Gå til innhold

ingen framtid via Allmen ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe, som jeg skrev tidliggere Dicktator, du har rett og slett ikke peiling.

 

La meg fortelle deg om mine muligheter;

 

Jeg kommer nå om 3 år til å sitte inne med 2 fagbrev, og dette gir meg da muligheten til å ta enten Teknisk fagskole eller Ingeniør. Som du sikkert ikke har fått med deg, så er det noe som kalles Y-veien nå til dags. Dette er en mulighet for dem som har fagbrev, til å ta ingeniør utdannelsen. Det skal også nevnes at nivået på denne linjen er ofte høyere enn på den ingeniør linjen som har personer som kommer fra allmenn.Du skal også vite at ingeniører med fagbrev er mye mer attraktive, ettersom de har erfaring fra "gulvet". Vil også legge til at personer som har fullført teknisk fagskole også ansettes som ingeniører til dags dato..

 

Nei, det er ikke lav etterspørsel på fagfolk.. Det har faktisk aldri vært større, og i Vest Agder vil de bla ansette 140 nye elektrikere på 3 år, noe som sier seg selv at er umulig.

 

Når det kommer til lønn, så tar du også grundig feil. Om rundt 2 år til, når jeg er 21 år, så vil jeg ha en grunnlønn på omlag 5-600 000,- kroner. Dette er uten overtid og bonus inkludert, så jeg vet ikke hvor høyt du sikter. Det skal også tas med at lønn faktisk ikke er alt her i livet, man skal trives med det man gjør...

 

Så kommer vi til der du nevner at alle fagpersoner du har snakket med angrer.. Jeg antar at jeg kanskje kjenner 10 ganger mer mennesker som jobber innen håndtverker yrket, og jeg opplever i større grad at mennesker som har gått allmenn sier til meg "Åh, jeg angrer på at jeg ikke gjorde som deg" enn at personer klager på at de ikke har valgt høyere utdanning.

 

Nei, seriøse bedrifter tar inn ingeniører med teknisk fagskole også. Det med de kun tar inn folk med universitets utdanning er noe sosial læreren på skolen din sier.

 

Til slutt så vil jeg bare spørre, hvor mange late personer tror du ikke tar allmenn utdanning ? Og siden du nevnte lat, snittet i min klasse var 4,8 i karakter, og vi hadde 0 fravær hele det siste året. Tror du kanskje ikke det kommer av trivsel og pågangsmot ?

 

Vil også spørre deg, hvordan en person på 18 år i det hele tatt tørr å uttale seg om dette ? Du har jo rett og slett ikke peiling på hva du snakker om.. Jeg skjønner at du og klassevennene dine sannsyneligvis har en "Jeg er bedre enn deg" innstilling, men synes dette begynner å bli for dumt..

 

Ps; Gjennomsnittlig lønn for alle statsansatte NITO-medlemmer pr. 1.1.2007 var 380 000 kr per år, etter ett år i jobb er gjennomsnittlig lønn ca kr 310 000.

 

Tror ikke du får så jævla mer salt i suppa enn en fagarbeider..

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Fagbrev utelukker ikke en videre utdannelse, dicktator. Det er fullt mulig å ta forkus med realfag og deretter en (sivil)ingeniørgrad. Dog, denne veien vil kreve to år ekstra i forhold til det å ha en allmennfagbasis.

9212280[/snapback]

 

Hei.

 

Tar dette i en seperat post.

 

Det ble just innført noe som heter Y-veien, og dette begynner å komme på de fleste høyskole rundt forbi i landet. Du trenger nå ikke forkurs vist du har fagbrev innet ett yrke for å bli ingeniør. Jeg regner med at grunnen for dette er at personer med fagbrev ligger på ett såpass høyere nivå enn de uten, at de rett og slett tar realfag i stedet for enkelte andre fag som personer uten fagbrev må ha. Man trenger jo ikke lære en elektriker å bruke måleinstrumenter ;)

Lenke til kommentar
Ps; Gjennomsnittlig lønn for alle statsansatte NITO-medlemmer pr. 1.1.2007 var 380 000 kr per år, etter ett år i jobb er gjennomsnittlig lønn ca kr 310 000.

9213136[/snapback]

NITO er for høyskoleingeniører - kanskje din fremtidige fagorganisasjon?

 

Tekna har andre tall å vise til. ;)

Lenke til kommentar

Vbrattla: Sikker på at du har så god peiling som du sier og tror? Ta å legg ut en kopi av grunnlønna di når du er 21 du.

