Gå til innhold

Elkjøp og "internettpris"


Anbefalte innlegg

Og hvis du leser igjennom mine innlegg så vil du se at jeg har fått med meg det. Det er ikke det det handler om i det hele tatt. Spørsmålene er hvordan dette forbeholdet oppfattes i forhold til at enkelte varer er merket med "Internettpris", hvorfor de velger informasjon som er så til de grader villedende, og hvorfor ikke en gang kundeservice vet 100% sikkert hva informasjonen faktisk innebærer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er en uting generellt sett at internettprisene varierer iforhold til butikkpris, og dette med at elkjøp liksom skiller nettbutikken ifra alle andre butikkene er bare tåpelig. En nettbutikk burde representere butikkene og være en informasjons portal der kundene kan sjekke utvalg, info og priser om produktene.

Lenke til kommentar
Syns det er en uting generellt sett at internettprisene varierer iforhold til butikkpris, og dette med at elkjøp liksom skiller nettbutikken ifra alle andre butikkene er bare tåpelig. En nettbutikk burde representere butikkene og være en informasjons portal der kundene kan sjekke utvalg, info og priser om produktene.

9206579[/snapback]

 

Så Komplett.no burde operere med samme priser som Datakjeden? Det blir jo omtrent det samme.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Problemet her er vel strengt tatt at folk "regner" med samme pris så lenge de har samme "navn"..

 

Komplett/Datakjeden ble tatt opp, og de er jo et godt eksempel. Der ser man helt klart at det er 2 forskjellige enheter, selv om de sikkert er noe likt på eiersiden.

 

Samme med Expert.. De har jo hatt sin BestBuy lenge.. Også lett å se forskjellen.

 

Elkjøp vil nok ha i pose og sekk. De skal være størst overalt, og eksponere sitt varenavn optimalt.

 

Det blir vel kort sagt at de skaper unødvendig mye tvil om prissettingen innenfor samme kjede. Om dette er helt eller delvis bevist er så.. Jeg tror det er en hensikt med at de ikke bare skriver konstant "Prisene gjelder kun på internett - underforstått dyrere i butikk"..

 

De vil jo gjerne ha kundene til de lokale varehusene.. Og hadde de skrevet i klartekst "du vil mest sannsynlig måtte regne med å betale xxx kroner ekstra i din lokale butikk" tror jeg nok mange hadde blitt skremt bort.

 

Det som feiler her er kommunikasjonen ute i varehusene.. Isteden for å gå rett i forsvarsmodus og yte dårlig service så kunne jo helt sikkert en elkjøp ansatt som var service innstilt fått "snudd" kunden. Og da hadde kanskje plutselig ikke prisforskjellen betydd så mye.

 

Man må jo huske at det er jo en slags "opplevelse" man betaler for når man handler i butikker lokalt. Selger gjør en behovsanalyse (forhåpnetligvis) og utifra hvordan du som kunde svarer så skal den ansatte hjelpe deg med å finne et produkt som dekker dine ønsker og behov.

 

Løsningen hadde vært genialt enkelt for Elkjøp om de hadde et synlig annet varemerke på nett. Da hadde de ikke skapt så mye tvil.. Men Elkjøp sin hensikt er nok å være størst i alle markeder med sitt kjente varemerke.

Derfor så ser jeg det som svært lite sannsynlig at det vil skje.

 

Dette er ingen fasit, men mine tanker om temaet.

Jeg har tidligere selv vært ansatt i Elkjøp i en 3 års

periode og dette var caser man fikk daglig. Men jeg må

understreke at både varehusledelsen der jeg jobbet og Elkjøp sentralt så at vi gjorde det vi kunne for å få kunden fornøyd. Elkjøp har jo tross alt brukt mye kroner pr kunde de får inn i ren markedsføring. Som de sa; "Det heter ikke problemer, men utfordringer" ;-)

 

mvh

 

Torbjørn :)

Lenke til kommentar

Godt å se en som har vært på innsiden bekrefte det problematiske og ikke bare avvise dem slik enkelte andre el-kjøp-ansatte her gjør. Det er litt sånn "hvis vi får spørsmål løser vi dem, hvis ikke så soper vi noen ekstra kroner inn i kassa". Det er en usmakelig form for butikkdrift synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Det som er litt surt for oss som bor i Nord av landet er jo at man ikke kan velge å vrake i Elkjøpbutikker heller.

De som er lite informerte går på limpinnen.

Er jo litt surt å handle på nettet da det som regel tar 5 dager å få varen oppover.

Mange ganger jeg har fått lyst på noe og vil bestille, men det brenner liksom i lommeboka, og da tar man turen inn til Harstad som er 6 mil fra dær jeg bor.

Det hadde jo vært kjekt å fått varen til prisen pluss frakt da man samtidig svir av en hundrings i bensin.

Lenke til kommentar

499 kr for en 2gb microSD brikke fatter jeg ikke at folk kan forsvare. 189 kr + 89 kr i frakt er 278 kr og om man slenger på 21 kr i påslag på toppen av fortjenesten de har kalkulert inn ved å selge til 189 kr i nettbutikken og setter prisen til 299 kr, da begynner det å likne noe.

