Gå til innhold

Bryr ikke Telenor seg om utbygging?


Anbefalte innlegg

I de seneste årene har behovet for raskere og sterkere bredbåndslinjer preget det norske markedet. Etterhvert som folk ser mer film og video, hører mer på musikk og bruker mer og mer IP-telefoni så har bruken av båndbredde eksplodert. Hvorfor sitter fortsatt store deler av landets befolkning på et kobbernett som ble bygd før krigen?

 

I de største byene og enkelte områder så har andre selskaper bygd ut fiber og tilbyr dettem til sine kunder, men de fleste stedene i Norge så er kobbernettet til Telenor eneste alternativ.

 

Dersom du ønsker 10Mbs linje, så må du bo under kilometeren fra sentralen, med en sentra per 5km i radius så er dette et problem og mange hustander selv i byer har problemer med å få 2-3Mbs linjer.

 

Jeg bor i Moss og personlig så benytter jeg meg av NGT og bor 1400 meter i kabellengde fra nærmeste sentral. I følge NGT og Bredbåndsguiden så skal jeg kunne ta inn 10Mbs ned/2Mbs opp. Realiteten er derimot noe anderledes. NGT har åpnet slusene på modemet mitt siden signalstyrken min varierer veldig. Men i skrivende stund sitter jeg på 3900/350kbs noe som jeg føler er latterlig.

 

Jeg vet at det ikke er direkte Telenor sitt nett, men det er de som sitter på rettighetene og det er også de som styrer utbygging. Hvorfor følger ikke Telenor opp sitt ansvar på å sørge for at Norges bredbåndsutvikling ligger på et akseptabelt nivå med tanke på Norges ønkonomiske situasjon? Hvorfor er Telenor mer opptatt av å hale inn et stort overskudd som de sklir ned i buksene på lederne i stedet for forbedre sine tjenester?

 

Og til sist, hvorfor griper ikke staten inn og krever at Telenor skal skjerpe seg!

 

Hvis mobilnettet hadde vært det samme nå som det var for 50 år siden, ville ikke folk reagert?

 

Hvordan kan folket sette press på Telenor til å sette i gang en "large-scale" oppgradering av sine kobbernett?

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke så veldig synd på deg da, du har da ADSL iallefall, her jeg bor er det bare isdn og en dårlig radionett og koble seg opp mot som er svindyrt pris/mbit. Og har samtidig veldig dårlig ping som 200-1000ms er ikke uvanlig. Edit: Maks hastisgheten på radio nettet er 2048/512, men yter ikke mere enn 1,2mbit ca. :)

 

Mange av min naboer bor også bak en skog som gjør at de ikke får koblet seg opp der, da sitter de der da på 56k modemet sitt. Dette i 2007 :dribble:

 

Men helt klart det er litt merkelig at det ikke er utbygd fiber så nærme hovedstaten. :)

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Nå spesifiserte du ikke hvor i landet du bodde, men når jeg etterspør utbygging så er ikke dette bare her i Moss for min egen del. Som du sier, enkelste sitter på 56k modem i 2007, noe som etter min mening er helt sykt. At Telenor ikke ser en storstilt oppgradering og utbygging av nettet landet over som en god investering klarer jeg bare ikke fatte og begripe.

Lenke til kommentar
Hvordan kan folket sette press på Telenor til å sette i gang en "large-scale" oppgradering av sine kobbernett?

9192594[/snapback]

 

Jeg håper du ikke mener man skal "oppgradere" kobbernettet?

Og bruke masse penger på og fornye kobbernettet er jo total galskap.

Lenke til kommentar

jeg tror (og håper) at med oppgradering mener han en overgang til fiber. Og utfasing av kobberet vi sitter på nå.

 

Hvorfor det ikke skjer, har vel med penger å gjøre. Alt koster, og så lenge de tjener penger på kobbernettet blir vel det liggende en god stund. Men er det ikke sånn at de legger fiber der de legger nye linjer nå?

