Gå til innhold

Anbefaling/erfaring av nytt lydkort


Anbefalte innlegg

Som overskriften tilsier er jeg på jakt etter nytt lydkort. Jeg skal i allefall sondere terrenget.

 

Krav:

 

Optisk / Coax utgang

Muligheter for opptak fra nettet

drivere for Vista

Gode preferanser (tester)

 

Det viktigste for meg er lydkvaliteten. Jeg spiller svært sjeldent, men engang er det også gøy. Det er mest til bruk som stuemaskin hvor film er i fokus. Grunnen til at jeg skal droppe mitt onboard SoundMax Audio kort (ASUS P5B dlx) er at jeg ikke kan ta opp lyd fra nettet i Vista. Møkkadrivere, rett og slett.

 

Sett på to alternativer:

Bluegears b-Enspirer PCI lydkort

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1

 

Creative gidder jeg ikke, for de har ikke direkte optisk / coax uten å måtte bruke ekstra kabel for å splitte jack pluggen. De øvrige kandidatene er sikkert gode, men for dyre.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å ta opp lyd fra nettet? Lyd som ligger der er jo ferdig kodet, og trenger ikke å tas opp, den må bare lagres på disk - noe som er en programvareting, ikke noe man trenger lydkort til?

 

For lydkort med spdif, vista-støtte og god lydkvalitet, kan du se på E-MU 1212M. Kortet har beta-drivere for vista, men ferdig versjon er planlagt til tredje kvartal 2007.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! De første lydkortene der ser temmelig dyre ut, litt utenfor hva jeg hadde tenkt å bruke. Tempting, tempting.... :D

 

Ellers så hadde jeg tenkt å ta opp radio stream og da måtte jeg selvfølgelig ha den recorder delen på lydkortet, hvilket driverne selvfølgelig ikke er klare for.

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=381701

 

Jeg har fulgt denne guiden, hvis det finnes en annen måte så kom gjerne med den. Poenget var vel å ta opp lyden slik den kom og nettradio kan bli ganske bra om streamen er god.

 

Ellers er kvalitet viktig for meg, nettlyd er jo bare en liten ting. Film og musikk går det mye av og jeg er lei av det litt fruktløse lydkortet jeg har onboard.

 

Av de to jeg har listet opp, er ingen av de å anbefale?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

dessverre, kjøpte ett TerraTec lydkort for å teste. Det funka dårlig, digital ut i vista virket ikke. Kjøpte du noen av disse kortene så vil jeg gjerne vite hvordan erfaringene dine har vært. Ser fortsatt etter ett pci kort med optisk ut som funker i vista. Men er visst vanskelig å finne noe som funker 100%. Kanskje noen andre her vet om noe?

Lenke til kommentar
Ikke velg creative... De har så å si INGEN driver support, og bugger seg til det verste...

Støtter denne, ligg unna creative.

9249735[/snapback]

 

Kan ikke si meg enig der, mitt Audigy 2 kort har jeg aldri hatt noen problemer med, er en av de mest stabile komponentene i PC-en, faktisk.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Siden du skal bruke digitalutgangen så kan du jo liksågreit kjøpe et av de billigste du finner som oppfyller kravene dine. Lyden skal ihvertfal i teorien bli helt lik siden lydkortet bare sender lyden ubehandlet til en ekstern forsterker.

9587485[/snapback]

Men i motsetning til de billigkortene med AC3 pass-through enten via coax eller Toslink, så har begge kortene trådstarter linker til integrerte Dolby Digital- og DTS-enkodere. Det vil si at disse lydkortene er utstyrt med en egen prosessor som kan enkode flerkanals lyd i disse formatene i sanntid uten noe som helst interaksjon fra CPU.

 

Med vanlig AC3 pass-through vil man kun få digital flerkanals lyd dersom kilden har en forhåndenkodet lydfil i .AC3-formatet, typisk vis DVD-filmer. Spill og alt annet vil man kun få 2-kanals PCM-lyd.

Lenke til kommentar
Ikke velg et creative lydkort ihvertfall. Creative skal heller ikke lage mer/nyere drivere til f.eks XP.

9590735[/snapback]

Oida.. Jeg som har bestilt med et X-fi. :dontgetit: Får se hvordan det går da.. Hva vil det innebære da? At mange spill ikke vil fungere optimalt lydmessig? Om spillprodusenten designer spillet med tanke på dette da? DA vil det funke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...