også helt fantastisk godt til portretter. Dette objektivet er nær blitt legendarisk. Koster ca. 3500.

 

Nikon har en 60mm, som er noe billigere, men der må du stå noe nærmere motivet for å få 1:1 makro.

 

Vær også oppmerksom på at du får IKKE ekte makro, før objektivet skryter av 1:1. Sigma og Tamron har betegnelsen "makro" på noen av sine telezoomer blant annet, men det er ikke ekte makro.

Lenke til kommentar
Tamron 90/2,8 Macro 1:1, er det af-s? Og har du en link til en nettbutikk som selger det?
Du vil ikke få autofokus på dette objektivet, nei, men autofokus er en ulempe når du jobber med makro synes jeg (personlig mening). På portrett er kanskje fokus en større fordel, men også her har du jo god tid til å stille fokus, og være sikker på at du får det skarpest mulig. Det er spesielt viktig til portrettbilder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...