Lenke til kommentar

jeg bor i en kommune i nærheten av bergen der alle i nabolaget har breibånd via telefonlinje. vi har prøvd flere ganger å få breibånd men har fått svar om at det ikke er muligt pga elektronikk på linja eller ikke kapasitet i telenor sin sentral.

for en liten stund siden fekk vi telefon fra bkk og beskjed om at sentralen var bygd ut og at vi nå kunne få bredbånd. vi bestillte og var kjempe fornøyde men, når vi hadde fått pakke med router og ustyr og oppkoplingsdatoen nærmet seg fikk vi sms med beskjed om at ikke kunne få alikevel.

vi ringte da til bkk og fikk beskjed at vi ikke kunne få pga elektronikk på linjen og at det var ikke deres feil fordi det var telenor sine linjer.

vi ringte så til telenor og fikk beskjed om at det ikke var planer om utbygging i næreste fremtid. vi prøver nå å få ICE.

Endret av LurifaksCOF
Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke så veldig synd på deg da, du har da ADSL iallefall, her jeg bor er det bare isdn og en dårlig radionett og koble seg opp mot som er svindyrt pris/mbit. Og har samtidig veldig dårlig ping som 200-1000ms er ikke uvanlig. Edit: Maks hastisgheten på radio nettet er 2048/512, men yter ikke mere enn  1,2mbit ca.  :)

 

Mange av min naboer bor også bak en skog som gjør at de ikke får koblet seg opp der, da sitter de der da på 56k modemet sitt. Dette i 2007  :dribble: 

 

Men helt klart det er litt merkelig at det ikke er utbygd fiber så nærme hovedstaten.  :)

9192683[/snapback]

 

Hva slags "usle" radionett sitter du på, det er jo sinnsykt dårlig. (Jeg renger med at når du sier radionett at du sikter til tråløst nett over lengre distanse), har selv gjort det samme og aldri hatt noe dårligere enn 5-10ms forsinkelse på trådløstnett som strekker seg over en strekning på flere 5-8Km. Syntes dette høres ut som dårlig utstyr.

 

Frankie

Lenke til kommentar
jeg tror (og håper) at med oppgradering mener han en overgang til fiber. Og utfasing av kobberet vi sitter på nå.

 

Hvorfor det ikke skjer, har vel med penger å gjøre. Alt koster, og så lenge de tjener penger på kobbernettet blir vel det liggende en god stund. Men er det ikke sånn at de legger fiber der de legger nye linjer nå?

9193842[/snapback]

Ja mente selfølgelig overgang til fiber.

 

 

 

Greit at TN har starta og også holdt på en stund med utbygging, men sist jeg sjekka gikk ikke akkurat TN med underskudd så de kunne sikkert fått litt mer fart på seg. Selv i 09 så regner jeg ikke med at jeg får et fibertilbud her i Moss, ville i så fall blitt veldig positivt overasket.

 

En ting er jo forsåvidt å bygge fiber til tettsteder hvor det bor noen hundre folk, jeg kan se at det ikke nødvendigvis er så lønnsomt, ihvertfall ikke enda. Men i relativt store byer så er det trist at 4Mbit er det meste man får.

 

 

Ser også at det er andre ganske triste ting som foregår andre steder når det gjelder bredbåndsdekning etter hva jeg har lest her i tråden og jeg syntes at det blir for slapt av TN. Norge er alt for sent ute med fiber, og nå får noen få ut fingern!

