Gå til innhold

Legge xp på sata disk?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har 3 IDE disker og 1 SATA150 disk, jeg har xp på en av de ide diskene, men da jeg satt inne denne sata disken så kopierte/leste denne veldig mye raskere enn ide diskene, så jeg bestemte meg for å dele opp en liten partision av sata disken, 50GB til XP. Men tingen er at når jeg kommer til instalasjons vinduet på xp cden vil ikke windows instalere til disken fordi disken ikke innholder noen xp filer og kan derfor ikke fortsette instaleringen.

 

Den finner disken i bios, xp og i setupen, men vil ikke fortsette i instaleringa.

 

hovedkortet mitt er MSI K8N Neo2 Platinum og harddisken er en WD500GB caviar SATA300 (hovedkortet støtter bare 150)

 

jeg har heller ikke noen diskettstasjon hvis jeg måtte legge inn noen sata drivere, men vet ikke om det er problemet siden jeg finner disken.

 

Har prøvd å koble ut alle ide diskene og bare ha SATA disken i men samme skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K8N er nForce-4, skal ikke trenge noen driver på floppy. Men sjekk hvilken SATA kontakt du har plugget den inn i, det er vel flere?

Å koble vekk de andre diskene er viktig for å unngå andre problemer.

Regner med du har jumper på disken for 150 siden du sier HK ikke støtter 300.

 

Kan du slette partisjoner og lage nye? Referer til denne guiden for hvor langt du kommer:

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Lenke til kommentar

jeg kan slette og lage partisjoner ja, men det med jumperen har jeg ikke prøvd ut, skal sjekke om det går..

 

det er 4 sata kontakter, har kobla den til sata 1, men i bios kommer den som IDE 3rd Master

 

wxp_sg_clean_010.gif

 

dit kommer jeg så når jeg trykker enter så får jeg beskjed om at harddisken ikke inneholder xp instalasjonsfiler eller noe

Endret av kenz
Lenke til kommentar

det er XP med SP2 inkl.

 

det står dette: Disken inneholder imidlertidig ingen windows xp-kompitabel partisjon.

 

også står det at jeg skal gå tilbake til forrige skjermbilde

 

og hvor setter man jumperen på disken? det er 4 men det står ikke noe om sata150 noen sted, det er en WD5000AAKS disk

Endret av kenz
Lenke til kommentar
det står dette: Disken inneholder imidlertidig ingen windows xp-kompitabel partisjon.

9204527[/snapback]

Se det ja, det er jo ganske forskjellig fra "ikke inneholder xp instalasjonsfiler eller noe".

Tipper at problemet er at du lagde partisjon mens de andre diskene var koblet til, og så har du ikke lagd ny etter at de ble koblet fra? Du har nå bare en utvidet partisjon, og den kan ikke boote, derfor den meldingen.

Det er flere ganger her foreslått at du må slette partisjonen(e) og lage ny.

Bruk 'D' for å slette samtlige partisjoner, og så lager du nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...