Gå til innhold

trenger hjelp til kjøp at analogt SLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da lønner det seg å gå for bruktmarkedet. mange gode kameraer til god pris. En Nikon F65 er et godt utgangspunkt. Og skaff deg noe fast optikk som 50mm f/1.8.

Ville satset et par hakk høyere enn F*5-serien, det er "billigserien" til Nikon. F80 eller F100 vil være supert til din bruk. For 2000-2500 kr får du et av disse i bra stand, og da har du filmkamera du kan ha så lenge det er film å få kjøpt...
Lenke til kommentar
hva er en grei bruktpris på et sånt kamera? har aldri fulgt med på prisene på analoge kameraer. De fleste "analog Objektiver" vil passe til mitt D50?

F65 betaler du ikke mange hundrelappene for, kanskje 5-6...

 

F80 har en fair pris på omlag 2000 kr, F100 omtrent det samme, kanskje litt mer. Batterigrep trekker opp litt, hvis det medfølger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan ikke si noe annet enn at Nikon F100 og Nikon FM2 må være mine absolutte anbefalinger. FM2 er et fantastisk manuellfokuskamera- svært kompakt, robust og med en glimrende ergonomi. Søkeren er imponerende, sammen med en 50mm bruker jeg begge øynene, uten noe særlig registrerbar perspektivforskyvning. Det er subtilt i bruk og med 100% mekanisk drift kan du glemme batterier til noe annet enn lysmåleren om du ønsker det. Et strøkent eksemplar koster deg mellom 1500-2000.. Et kamera du har LENGE

 

Nikon F100 er mitt råd om du ønsker autofokus. Kan best beskrives som et F5 med slankekur. Proff byggkvalitet, med tilhørende beskyttelse mot elementene. FANTASTISK ergonomi, både med og uten batterigrep. Det er lynrask i operasjon, søkeren er flott og du har en meget solid lysmåler. Dette er sannsynligvis noe av det beste kjøpet du kan gjøre for tiden. Forvent ca 2000-2500 for en strøken variant, dette er et kamera som kostet skjorta da det var nytt! Enda bedre; du kan bruke det meste av optikk fra 1977 til i dag, med unnta av DX objektiver (som vil gi deg litt vignettering i de ekstreme endene). Dette er et bombesikkert kjøp.

 

Nikon FA, F2AS og F3 er også hotte kandidater (F2 og F3 er tidløse klassikere), men ofte litt dyrere alternativer.

 

Jeg var litt i samme situasjon som deg... men endte opp med å kjøpe alle sammen, haha

Lenke til kommentar

Helt enig med foregående innlegg, F100 og FM2 her begge to meget gode, om enn veldig ulike kameraer.

Jeg ville likevel også vurdert en F5, som du godt kan få ned i 3000-3500 for et fint eksemplar. Har til og med sett de enda billigere. Følelsen er enorm.

Et billigere alternativ, men likevel et meget godt kamera til en veldig billig penge, er F90x.

For å få full oversikt over Nikon kameraer kan du kikke her.

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å bruk gammel mf-optikk med full funksjonalitet, så er det få av Nikons kamerahus med AF som kan gjøre det. Sett bort fra de "dyre" alternativene F4/F5 og F100, så finnes det også et billigere alternativ.

Den siste konsumentmodellen med AF som hadde den funksjonaliteten er F70. Klarer man å overse det glorete displayet og litt klossete betjeningen (som følge av dette), så har man et moderne slr med stor fleksibiletet mht optikk til under tusenlappen. God byggkvalitet og ganske stille drift får man også. Det er uten tvil et entusiasthus for massene.

Lenke til kommentar
Hvis man ønsker å bruk gammel mf-optikk med full funksjonalitet, så er det få av Nikons kamerahus med AF som kan gjøre det. Sett bort fra de "dyre" alternativene F4/F5 og F100, så finnes det også et billigere alternativ.

Den siste konsumentmodellen med AF som hadde den funksjonaliteten er F70. Klarer man å overse det glorete displayet og litt klossete betjeningen (som følge av dette), så har man et moderne slr med stor fleksibiletet mht optikk til under tusenlappen. God byggkvalitet og ganske stille drift får man også. Det er uten tvil et entusiasthus for massene.

9604483[/snapback]

 

Nikon F70 var mitt første autofokushus, og jeg må innrømme at jeg likte den etter hvert så utskjelte menyen, men det jeg ikke likte var batterikapasisteten som er på en brøkdel av hva Nikon oppgir. I tillegg er batteriene svinedyre. Jeg gikk tom ute på landsbygda en gang og hadde bare en sjappe å kjøpe nye batterier i. Det kom på godt over 300 kroner - og dette var for ti år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...