Gå til innhold

Canonscan Lide 70, godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har planlagt å kjøpe en scanner i nærmeste fremtid, og jeg ser litt på Cannonscan Lide 70. Denne scanneren går vel på strøm via USB, noe som kan være kjekt. Scanneren skal i hovedsak brukes til litt "casual" scanning av bilder og tegninger.

Har en etter hvert gammel forgjenger (kostet omtrent det samme for ca 5 år siden), som fungerer utmerket. Med mindre du har helt ekstreme krav til kvalitet, eller andre krav som f.eks. dias-scanning, vil denne gjøre jobben så det holder. Jeg har i hvert fall ikke hatt noe å utsette på min, og den har blitt brukt til innscanning av relativt mange bilder etter hvert...
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er den rask? Hvor lang tid tar det å scanne inn et A4 ark?

Spørs jo på kvaliteten da, men det tar ikke veldig lang tid. Vil gjette på at et A4-ark i god kvalitet (600-1200DPI) tar ca et minutt (min gjør det i hvert fall). Om det er raskt nok eller ikke, får jo du bestemme. Lavere kvalitet går litt fortere, men uansett er den ikke egnet til å scanne bøker... Jeg har det aldri svært travelt når jeg scanner, så for meg er det null problem.
Lenke til kommentar
Min plan er å scanne inn alle regninger og kvitteringer som jeg har og kommer til å få, så et minutt ble i lengste laget for meg. Er det kanskje en setting for å scanne svart/hvitt tekst som går fortere?

Ja, sorthvitt i "passe" kvalitet går ganske radig. Mange kvitteringer er jo mindre også, og det følger med software for å scanne flere små enheter og dele det opp etterpå... Tror du må ganske mye opp i pris før noen blir vesentlig raskere uansett...
Lenke til kommentar
Min plan er å scanne inn alle regninger og kvitteringer som jeg har og kommer til å få, så et minutt ble i lengste laget for meg. Er det kanskje en setting for å scanne svart/hvitt tekst som går fortere?

Ja, sorthvitt i "passe" kvalitet går ganske radig. Mange kvitteringer er jo mindre også, og det følger med software for å scanne flere små enheter og dele det opp etterpå... Tror du må ganske mye opp i pris før noen blir vesentlig raskere uansett...

9292007[/snapback]

Definer "radig" er du snill :)

Lenke til kommentar
Er den rask? Hvor lang tid tar det å scanne inn et A4 ark?

Spørs jo på kvaliteten da, men det tar ikke veldig lang tid. Vil gjette på at et A4-ark i god kvalitet (600-1200DPI) tar ca et minutt (min gjør det i hvert fall). Om det er raskt nok eller ikke, får jo du bestemme. Lavere kvalitet går litt fortere, men uansett er den ikke egnet til å scanne bøker... Jeg har det aldri svært travelt når jeg scanner, så for meg er det null problem.

Hva mener du med at den ikke er egnet til å scanne bøker? Det går vel greit å scanne inn en og annen side, uten veldig store krav til kvalitet?

 

Edit: Bestillte den. Har ikke store krav, og den så billig og grei ut. Bra at man slipper egen strømkilde.

Endret av Matias
Lenke til kommentar
Er den rask? Hvor lang tid tar det å scanne inn et A4 ark?

Spørs jo på kvaliteten da, men det tar ikke veldig lang tid. Vil gjette på at et A4-ark i god kvalitet (600-1200DPI) tar ca et minutt (min gjør det i hvert fall). Om det er raskt nok eller ikke, får jo du bestemme. Lavere kvalitet går litt fortere, men uansett er den ikke egnet til å scanne bøker... Jeg har det aldri svært travelt når jeg scanner, så for meg er det null problem.

Hva mener du med at den ikke er egnet til å scanne bøker? Det går vel greit å scanne inn en og annen side, uten veldig store krav til kvalitet?

 

Edit: Bestillte den. Har ikke store krav, og den så billig og grei ut. Bra at man slipper egen strømkilde.

9338726[/snapback]

Mente vel bare at den er såpass treg at å scanne inn en bok hadde tatt veeeeldig lang tid, altså uegnet.

Lenke til kommentar
Definer "radig" er du snill :)

Har ikke scanneren her, og jeg har aldri tatt tiden direkte, så jeg vet ikke sikkert. Kanskje 10-15 sekunder pr A4-side i BW/150DPI?

Hadde et par tekstsider som jeg scannet i går, det tok ca 15 sekunder på en A4-side i text-enhanced-modus og 200DPI (som gir grei kvalitet for tekst), forøvrig. Det var med en "gammel" Canon CanoScan N670U forøvrig, mulig de nyere modellene er litt kjappere også. Den bruker også LIDE-teknologien, og er på mange måter veldig lik de nyere modellene.

 

En og annen side i en bok går helt fint (de har lokk som er egnet til det). Mente som tacomodo også skriver, at det ville ta en evighet å scanne en hel bok... Kvaliteten på innscanningen blir "så bra som du trenger", det er ikke noe problem å scanne bilder med svært god kvalitet.

 

Jeg kjøpte den også fordi den ikke krevde ekstern strøm, og fordi den var relativt kompakt. Til min bruk har den fungert perfekt, og jeg har scannet en god del bilder med den. Litt etterarbeid har det jo blitt selvfølgelig, men jeg har intet ønske om å bytte den ut (uansett hvor mange millioner jeg måtte vinne i Lotto på lørdag)...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...