Lenke til kommentar

At TN så som de fleste andre slike gamle monopoler med stort kobbernett ikke leder på fiberutbygging er ikke så veldig merkelig, de har ingenting og tjene på dette når man så langt har greid og levere ett nogenlunde brukbart "bredbånd" uten annet enn småkostnader i utbygging. Fiberutbyggingen i norge skjer stort sett i regi av e-verk og utbyggingen skjer ganske raskt, Lyse hevder og ha ca 100000 kunder på fiber og i løpet av neste år så er kanskje 150 - 160000 kunder over på fiber i norge, ikke så ille.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på norges største radio nett/flest forbrukere. På masta jeg er kobla opp mot er det ca 300 brukere fordelt på 2* 54mbit backbone :)

 

Nettet hadde fungert utmerket om de hadde lagt fiber til masta, men de kjører det over 5 hopp mellom master før det går til fiber og alle er overbelastet, da er det bare en ting som kan skje :)

 

 

Pinging nas2.neasonline.no [195.204.39.7] with 32 bytes of data:

 

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=88ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=124ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=155ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=191ms TTL=62

 

Ping statistics for 195.204.39.7:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 88ms, Maximum = 191ms, Average = 139ms

 

C:\Documents and Settings\retaX>ping nas2.neasonline.no

 

Pinging nas2.neasonline.no [195.204.39.7] with 32 bytes of data:

 

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=210ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=360ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=602ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=847ms TTL=62

 

Ping statistics for 195.204.39.7:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 210ms, Maximum = 847ms, Average = 504ms

 

C:\Documents and Settings\retaX>ping nas2.neasonline.no

 

Pinging nas2.neasonline.no [195.204.39.7] with 32 bytes of data:

 

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=391ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=423ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=145ms TTL=62

Reply from 195.204.39.7: bytes=32 time=77ms TTL=62

 

Ping statistics for 195.204.39.7:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 77ms, Maximum = 423ms, Average = 259ms

 

C:\Documents and Settings\retaX>tracert www.uio.no

 

Tracing route to www.uio.no [129.240.4.44]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1

2 27 ms 1 ms 1 ms 242-77.neasonline.no [85.93.242.7

3 191 ms 126 ms 229 ms nas2.neasonline.no [195.204.39.7]

4 181 ms 316 ms 173 ms 195.204.39.1

5 173 ms 208 ms 134 ms 195.204.200.102

6 147 ms 187 ms 196 ms 195.204.200.101

7 57 ms 63 ms 101 ms 194.19.81.37

8 70 ms 64 ms 73 ms stolav-gw.uninett.no [193.156.120

9 82 ms 119 ms 146 ms oslo-gw1.uninett.no [128.39.46.24

10 193 ms 208 ms 172 ms oslo-gw.uninett.no [128.39.65.21]

11 196 ms 299 ms 237 ms uio-gw8.uio.no [128.39.65.18]

12 251 ms 243 ms 288 ms mrom-gw2.uio.no [129.240.25.18]

13 211 ms 298 ms 303 ms www.uio.no [129.240.4.44]

 

Trace complete.

 

Tok en liten ping test og kjørte en tracert til dere jeg :)

 

Hastighet test også:

Din IP-adresse er: 85.93.2xx.xx - (2xx-xx.neasonline.no)

Ditt ping resultat er: 0 ms

Din nedlastingshastighet er: 1275 kbit/sekund.

 

Hihi, se de skryter av norges dårligste "Bredbånd" :)

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Ser litt på tracert'en din, allerede under del 3,4,5,6 så er det jo helt elendig. Du burde finne ut distanse mellom mastene sånn ca hvis du har mulighet til det. For radio signal går ikke så dårlig som det speiler seg i loggen.

 

Her har de alvorlige problemer med å route trafikken raskt nok. Vil tippe at de har kjøpt et lite linux wirless routing board eller noe slikt fra USA som skal kunne tåle ektrem temperatur, en kamerat av meg kjøpte endel slikt utstyr selv siden han var lokal ISP.

 

Her burde ISPen din heller sette opp en linux PC i bua som er ved masta til å håndtere trafikk og videresende trafikken. syntes synd på deg.

