Gå til innhold

Hvorfor kjøpe spill?


Anbefalte innlegg

Ikke for å oppfordre til å ikke betale for spill man anskaffer seg, men disse argumentene du legger frem her kan jo lett bli kontret av en som ønsker å laste ned ulovlig:

9198615[/snapback]

Der har du det :) trur ikke du bør gå inn på dette da folk ser dette som at det er posetivt å laste ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spiller ikke så mye, så jeg kjøper kun de få spillene jeg synes er så gode at de fortjener å bli kjøpt. Og men en tro kopi får jeg jo support og mulighet til å spille på nettet.

Her er det snakk om Half-Life 2 (orginal og Ep.2) og Armed Assault.

9198396[/snapback]

 

Støttes 100 %! Jeg kjøper og bare de spillene som fortjener en plass i hyllen min! Oblivion, BF1942, Morrowind, Far Cry, and so on :wee:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Ikke for å oppfordre til å ikke betale for spill man anskaffer seg, men disse argumentene du legger frem her kan jo lett bli kontret av en som ønsker å laste ned ulovlig:

9198615[/snapback]

Der har du det :) trur ikke du bør gå inn på dette da folk ser dette som at det er posetivt å laste ned.

9198622[/snapback]

 

Men hvis vi skal ha en saklig diskusjon må nødvendigvis alle sider belyses.

Lenke til kommentar
Det er sant, men på dette forumet så er det ikke lov og diskutere piratvirksomhet elr komme med opplysninger som kan føre til det :)

9198651[/snapback]

 

Jeg forstår. Moderator må gjerne slette posten min hvis jeg omtalte piratvirksomhet i et litt for positivt ordlag :)

Lenke til kommentar

Prisene er jo ikke akkurat høye da... Et PC spill går jo for ca 400,- nytt, alt etter hvor du kjøper det. Faktisk så har prisen sunket hvis man tenker på kroneverdien og det faktum at folk i dag tjener mere enn for 10 år siden.

 

Edit. Prisen på konsollspillene har jo gått ned masse også.... Nintendospill til 800,- noen? :p

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
Greit nok om spillindustrien ikke lider noe nød, men faktum er at piratkopieringen holder prisene høye for de som ærlig betaler for produktet. Man snylter altså ikke nødvendigvis på spillutviklerne, men de andre som betaler for spillene sine.

9198675[/snapback]

 

Vel, nå skal det sies at SNES-spill i sin storhetstid ofte kostet 6-700kr++, og da visste man ikke hva piratkopiering var engang. Det samme med PC-spill; i de tidlige årene, når spillindustrien begynte å slå seg opp, kostet alle nye spill rundt 500-lappen. Så det er nok feil at en høy pris per spill har sammenheng med piratkopiering. Prisene for spill har alltid vært på cirka det nivået vi har i dag hvis vi ser det i forhold til utviklingskostnader/produksjonskostnader kontra inflasjon og industriens teknologiske fremskritt. Jeg vil til og med tørre å påstå at spill er billigere nå enn de var før.

 

EDIT: Appleseed :thumbup:

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

9198675[/snapback]

EDIT: Appleseed :thumbup:

9198745[/snapback]

 

Prisene har blitt presset ned, men det utelukker vel ikke at man kunne fått spillene enda billigere om man doblet antall ærlige betalere? Om spillet koster 800 eller 500 er det likevel irriterende at en del av kronene skal kompensere for at naboen ikke betaler.

Lenke til kommentar

Jeg for min del laster bare ned spill som jeg "ikke bryr meg om". Dvs et spill jeg neppe hadde gidda å brukt 3-400kr på. Selv om det kanskje virka litt kult.

De spillene jeg har kjøpt angrer jeg heller ikke på at jeg har kjøpt.

GTA:Sa 499,-

Hl2 499,-

Hl2 collectors edition 499,-

Oblivion Collectors edition 399,- brukt

and the list goes on..

Lenke til kommentar
Prisene har blitt presset ned, men det utelukker vel ikke at man kunne fått spillene enda billigere om man doblet antall ærlige betalere? Om spillet koster 800 eller 500 er det likevel irriterende at en del av kronene skal kompensere for at naboen ikke betaler.

