Gå til innhold

IDE kabel spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert pcen min litt nå, (kjøpt nytt hovedkort, processor og ram) på det gamle hovedkortet hadde jeg 2 IDE kabel slots, men på mitt nye hovedkort er det bare 1 slot!

 

er det nå noen mulighet for meg og få koblet til begge hardiskene mine og begge dvd romene mine på hovedkortet? med en slags 4 kanals IDE kabel (som jeg enda ikke har funnet)

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IDE er ut... ikke noe å spare på.

9239336[/snapback]

 

Vås. En IDE disk lagrer data like godt som en SATA disk. Jeg ville selvsagt ikke anbefale noen å kjøep IDE nå, men det finnes ingen gode grunner til å slutte å bruke de man har.

 

Så til trådstarter.

 

Du kan skaffe et IDE kontroller kort. De vil som regel koste mindre enn en ny disk i samme størrelse som den gamle. Feks dette til under 300 :)

9239379[/snapback]

 

Beklager men det er ikke bare vås.

PATA benytter master slave prinsipp .

Dvs at to enheter på samme port blir en begrensning i dataoverføring da kun en enhet kan være aktiv ad gangen. Du har også begrensningen med lav og delt båndbredde da ide kontrollere kjøres over pci bussen.

Dessuten er det også lettere å få datakorrupsjon med PATA vs SATA grunnet bedre feilsjekking i sata grensesnittet/kontroller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Beklager men det er ikke bare vås.

PATA benytter master slave prinsipp .

Dvs at to enheter på samme port blir en begrensning i dataoverføring da kun en enhet kan være aktiv ad gangen. Du har også begrensningen med lav og delt båndbredde da ide kontrollere kjøres over pci bussen.

Dessuten er det også lettere å få datakorrupsjon med PATA vs SATA grunnet bedre feilsjekking i sata grensesnittet/kontroller.

9239394[/snapback]

 

Så de X antall GB trådstarter har i harddisker skal bare kastes fordi det er kommet en nyere standard? Så lenge diskene har fungert feilfritt til nå vil jeg påstå at det er vås. Om trådstarter derimot har problemer med at diskene ikke overfører data raskt nok, eller at det oppstår datakorrupsjon så bør han bytte :)

 

Vil forsåvidt også påpeke at PCI bussen har en kapasitet på 133MB/s, og det er særdeles få diskoppsett som klarer å utnytte det.

Lenke til kommentar
Vås. En IDE disk lagrer data like godt som en SATA disk.

"Not True".

PCI båndbredden "er/blir" en flaskehals med f.eks addin kontroller og flere disker.

133MB/s "deles" med alt annet onboard , dessuten grunnet overhead er det i praksis nærmere 120MB/s som er effektivt tilgjengelig.(hvorfor tror du servere er utstyrt med PCI-X)

Master/slave prinsippet gjor at dataoverføring mellom to enheter på samme port går tregt.

Feilsjekking er bedre med SATA .

Aka' PATA systemet/grensesnittet lagrer ikke like godt som SATA.

 

Å kaste ut / parkere PATA disker har jeg gjort for flerfoldige år siden - sier dog ikke at trådstarter trenger å gjøre det . Men rett skal være rett mht til ditt utsagn.

 

 

En bedre løsning vil være å kjøpe to stk P-ATA til S-ATA konvertere , kople optiske enheter på hovedkortets ene' IDE port og diskene via adaptere på to av hovedkortets chipsett integrerte sata porter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Skal man kverrulere kan man jo påpeke at platen i disken holder dataen like godt, men jeg gidder ikke krangle og redigerer første posten min :)

 

For privat hjemme bruk vil jeg påstå at forskjellene mellom sata og pata er mer teoretiske enn praktiske. Jeg har 4 PCer i hus som kjører IDE og til sine oppgaver har de på ingen måte bruk for SATA. Bruker forsåvidt to sata disker i raid til spill PCen min, og det er fint det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...