 

Frankie

Lenke til kommentar

De bruker ferdig utstyr, om du ser på linken nederst. :)

 

Men uansett så gidder jeg ikke bry meg mere med denne ispn de, lyger rett i øra på kunder (telefon :) ) og lover alt mulig, men holder ikke noe. Så nå har jeg skaffet meg utstyr selv og skal koble meg opp mot en adsl2+ linje :dribble:

 

BTW: du ser jeg pinger en server med hostname nas2.neasonline.no, det er serveren som router all trafikken fra radionettet. Den har ca 16ms ping til www.uio.no, mens jeg som sitter i samme radio nett som den har 200+ ping til den :hmm:

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Hei hiper, sliter på eide enda ser jeg. Må få igang den asdl2+ koblinga de nå.

Og ja som han sier, tror ikke det finnes værre isp. Største løgnhalsene jeg har møtt på.

Vi fikk heldigvis adsl fra TN tilslutt, når de omsider gidda å bygge ut sentralen. (ikke det at jeg liker TN, men fikk nå bedre internett) Men skal ikke lenger en å titte ut vinduet 170meter før de ikke har noe annet enn isdn. Samme er det flere steder rundt her.

Hadde egentlig ønska at det kom noe annet enn slik at man slapp TN i bunn og grunn, da hadde jeg skifta over tvert.

Er ikke det altså, TN er vært enormt stabil hos meg, ikke 1time nedetid på tja par år vel.. (rett meg om det ikke stemmer hiper ;) husker ikke helt når jeg gikk lei neas shø )

 

Mvh kenbjork

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Ja Kenneth nå har jeg testa linken og jeg fikk signal og 1-2ms mot andre sida dvs. jeg hadde 21-23ms mot uio. :) Elektrikker kommer i neste uke og skal montere strøm ut så er linken oppe og går den :D

 

Og samme dag som linken er oppe skal jeg gjøre noe jeg gleder meg veldig til. Ringe og si opp neas, har planlagt en stund nå og jeg skal ringe mens nettet er veldig ustabilt og dårlig så skal jeg klage litt på pingen osv. Så skal jeg si at jeg ser ikke noen annen løsning enn og si opp abbonemanget siden de aldrig klarer og ordne linjene.

Kansje de får hodet ut av ræva og ser hvor lei folk blir av de. :p

Endret av hiper
Lenke til kommentar

En ting er fiberutbygging, en annen ting er konkurranse. Hvorfor har ikke bynett mer mind-share? Kom igjen kara, hold dere oppdatert.

 

Mye av infrastrukturen i bredbåndsnettet er i dag kontrollert av innholdsleverandører.

 

Derfor har aktører som jobber for en åpen, operatørnøytral infrastruktur i Norge, etablert en egen forening, Norsk Bynettforening eller «Bynettforeningen». Målet er å sikre valgfrihet og konkurranse på tjenester i bredbåndsnettet.

 

Nettnøytralitet har etter Telenors beslutning om å kutte NIX-knutepunktet fått stor oppmerksomhet og gir drahjelp til Norsk Bynettforening, Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) og Norges Velforbund som nå har inngått en prinsippavtale om samarbeid for å få til åpne nett i Norge.

 

http://www.bynett.no/

 

Etterhvert kan ikke coax kabel TV anlegget heller holde tritt med fiber. Telenor AVIDI har f.eks bygd ut med docsis 3.0 som makser på ca. 37Mbit hver vei, mens de fleste fiberISP leverer i dag opptil 50Mbit og Bredbåndsbolaget som kjent tilbyr 100Mbit.

 

Finnes ikke noe bedre enn å gi en tjenesteleverandør sparken fordi en annen tilbyr IPv6. muahaha. Up yours Telenor. etc.

 

vis denne presentasjonen til styret i nabolaget ditt

http://dnn2.dnd.no/Bynett.no/Portals/0/Pre...%20bynett_2.pdf

Lenke til kommentar

Joda, åpne nett er fint det hvis de som bygger ut kan holde anstendige priser på installasjon, når man i noen prosjekter havner på godt over 20000.- i installasjon er det ikke særlig interessant for de fleste.

Man kan nok mene mye om f.eks Lyse med partnere men disse greier og levere fiberlinjer til anstendige priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...