 

Selv kjøpte jeg min SanDisk microSD 2GB brikke på Obs Buskerud Storsenter til 279 kr. Ikke noe "Mega superduper "vi-har-egen-prispatrulje" sommerfri, snart skolestart"-kampanje. Fast lavpris.

 

EDIT:

Det ligger forresten på samme senter som Elkjøp, bare noen meter ned i gangen.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Ser ikke behov for at noen skal forsvare priser? Hvor dyrt en bedrift ønsker å prise seg er vel opp til bedriften selv og ingen andre?

9223830[/snapback]

 

Det er jo ikke annet enn riktig. Vi som ikke liker prisen har full mulighet til å gå til en annen butikk og få det til nesten halve prisen om vi ønsker det. Evt kan man ta Elkjøp på prisgarantien deres. Prissettingen utover prisgarantien får være Elkjøp sak, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Det som er litt surt for oss som bor i Nord av landet er jo at man ikke kan velge å vrake i Elkjøpbutikker heller.

De som er lite informerte går på limpinnen.

Er jo litt surt å handle på nettet da det som regel tar 5 dager å få varen oppover.

Mange ganger jeg har fått lyst på noe og vil bestille, men det brenner liksom i lommeboka, og da tar man turen inn til Harstad som er 6 mil fra dær jeg bor.

Det hadde jo vært kjekt å fått varen til prisen pluss frakt da man samtidig svir av en hundrings i bensin.

9208276[/snapback]

 

Det hade givetvis varit käckt ja men finns ju oxå en j-la enkel førklaring till varfør det inte kan fungera så. Att driva internetbutik har en helt annan kostnadsbild än att driva butik med lokal som skall visa fram varer på ett attraktivt sätt, personal som skall bemöta kunderna och bruka tid på å snacka med dem i 30 minuter för att sedan sälja dem en minnepinne för 300 spänn. Det är en ren førlustaffär. Priserna i butikk skall täcka løner, lokal (som hade "houset" en helt annan mängd varor om den enbart vart avsedd før lager och distr. Dessutom kr/m2 är horribel stor skillnad på om den skall ligga sentralt som gärna en butik skall och om den kan ligga "middle of nowhere" som ett lager med førdel kan), butikksinredning, kassaapparater och andra betalningssystem etc...

Att driva internetbutik däremot kan (i bästa fall) innebära att det enda du behøver är avtal med distributører (som håller lager før dig) och en internetløsning och ett bankkonto. DET är skillnad i kostnadsbild det.

 

Som tidigare sagt, det står varje butikk fritt att sälja till vilken pris de vill på samma sätt som det står varje kund fritt att køpa i vilken butikk de vill. Prisvarationer (stora) har det varit i alla tider så länge människan har drivit med køp/salg. I den tiden vi lever i nu är det bara så att det har blivit mer genomlyst, dvs det är lättare att upptäcka/avstämma prisskillnader. Jag tycker det är bra jag.

Det enda som det skulle resultera i om "vi" skulle kräva samma pris i butik som på internet är att priserna på internet skulle gå upp till samma pris som i butik.

Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke i tvil om at Elkjøp driver bevist med "villedende" markedsføring og har en meget taktisk/kreativ salgsprosess. For oss som "kjenner" elkjøp vet at vi ikke skal ta utganspunkt i internett priser mot butikk, at selgere vil snakke dritt om kampanjeproduktene sine (og har de skjeldent på lager) slik at du og jeg velger en dyrere modell, eller rettere sakt en modell som de har større fortjeneste på, og til slutt at beskrivelse av modell og priser veldig ofte er satt på "feil" produkt i butikk. Sikkert noe jeg har glemt også!

For meg er elkjøp blitt et sted hvor jeg ALDRI spør om hjelp, jeg handler kun på elkjøp hvis jeg vet hva jeg skal ha.

Det skal jo da også sies at på pris så er elkjøp ofte meget bra etter mine erfaringer.

 

Slike differanser som trådstarter nevner har jeg ikke vært borti selv, men jeg blir ikke overaskett.

 

Har jeg en viss forståelse på markedsføringen, JA. Ikke det at jeg liker det, eller at mange blir rundlurt til tider, men uten dette ville prisene på elkjøp butikkene sansynligvis økt, og at kampanjene kanskje ikke ville vært like gode.

 

Min konklusjon: Er du bevist, har produktkunnskap og bestemt på valget ditt så kommer du stort sett bra ut hos elkjøp.

Lenke til kommentar

Selv er jeg butikksjef på en Telekiosk og vi har 2GB MicroSD til Kr. 599,-. Selv vet jeg godt at disse er priset mye lavere på nett og jeg har mistet telling på hvor mange kunder som har vært innom og minnet meg på det.

 

Men skal si det er mange kunder som har nevnt og så kommet tilbake og kjøpt kortet her uansett fordi de liker servicen (denne faller vel litt ut hos elkjøp), de vil ha produktet her og nå og de vil ha en plass å gå til om det skulle skje noe.

