Gå til innhold

Rasisme i Resident Evil 5?


Anbefalte innlegg

Håper dette blir riktig underforum for denne tråden.

 

Oppdaget dette på et annet forum og jeg ble ganske irritert da jeg så det.

 

Her er gametraileren som har fyrt opp denne diskusjonen.

 

I de første 4 Resident Evil spillene har du for det meste drept hvite zombier, men i Resident Evil 5 ser det ut til at du skal få lov til å drepe svarte zombier! Dette har ikke blitt godt mottatt av alle.

 

Her er noen linker:

 

Link nummer 1

Link nummer 2

Link nummer 3

 

Alle linkene er artikler der de påstår at Resident Evil 5 er rasistisk og viser de svarte som ville dyr som må bli drept. I mine øyne er dette helt meningsløst. Det er jo de som laget artiklene som er rasistisk og påstår at det er greit å drepe zombier så lenge de er hvite, men hvis vi endrer hudfargen til svart er det plutselig helt forferdelig!

 

Discuss!

Endret av lago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, ler meg skakk. Det er svarte folk som har skrevet de artiklene, hvertfall link 1 og 3, og det er folk som jeg får følelsen av klynger hardt til de gamle tider hvor slaveri og rasisme gjaldt, for en eller annen grunn.

 

Det er nok ikke Capcom som har tenkt rasistisk, det er nok de "skribentene" ja. Det er mer rasisme fra svarte mot hvite folk idag, en motsatt. Hadde spillet vært motsatt, en svart fyr som går rundt i midt-europa og plaffer ned, hadde det ikke kommet et eneste pip fra noen om rasisme.

 

Er noen som desverre lever i en slik svart/hvitt verden, og ikke klarer å gi slipp på fortiden. Jeg så lanseringen til det spillet, og ikke en eneste tanke av slik sort gikk gjennom mitt hode.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Hehe, minner meg om en liten historie fra en liten bygd i nord med navn Svolvær.

 

Med sine 5000 innbyggere klinka fast til holmer, berg og fyllinger, er Svolvær egentlig en idylisk bygd. Men her en dag i sommerhalvåret skjedde det utenkelige. En svenske klarte med et uhell å kjøre inn i en annen manns bil. Jeg skal ikke gi noen navn her, men eieren av denne bilen kan du kalle Abdul. Og ja, han er utlending, innflytta til Norge.

 

Da svensken kom seg ut av bilen, grep "Abdul" tak i skjorta på han og skrek "Se vor do kjørar din jævla ytlending".

 

Ja, OK, kanskje ikke direkte relatert, men viser litt hva man slenger rundt seg uten å tenke seg om.

 

Anyway.

 

Det er greit å slakte ned hvite mens svarte er rasitisk? Jeg foreslår at man setter strengere krav på hva man kan kalle rasitisk.

Lenke til kommentar
Bravo. You are doing a great job keeping racism alive by seeing it where there is none. Eventually the passing of generation after generation would let it die and give us a world where it was part of an unpleasant past, but you are keeping it in the forefront. You should really feel proud that while it still exists with groups like the KKK, you are right on top of it by attacking a game that takes place in Africa having black people in it. Bravo.

 

Fra kommentarene til den ene artikkelen. Spot on!

Lenke til kommentar
Bravo. You are doing a great job keeping racism alive by seeing it where there is none. Eventually the passing of generation after generation would let it die and give us a world where it was part of an unpleasant past, but you are keeping it in the forefront. You should really feel proud that while it still exists with groups like the KKK, you are right on top of it by attacking a game that takes place in Africa having black people in it. Bravo.

 

Fra kommentarene til den ene artikkelen. Spot on!

9209575[/snapback]

 

det er noe av det latterligste jeg har lest i dag.

Lenke til kommentar
Håper dette blir riktig underforum for denne tråden.

 

Oppdaget dette på et annet forum og jeg ble ganske irritert da jeg så det.

 

Her er gametraileren som har fyrt opp denne diskusjonen.

 

I de første 4 Resident Evil spillene har du for det meste drept hvite zombier, men i Resident Evil 5 ser det ut til at du skal få lov til å drepe svarte zombier! Dette har ikke blitt godt mottatt av alle.

 

Her er noen linker:

 

Link nummer 1

Link nummer 2

Link nummer 3

 

Alle linkene er artikler der de påstår at Resident Evil 5 er rasistisk og viser de svarte som ville dyr som må bli drept. I mine øyne er dette helt meningsløst. Det er jo de som laget artiklene som er rasistisk og påstår at det er greit å drepe zombier så lenge de er hvite, men hvis vi endrer hudfargen til svart er det plutselig helt forferdelig!

 

Discuss!

9208780[/snapback]

 

Dette er bare idiotisk. Hvis det brått er ugreit at man på ett Resident Evil-spill knerter svarte zombier etter utallige Resident Evil-spill hvor man har drept hvite - så er det noe gæærnt.

Lenke til kommentar
Er det helt greit å drepe hvite zombier, men ikke svarte? Nei nå får det være nok, man kan ikke gjøre noe mot svarte mennesker før de oppfatter det som rasistisk.

9209622[/snapback]

Hadde det vært en svart som hadde drept svarte hadde det vært greit. Poenget dems var at hva er sjansen for at den eneste hvite i landsbyen er den som ikke blir zombie? Sånt er teit og irrasjonelt å henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Hadde spillet vært motsatt, en svart fyr som går rundt i midt-europa og plaffer ned, hadde det ikke kommet et eneste pip fra noen om rasisme.

Du skal ikke se bort fra at det hadde vært rasisme da og, i form av at "svarte blir fremstilt som våpenglade wannabe-militære som bare plaffer ned alt som beveger seg" :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...