Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[løst]Vondt i ryggen.. 17år


TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Heisann

 

For tiden merker jeg at jeg er støl, eller små vond i ryggen.

Steder som er vonde/ømme/støle er korsryggen og høyre side under nakke muskelen.

 

Er 17 og veier rundt 70-80kg, 186-190cm høy.

 

Jobber litt som bygningsarbeider, og har ellers trena mye over en kort periode ( 6mnd ) tidligere i år.

 

Hva kan det være ? Jeg ønsker jo ikke ende opp som en 30åring med fucka rygg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være du har løftet noe tungt feil, og fått vondt i ryggen av det.

Gjorde det for et par år siden, og kjenner det noen ganger enda, men ikke så ille. Sitter du mye, vil jeg anbefalle deg å skaffe deg en ordentlig stol, det hjelper mye.

 

Ellers så ville jeg ha tatt en tur til legen, slik at han kunne sett hva det var, og eventuelt sendt deg til en kiropraktor.

Lenke til kommentar
Legen får ikke gjort noen ting med dette her. De har heller ikke noen kunnskaper overhode på dette temaet her. Hørers veldig ut som det er muskulært. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg gått til en naprapat.

9231733[/snapback]

Merkelig at jeg fikk god hjelp av min lege da jeg hadde vondt i ryggen...

Lenke til kommentar
Legen får ikke gjort noen ting med dette her. De har heller ikke noen kunnskaper overhode på dette temaet her. Hørers veldig ut som det er muskulært. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg gått til en naprapat.

9231733[/snapback]

Merkelig at jeg fikk god hjelp av min lege da jeg hadde vondt i ryggen...

9232055[/snapback]

Hva var din diagnose, og hva gjorde legen din med den diagnosen.

Lenke til kommentar
Hva var din diagnose, og hva gjorde legen din med den diagnosen.

9234544[/snapback]

En stund siden, så husker ikke alt helt, men var noe muskelgreier som hadde slått seg vrang. Og jeg fikk noen piller som skulle hjelpe på, og som også hjalp.

 

Fikk også beskjed om at jeg burde skaffe meg en ordentlig stol, og ikke gjøre slik og sånne ting...

 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor han skulle la være å dra til legen...

Lenke til kommentar
Hva var din diagnose, og hva gjorde legen din med den diagnosen.

9234544[/snapback]

En stund siden, så husker ikke alt helt, men var noe muskelgreier som hadde slått seg vrang. Og jeg fikk noen piller som skulle hjelpe på, og som også hjalp.

 

Fikk også beskjed om at jeg burde skaffe meg en ordentlig stol, og ikke gjøre slik og sånne ting...

 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor han skulle la være å dra til legen...

9234612[/snapback]

Det du fikk da var smertestillende. De smertestillende hjalp ikke på ryggen, men de tok bort smertene du hadde. Ryggen din "reparerte" seg selv. Det eneste legene kan gjøre på slike ting, er å ta bort symptomene, eller sende deg videre til en "spesialist".

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Det du fikk da var smertestillende. De smertestillende hjalp ikke på ryggen, men de tok bort smertene du hadde. Ryggen din "reparerte" seg selv. Det eneste legene kan gjøre på slike ting, er å ta bort symptomene, eller sende deg videre til en "spesialist".

9237202[/snapback]

Fikk ingen smertestillende, men noe muskelavslappendes hvis jeg ikke husker helt feil.

Smertestillende ville bare ha dempet smertene i ryggen, mens muskelavslappende gjorde muskelen avslappet og ikke så "vrang" som den var.

Lenke til kommentar
Det du fikk da var smertestillende. De smertestillende hjalp ikke på ryggen, men de tok bort smertene du hadde. Ryggen din "reparerte" seg selv. Det eneste legene kan gjøre på slike ting, er å ta bort symptomene, eller sende deg videre til en "spesialist".

9237202[/snapback]

Fikk ingen smertestillende, men noe muskelavslappendes hvis jeg ikke husker helt feil.

Smertestillende ville bare ha dempet smertene i ryggen, mens muskelavslappende gjorde muskelen avslappet og ikke så "vrang" som den var.