 

Og det å si at personer som tar yrkesfag har mer mellom ørene enn de som går allmenn, er den groveste forbrytelsen jeg har hørt i hele mitt liv, ler meg i hjel.

Lenke til kommentar

jeg synes at det er sykt at elektrikere/rørleggere og snekkre tjener mer enn lærere... og om du virkelig tjener bra så blir det utjevnet av skatten. så egentlig sitter du ikke igjen med en dritt mer med utdannelse... flytter fluksens ut av norge når jeg er ferdig med utdannelsen..

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall inntrykk av at før tok veldig mange "mindre smarte" fagutdanning, mens de "smarte" gikk allmenn. Dette føler jeg at har utjevnet seg mye de siste årene, fordi begge retninger gir gode sjangser. Man må ikke gå allmenn lenger for å bli noe :)

 

Bare mitt inntrykk, don't shoot me.

Lenke til kommentar

mitt inntrykk er at fagutdannede er skolelei. og de som er skolelei er det fordi:

- de trives ikke på skolen

- de mestrer ikke faget/fagene (mindre smarte/mindre inntresserte)

- de har problemer: dysleksi eller annet

- De er rett og slett late/giddaløse

 

Det vil som alltid være unntak, eller at personer går inn under flere kategorier.

Like mange smarte som dumme uannsett hvor du ser... selv om faglærte har et image på å være litt enklere folk.

Lenke til kommentar
Vbrattla: Sikker på at du har så god peiling som du sier og tror? Ta å legg ut en kopi av grunnlønna di når du er 21 du.

 

Og det å si at personer som tar yrkesfag har mer mellom ørene enn de som går allmenn, er den groveste forbrytelsen jeg har hørt i hele mitt liv, ler meg i hjel.

9213366[/snapback]

 

Hei 2bb1.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg har god peiling på det jeg snakker om. Slik som Dicktator fortelle virker det som om alle som tar yrkesfag kommer til å leve ett fryktelig liv der man jobber seg selv til vanvidd for usle slanter. Ja, jeg kan helt sikkert si at jeg har grei lønn siden jeg jobber både offshore, samt på land når jeg er hjemme..

 

Jeg sier ikke at personer som går yrkesfag er smartere, men det er ikke nødvendigvis omvendt heller.

 

  mitt inntrykk er at fagutdannede er skolelei. og de som er skolelei er det fordi:

- de trives ikke på skolen

- de mestrer ikke faget/fagene (mindre smarte/mindre inntresserte)

- de har problemer: dysleksi eller annet

- De er rett og slett late/giddaløse

 

Det er holdningen som alt for mange mennesker har til dags dato.. Selv om sikkert mange er skolelei, så er det hvertfall like mange som velger denne linjen fordi de vet hva de vil bli... Det er det som er forskjellen på allmenn og yrkesfag. Det er et større antall på allmenn linjen som rett og slett ikke har idè hva de skal gjøre med livet. (Ja, det er mennesker på yrkesfag også som er usikre på hva de skal gjøre videre, bare sånn at vi slipper den diskusjonen)

Lenke til kommentar

Jeg går fagutdanning og er langt ifra skolelei, faktisk så har jeg tenkt på universitetsutdannelse innenfor det jeg går fagutdannelse i. Faktisk så er jeg mer skolesulten nå enn hva jeg var på "almenn-aktige" barneskolen. Og jeg er en lesehest; ikke en så veldig praktisk person

 

Det du sier anbar er generaliserende, jeg vil nødig bli sett på som skolelei og dum fordi jeg går fagutdanning.

Lenke til kommentar

Vbrattla: Skjønner hva du mener, og er ikke uenig i det.

Foresten, er det ikke normalt at man tjener over gjennomsnittet når man jobber offshore?

 

Hva er det trådstarter er ute etter egentlig? Blir umulig å gi noe fasitsvar på om det er vits å gå allmenn eller ikke, det er jo forskjellig fra individ til individ.

Lenke til kommentar
Jeg går fagutdanning og er langt ifra skolelei, faktisk så har jeg tenkt på universitetsutdannelse innenfor det jeg går fagutdannelse i. Faktisk så er jeg mer skolesulten nå enn hva jeg var på "almenn-aktige" barneskolen. Og jeg er en lesehest; ikke en så veldig praktisk person

 

Det du sier anbar er generaliserende, jeg vil nødig bli sett på som skolelei og dum fordi jeg går fagutdanning.

9214764[/snapback]

 

ja det er generaliserende...

Flott at du er unntaket.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Vbrattla: Skjønner hva du mener, og er ikke uenig i det.

Foresten, er det ikke normalt at man tjener over gjennomsnittet når man jobber offshore?

