Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bruktbil Privat kontra Butikk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter og vurderer kjøp av en 1999 Mercedes-Benz S320.

Har funnet flere som ser bra ut.. Men den som er øverst på lista er privateid.

Jeg lurer derfor på.. Finnes det noen forsikringer man kan kjøpe for å dekke seg litt sånn i tilfelle ett eller annet går galt ?

Hvis det ikke er butikkjøp så er det vel kun kjøpsloven som gjelder.

En forhandler stiller jo ofte garanti i minimum 3mnd.. opp til 24mnd mot et tillegg.

Fant ut at "hjelp-forsikring" selger slik forsikring til 598,- Men den gjelder KUN hvis det er kjøp hos forhandler..

 

Alle biler jeg har kjøpt til nå, har vært billige.. En S-klasse koster 300tkr++

Samt, de er DYRE å reparere hvis noe skulle gå i stykker.

 

Skal uansett ta NAF-test FØR et evt kjøp..

 

Eller bør jeg for alle midler styre unna, betale litt ekstra hos forhandler ?

Finner ikke DEN bilen til slags hos forhandler idag ihvertfall.. Så da må jeg gå et hakk ned i utstyr, eller et hakk opp i pris..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har svært få rettigheter ved å kjøpe bruktbil fra private personer. Kjøpsloven vil i mange tilfelle ikke hjelpe deg uansett, da du har kjøpt bilen "som den er" gjerne står det i kontrakten at du har prøvekjørt den og sett over bilen. Det finnes forsikringsselskap som kan forsikre bilen mot "feil og mangler som ikke kan oppdages" men denne bilen er for gammel til det. Tror det er for inntil 5 år gamle biler den kan tegnes på. Jeg har kun kjøpt biler fra private personer og har kanskje vært heldige med dem, og det har alltid gått bra...

 

Vil forresten håpe og tro at en privatperson som har en så dyr bil også har hatt penger til å passe godt på den.

 

Sjekk gjennom service hefte, og sjekk brønnøysund registeret for at bilen ikke har heftelser. (Heftelser (dvs pant i bil) vil du aldri kunne dra med deg fra forhandlere.

 

Sett fra et annet synspunkt hvis du kan få denne bilen 20 000 billigere privat så kan vil det dekke en ganske stor reperasjon også...men er selvfølgelig enig i at verksted er dyrt.

 

Velger du å kjøpe privat så be om å se kvitteringer fra hvem som har utført arbeid... ofte har du garanti på reperasjoner som er utført på godkente verksted. Reg reim er f.eks garantert en gitt kilometer dersom den er byttet på et godkjent verksted.

 

Kjøper du bil på et verksted er det også som regel kun de 3 mnd du har garanti, og 3 måneder går ganske fort når du først begynner på dem.

 

Vet ikke om du fikk noe svar som du ønsket av meg, men uansett så kan det være nyttige tips å ta med på veien dersom du handler privat for første gang. :)

Lenke til kommentar

Uansett, så skader detj jo ikke med en slik test før man kjøper:

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...0:4951:2:::0:0&

 

Kanskje du til og med er heldig ved at selger betaler denne....

 

Uansett så får du vertfall men en gang svar på om selger har lurt deg eller ikke.

 

Her har du også en kjøpskontrakt:

http://www.naf.no/dav/25a7f05ad5.pdf

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Er i dette tilfellet et mer subjektivt ønske som ligger bak. Hvis jeg først skal kjøpe en så fin bil, drømmebil i mange år for meg.. Så ønsker jeg meg mest mulig utstyr.. Er "litt" teknofil, så jo mer = bedre..

 

Problemet for NAF er at S-klassen har SÅ MYE utstyr som vanlige biler ikke pleier å ha. Så mye computerstyrte ting.. Tviler på de har diagnoseutstyr til å lese ut tidligere feilkoder og slikt..

 

Bilen som ligger på min ønsketopp, er akkurat påkostet flere titalls tusen. Så det virker som eieren har holdt den i svært god stand..

 

Forhandlerbilen har litt mindre utstyr, og litt lavere pris faktisk. MEn jeg antar jeg kan prute begge priser ned noe..

Prisene varierer med 100tusen i forhold til utstyrsnivå og relativt lik kilomterstand.. Så jeg MÅ sjekke svært nøye..

 

Kan jo kjøpe billigere bil, og beholde 150k++ på sparekonto.. Men, man lever da bare EN gang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...