9239305[/snapback]

Da fikk du sikkert Somadril eller noe lignendes. Det er greit at legen kan gi slike preparater, med dem gjør jo fortsatt ikke så veldig mye med problemet. Dette vil jeg heller si er en måte å ”jobbe” seg rundt selve problemet. Jeg personlig vil anbefale personer med slik rygg vondt å ta turen til en naprapat. :)

Lenke til kommentar
Da fikk du sikkert Somadril eller noe lignendes. Det er greit at legen kan gi slike preparater, med dem gjør jo fortsatt ikke så veldig mye med problemet. Dette vil jeg heller si er en måte å ”jobbe” seg rundt selve problemet. Jeg personlig vil anbefale personer med slik rygg vondt å ta turen til en naprapat.  :)

9239858[/snapback]

Sikkert riktig :)

 

Men hva er en naprapat? noe ala det samme som en kiropraktor? Har aldri hørt det ordet før :p

Lenke til kommentar

Beste kur mot vond rygg er å gå turer i terrenget. Det løser opp spenninger i muskulaturen og kan "reparere" en mindre skiveutglidning. Hvis det gjør veldig vondt i ryggen bør man begynne å gå på vanlig vei. Det beste er å gå i terrenget fordi man bruker ryggen mere og fordi bevegelsene er mere varierte.

 

Preparater som legen skriver ut løser ikke ryggproblemer, men bare gjemmer dem.

 

Det er også viktig at du ligger litt hardt når du sover. Det værste som finnes for en vond rygg er en myk madrass...

Lenke til kommentar

jeg har en ny seng som er veldig bra.

 

Jeg har muskelproblemer, da jeg ubevisst stresser, og musklene i rygg og nakke spenner seg og forblir slikt over tid.

 

Jeg bruker ikke noe medikamenter, og bruker kanskje hodepiller 1 gang i året hvis jeg har høy feber.

 

Problemene går vel mer eller mindre vekk om dagen, skal gå en tur i skogen med hund snart, så da får man håpe på det beste at musklene avspennes :)

 

også skal jeg drekke meg drita etterpå, slapper nok av da å :)

Lenke til kommentar

har løfta feil i alle år.. red i 10 år å har detti av hesten et par å hundre ganger.. :-P å har daglige smerter i ryggen.. har lært å leve med di.. men trente aktivt i 2-3 mnd før jeg ble litt slakk ijenn. å da trente jeg ryggen på sånn aperat på sportsclub for å trene korsryggen.. å trente mager å resten av kroppen på andre måter.. men smerten i ryggen ble borte.. så er en sjans for at vi bare har brukt muskelen feil å trenger hjelp til å trene den riktig.. :)

Lenke til kommentar

Naprapati er vel en slags form for manuell medisin, i samme gate som kiropraktikk. Har vist seg å ha en effekt. Men etter hva jeg kan se så er det bare utført noen få undersøkelser, og miljøet rundt naprapati virker som om det har mye av det samme tankegodset som alternativ bevegelsen. Naprapati er heller ikke anerkjent i Norge, ikke finnes det godkjente undervisninger innen feltet. Så jeg ville ikke satset på dette, men det er meg.

Lenke til kommentar
Naprapati er vel en slags form for manuell medisin, i samme gate som kiropraktikk. Har vist seg å ha en effekt. Men etter hva jeg kan se så er det bare utført noen få undersøkelser, og miljøet rundt naprapati virker som om det har mye av det samme tankegodset som alternativ bevegelsen. Naprapati er heller ikke anerkjent i Norge, ikke finnes det godkjente undervisninger innen feltet. Så jeg ville ikke satset på dette, men det er meg.

9287934[/snapback]

Det har faktisk vist seg å ha en meget god effekt. I en ny studie med 400 personer ble naprapati vist mye mer effektiv en behandling og råd fra lege. De 400 personene ble delt i to grupper etter loddtrekning. Tolv uker etter oppstart sa 57% i naprapatgruppen at de var veldig mye bedre. Mot 12 % av de som gikk til behandling hos lege. Denne studien ble gjort på Karolinksa. Det finnes også mer studier rundt dette, men i Norge er det ikke mye av dette pga det ikke er anerkjent. Men det er jo typisk potetlandet Norge. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...