 

Hva er det trådstarter er ute etter egentlig? Blir umulig å gi noe fasitsvar på om det er vits å gå allmenn eller ikke, det er jo forskjellig fra individ til individ.

9214953[/snapback]

 

Det er fint du ser poenget mitt =)

 

Vist du kunn jobber offshore så har du ca lik lønn som de som jobber på land (kommer selvfølgelig ann på yrket, men i mitt tilfelle er det slik), men det som gjør at man stiger totalt sett er at man har mulighet til å jobbe 1 månde når man er hjemme.

 

Jeg tror trådstarter har hørt ett rykte om at det er vanskelig å finne seg jobb vist man går allmenn fag, samt om det er mange som går lei og tar andre jobber.

 

Dette er jo selvsagt ikke slik det er, og jobb får man uansett om man går allmenn eller yrkesfag, bare man gjør en god insatts. Tror det beste svaret er at ting blir slik du gjør det til selv. Har du stå-på vilje så kan du klare det meste.

Lenke til kommentar

enkelt og greit så er det vel slik:

 

allmenn = useless vis du ikke vil/skal på høyere utdanning

 

Yrkesfaglig = er for deg som kanskje allerede vet hva du vil bli "ingenør" i. eventuelt vet hva som interesserer deg og vil jobbe med dette. når du så får fagbrev kan du studere videre innenfor den retningen du har fagbrev uten mye baluba.

 

det er sånn jeg har forstått dette.

 

og sist men ikke minst "ingenør" er ikke en utdanning vis jeg husker riktig det er en stillingstittel, kan vel eventuelt kalles legmansord. det heter vel strengt tatt bachelor og mastergrad?

 

har vært på et jobb intervju der stillingstittelen var serviceteknisk ingenør. og det var ikke forbundet med noe skolefaglig krav over videregående.

Lenke til kommentar
Det skal faktisk være 'studiespesialiserende', da 'allmenn' tilhører eldre skolereformer.

9217294[/snapback]

 

Jeg korrigerte kun skrivefeilen, ikke ordvalget. Siden brukeren også sier at de lærte å skrive på allmenn er det stor sannsynlighet for at brukeren tilhørte en eldre skolereform. Så vidt meg bekjent er ikke de som begynte med den nye skolereformen ferdig på videregående skole ennå.

Endret av sim
Lenke til kommentar
Jeg for min del holder på med høyere utdanning og har desverre merket en tone hos noen av de jeg studerer med at "De som tar høyere utdanning er bedre enn de andre".

9204586[/snapback]

For å quote megselv så virker det som om du allerede er i denne gruppa diktator og jeg kan love deg at du ikke kommer noen vei med den holdningen når du kommer ut av videregående. Av den grunn annbefaler jeg deg på det sterkeste til å åpne øynene litt og ikke dømme folk fordi de tar en yrkesrettet utdanning. Om man har lyst å jobbe som elektriker, er man da mindre verdt fordi lønna ikke tilsier det samme som en siving?

 

I tillegg så er det pr. dags dato ikke så lukrativt å ta videre utdanning. Med en yrkesretta utdanning så er man ute i fult lønna arbeid 3-4 år etter ungdomsskolen. Det er 4-5 år før de som tar en mastergrad, noe som tilsvarer endel kroner. I tillegg taper man 4-5 år med opparbeiding av pensjon, da man ikke får noe som helst under utdanning.

 

Når det kommer til yrkesretta utdanning før en videre bachelor/master-grad så er jeg litt uenig i det at arbeidsgivere prioriterer ene over andre. Jeg vil si det er mer korrekt at arbeidsgiver ønsker begge typer for å få et bredt spekter av kompetanse. Hvilke sommerjobber, deltidsjobber, frivillige verv og annen type erfaring man har hatt/får under utdanning har også mye å si under ansettelse.

 

 

En liten oppsummering til trådstarter da denne post såg ut til å ta helt av:

Uansett hva du gjør så bør du fullføre videregående skole, om det så er yrkesretta eller allmenn. Ingen utdannelse er totalt sløsing av tid så sant du fullfører det og får papirer. (selvfølgelig med forbehold om å være student til du er 60 ;))

 

Om du ønsker videre utdannelse er allmenn ofte den mest vanlige veien å gå da man kan gå videre rett etter videregående skole. Yrkesretta utdannelse er også mulighet, men da må man ta litt flere fag, fagbrev el. Om man ønsker denne rettningen kan det også være lurt å vite hva man vil gå videre innen da man selvfølgelig helst vil ha et relevant fagbrev.

 

Håper dette er svar nok, selv med alle forvirringer av OT-posts. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...