Gå til innhold

Reparasjon eller reklamasjon hos eplehuset


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vet at det finnes mange synsere, forståsegpåere og bedrevitere og en del med formell juridisk kompetanse her, og jeg inviterer alle til å gi konstruktive innlegg.

 

Jeg leverte for 3 uker inn min da 1 mnd gamle Macbook Pro til reparasjon hos Eplehuset i Oslo. Maskinen var kjøpt på Eplehuset i Bergen.

 

Årsaken til innlevering var at maskinen etter en omstart ikke lastet operativsystemet. Under oppstart vises en hvit skjerm med Apple-logo og en snurrende "spiral" som viser at maskinen jobber og der blir den stående. Maskinen klarte heller ikke å starte i Windows via BootCamp. Maskinen ble testet i sikkermodus (maskinen slukner) og tvunget start av OS(ingen effekt).

 

Så, jeg tar maskinen under armen, og drar fra Sunnmøre til Oslo, der jeg hadde anledning til å levere den inn til service/reparasjon. Underveis går pc-veska i bakken, og maskinen får et solid kakk i det ene hjørnet, noe som resulterer i en lite estetisk pen bulk i nærheten av strømtilkoblingen.

 

Neste morgen tar jeg maskinen med til Eplehuset, der service'en var upåklagelig, de testet maskinen og konstaterte at det var noe verre enn diskfeil, og at teknikeren ville kunne avgjøre om støt-skaden var avgjørende for funksjonen eller ikke. (Jeg finner det selvsagt naturlig at butikken ikke ubetinget tror på min fremstilling av hendelsesforløpet.) Jeg leverer inn maskinen og blir fortalt at det sannsynligvis vil bli dekket av garanti, og at det vil ta 1-2 uker. Teknikeren skulle ta kontakt om det ville medføre kostnader (ved brukerpåført feil).

 

Det har nå tatt 3 uker. Jeg har tatt kontakt med eplehuset 3 ganger den siste uken og spurt etter status, og fikk til svar at maskinen var "under behandling" men at nå på sommeren har de bare 1 tekniker på jobb, og de får levert inn alle "feriemaskinene", dvs maskiner som er inne på en slags årlig service mens eieren er på ferie så han hadde altfor mye å gjøre. Jeg kunne nå (etter 2 uker) ikke få noen endelig dato, og heller ingen antydning til når maskinen min ville være ferdigbehandlet.

 

Jeg påberopte meg ikke reklamasjon ved innlevering, noe jeg nå lurer på om jeg skulle gjort, da jeg kunne fremstilt et krav om erstatningsmaskin (ref Forbrukerkjøpsloven § 30 avsnitt 3). Det ville ikke nødvendigvis bli innfridd, men da hadde jeg i hvertfall prøvd.

Ved innlevering ville jeg ikke ha noe stort behov for maskinen de neste 2 ukene, men nå begynner det å haste.

 

Er dette et krav jeg kan fremstille nå?

 

Om en uke vil maskinen ha vært mer i Eplehusets varetekt enn i min...

 

P.S. Har for vane å snakke meg litt bort, så jeg bare håper dette gir mening til noen andre enn meg selv.

 

Ragnvald

Endret av Shadowfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...