9198782[/snapback]

 

Neida, det er en mulighet for at prisene kunne ha vært enda lavere, det har du rett i. Hvor mye lavere dette eventuelt kunne ha vært kan vi bare prøve å gjette oss til. Men nå kan man vel ikke ta 1% engang av alt det som blir nedlastet ulovlig og si at alt dette ville ha blitt kjøpt lovlig av de samme piratene hvis ulovlig nedlastning hadde vært uaktuelt. Jeg tror spill hadde tvilsomt blitt noe billigere uten piratkopiering uansett.

Lenke til kommentar
Når alt kommer til stykket så er det ingen som helst forskjell på å stjele et spill i butikken eller å laste det ned, bare det at sjansen for å bli tatt idag desverre er mye mye mindre når man laster det ned.

9198854[/snapback]

 

Men hva hvis man går inn i en butikk hvor de selger bøker, man leser der et langt utdrag fra en fullverdig bok, legger dernest tilbake boka, går ut av butikken uten å betale. Har man ikke stjålet da også?

 

Slik er det mange som bruker spill de laster ned ulovlig på nettet. De tar bare en "titt", og hvis de liker det de får servert kan de tenkes å faktisk kjøpe spillet. Hvis de ikke først hadde tatt denne lille "titten" hadde de mest sannsynlig aldri blitt oppmerksomme på det aktuelle spillet.

Lenke til kommentar

Men nå kan man vel ikke ta 1% engang av alt det som blir nedlastet ulovlig og si at alt dette ville ha blitt kjøpt lovlig av de samme piratene hvis ulovlig nedlastning hadde vært uaktuelt. Jeg tror spill hadde tvilsomt blitt noe billigere uten piratkopiering uansett.

9198856[/snapback]

 

Du har de som sier at de laster ned ting de neppe hadde betalt for uansett, men når man får ned et fullverdig spill "for å teste det" som man liker, er vel terskelen ganske høy for deretter å traske til butikken å betale fordi man faktisk likte det.

 

De som laster ned 100 titler uten å betale, hadde kanskje skrapet sammen og prioritert 3-4 spill å betale for. Jeg har ikke peiling på tall, men jeg vil tippe at mer enn 1% hadde kjøpt om det ikke var mulig å laste ned et spill. Særlig de som piratkopierer spill til konsoll. De har tross alt kjøpt en spillmaskin...

Lenke til kommentar
Når alt kommer til stykket så er det ingen som helst forskjell på å stjele et spill i butikken eller å laste det ned, bare det at sjansen for å bli tatt idag desverre er mye mye mindre når man laster det ned.

9198854[/snapback]

 

Men hva hvis man går inn i en butikk hvor de selger bøker, man leser der et langt utdrag fra en fullverdig bok, legger dernest tilbake boka, går ut av butikken uten å betale. Har man ikke stjålet da også?

 

Slik er det mange som bruker spill de laster ned ulovlig på nettet. De tar bare en "titt", og hvis de liker det de får servert kan de tenkes å faktisk kjøpe spillet. Hvis de ikke først hadde tatt denne lille "titten" hadde de mest sannsynlig aldri blitt oppmerksomme på det aktuelle spillet.

9198899[/snapback]

 

Man laster altså ned på flerfoldige gigabytes for å "prøve", når det finnes gratis demoversjoner til nettopp dette formålet? Jeg vil i så fall sammenligne det med å sitte relativt lenge i bokhandelen å tjuvlese :tease:

Lenke til kommentar
Man laster altså ned på flerfoldige gigabytes for å "prøve", når det finnes gratis demoversjoner til nettopp dette formålet? Jeg vil i så fall sammenligne det med å sitte relativt lenge i bokhandelen å tjuvlese  :tease:

9198938[/snapback]

 

Hvis du faktisk har prøvd å lete etter demoversjoner av mange nye spill vil du raskt oppdage at nedlastbare demoer ikke finnes i like stort omfang som dem gjorde før. Noe av grunnen til dette er at spillene har blitt såpass store som dem har blitt, og 100-300 megabyte er ofte ikke nok til å formidle en demo. Dessuten er ikke alltid en liten demo nok for en person til å ta en avgjørelse om hvorvidt spillet er verdt å betale for.

 

Disse menneskene som sitter i bokhandelen og leser lenge, de finnes!

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...