 

Men igjen. Prisen er høy, men jeg er faktisk billigste i mitt nærområdet med dette kortet (fordi jeg er eneste elektro-nære butikk på mitt lille kjøpesenter) og selger dette veldig mye med telefoner osv.

 

Så jeg setter ikke prisen ned :p For de bidrar med det lille til å dra opp resultatene mine.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen ting galt i den prisforskjellen, og det er helt opp til deg som kunde om du velger å betale den eller ei. Du kan fint kjøpe varen din på nett, men ikke forvent at du skal kunne gå i butikken og få hjelp hvis det er noe galt med den.

 

 

Selv har jeg nå jobbet som sommervikar i 2 Klart Svar butikker, og legger fint merke til forskjellen i prisene som er oppgitt på nett og prisene i butikken. Og jeg får det poengtert gang på gang at nettbutikken til Netcom er billigere enn prisen jeg kan gi i butikken.

 

Jeg svarer kort med at vi har utgifter som skal dekkes, og at kunden har en trygghet i at jeg som forhandler tar meg av feil som måtte oppstå. Velger du å handle på nett må du også forholde deg til den butikken, blir det noe galt med ditt produkt så må du spørre dem.

 

 

Visse produkter med lav feilrate kan du fint handle på nett, men produkter som f.eks mobiltelefoner og ekstrautstyr mener jeg at det er verdt de ekstra kronene å handle i butikk.

Lenke til kommentar
Velger du å handle på nett må du også forholde deg til den butikken, blir det noe galt med ditt produkt så må du spørre dem.

 

Visse produkter med lav feilrate kan du fint handle på nett, men produkter som f.eks mobiltelefoner og ekstrautstyr mener jeg at det er verdt de ekstra kronene å handle i butikk.

9224246[/snapback]

 

Nettbutikkene følger da akkurat samme lover og regler når det kommer til garanti og reklamasjon så det er jo ikke akkurat et godt argument. Men nå er jo ikke dette egentlig en butikk vs nettbutikk diskusjon. Det handler jo mere om at elkjøp sin nettbutikk opererer med andre priser enn de andre butikkene sine, noe som jeg synes er helt tåpelig.

 

Har og opplevd på expert butikker at det er prisforskjell på varene fra butikk til butikk, da til og med i en og samme by. Det blir for sløvt rett og slett..

Lenke til kommentar

Elkjøp har hatt mye bråk om prisene og ikke minst avisa si i alle år.

 

Tidligere når de kalte avisa si en "tilbuds"avis ble den gjennomgått av Forbrukermyndighetene på samme måte som de fortsatt gjør. I en av avisene hadde en Sony TV på tilbud til 5990,- bare så synd at den veil prisen Sony opererte med var 4790,-

 

Lexmark ble beskyldt i tester for å ha svært dyrt blekk til skriverne sine, så mye at de begynte å sjekke dette selv, de fant bla ut av mange Elkjøp butikker elegant DOBLET prisen når de hang det ut i butikkene, mot det som enkelte andre tok og det som var satt som veil utsalgspris.

 

Når det er så stor pris forskjell som i dette tilfellet så hadde det vært moro å visst om det finnes en form for anbefalt utsalgspris på tilsvarende minnebrikke.

 

Jeg vurderer Nokia BH-500 inkl USB dongelen i dag, Elkjøp sin nettside tar 1499,- for denne CDON tar 1059,- og begge er nettbutikker...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
For Datakjedens del kan jeg bare si at den billigste prisen gjelder. Om man har funnet noe på nettsidene som er billigere enn det står i butikken, så får man det til internettpris. Samme gjelder motsatt vei.

9224367[/snapback]

 

Det er jo veldig greit, da har man jo noe å forholde seg til.

Elkjøp burde jo som "Nordens største" klart å få til en lik pris over heile linja.

Dem kunne jo evnt. ha merket det med internett pris som de gjør, og i tillegg merket prisen med veiledende varehuspris.

Slik hadde det jo blitt bedre for oss som kunder og hatt noe å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Nettbutikkene følger da akkurat samme lover og regler når det kommer til garanti og reklamasjon så det er jo ikke akkurat et godt argument. Men nå er jo ikke dette egentlig en butikk vs nettbutikk diskusjon. Det handler jo mere om at elkjøp sin nettbutikk opererer med andre priser enn de andre butikkene sine, noe som jeg synes er helt tåpelig.

9224286[/snapback]

 

Joda, nettbutikkene følger akkurat samme lover og regler. Men du slipper da x antall dager postgang, og du har en person med peiling som kan hjelpe deg.

 

Jeg er ikke enig med deg i at det et tåpelig med en prisforskjell på nettet og butikken, en nettbutikk vil i de aller fleste tilfeller være billigere. Så hva er problemet? Det er jo også skrevet på websiden, jeg vil vel heller bemerke dårlig service og respons i butikken fremfor prisene på nett. Det går alt på hva du som kunde er villig til å betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...