Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC - Cpu/ram yter ikke som det skal.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter lenge å ha vært borte fra databygging så prøvde jeg meg igjen her i går på en helt flunkende ny PC.

Problemet mitt er at CPU ja kanskje også RAM ser ikke ut til å yte som det skal, derfor setter jeg opp mitt oppsett her så kanskje dere allerede nå kan luke ut feil.

 

 

Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort

20/24pin/ ATX v2,2/ 120mm vifte/ 18db

 

Seagate 250GB S-ATA II NCQ 7200RP

Barracuda 7200.10 16MB cache

 

Samsung 22" LCD 226BW Wide sort

1680x1050, 3000:1, 2ms, VGA/DVI

 

Samsung DVD brenner SHS-183A

Svart, SATA, bulk SHS-183A/BEBN

 

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Ret

 

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socke

4MB, BOXED m/vifte

 

Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775

DDR2, WIFI, eSATA, 2xGbLAN, 2xPCI

 

FOX+ GeForce 8800GTX 768MB GDD

CC630MHz,HDCP,DD-Link DVI,HDTV

 

Trodde DDR2800 skulle holde lenge, men for meg ser det ut til at det er noe som ikke helt samsvarer.

 

Bilder følger fra CPU-Z:

 

rartfi0.th.jpg

rart1as6.th.jpg

rart2td2.th.jpg

rart3pv5.th.jpg

Beklager de små bildene ;(

 

Er det bare meg eller er det noe ugler i mosen her?

Tips tar jeg imot med åpne armer. Kan det ha noe med at jeg har XP Pro SP2 32bit?

 

Jeg får også en feil ved oppstart, på begge maskinene jeg bygget i går faktisk. De er ganske identisk, kun PSU, HDD, Kabinett og CDrom er forsjellig.

Feilen er noe som "CPU uCode loading error" - Tror det er bare en bios oppdatering som trenges, men... Må jeg ha floppy for en bios oppdatering? Jeg har ikke brukt disketter osv. på 5 år :(

 

Alt i alt vil jeg ha svar på om det er sånn det skal være eller mangler jeg faktisk kraft? Videre vil jeg ha noen tips med bios oppdatering uten den forbanna floppy disken som ikke engang er koblet i.

 

Håper svar er mulig, takker på forhånd!

 

Mvh

Per Åge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må du lære deg og ta skjermbilder.

Bildene er mer en store nok men uklare.

Er jo en masse software for dette.

Hypersnap-snagit...osv.

 

Etter hva jeg tyder ser det ok ut.

 

400mzh cpu-z betyr at minnet går på 800mzh

 

Er det 8x333=2664?

Såfall riktig hastighet stock.

Dette ser jo greit ut.

 

Nå er det en svær tråd om p5k

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=775170

 

Kjør 3dmark06

Skulle ligge runt 10000(+-2000)

Vista har gjort det dårlig(husk nyeste drivere skjermkort)

 

Som alltid tester av stabilithet

Orthos

memtest86+ 1.70

Se på temp.

 

Everest er noe av det beste til monitoring.

Vise stot sett riktig på vrcore volt

minne volt.

Temp riktig

http://www.lavalys.com/

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Du har mer en nok kraft, høres ut som du ikke har de beste driverne. Har du installert de siste driverne som følger hovedkortet? Sjekk hjemmesiden til Asus, de siste driverne skal ligge der. Så ut som noen CPU innstillingene var litt rare. Default skal du ha 2.66 Ghz, men det så ut som at PC'en din kjørte på 1.99 GHz. I såfall er ikke multipleren optimal.

 

Prøv en bios oppgradering først, så går du inn i bios og velger optimized, eller default på CPU innstillingene og tar en restart . Fungerer ikke det kan du prøve å gå inn på System/Hardware/Device Manager/Processor/Høyre klikk og velg Update Driver.

 

Hvis bios softwaren du har nå kommer fra en "bundle" på driver CD'en er det kanskje ikke så dumt å avinstallere driverne du har fra før først.

 

S

Endret av sion
Lenke til kommentar
Du har mer en nok kraft, høres ut som du ikke har de beste driverne. Har du installert de siste driverne som følger hovedkortet? Sjekk hjemmesiden til Asus, de siste driverne skal ligge der. Så ut som noen CPU innstillingene var litt rare. Default skal du ha 2.66 Ghz, men det så ut som at PC'en din kjørte på 1.99 GHz. I såfall er ikke multipleren optimal.

 

Prøv en bios oppgradering først, så går du inn i bios og velger optimized, eller default på CPU innstillingene og tar en restart . Fungerer ikke det kan du prøve å gå inn på System/Hardware/Device Manager/Processor/Høyre klikk og velg Update Driver.

 

Hvis bios softwaren du har nå kommer fra en "bundle" på driver CD'en er det kanskje ikke så dumt å avinstallere driverne du har fra før først.

 

S

9190383[/snapback]

 

Så på denne bios oppdaterings muligheten, men jeg har jo ikke floppy disk forhånd akkurat nå. Mulig uten, altså med CD?

 

Uansett takk for tips, setter meg inn i det nå faktisk.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skjønner det kan virke litt frustrerende når du ikke har floppy. Nå finnes det heldigvis støtte for bios oppgradering utenom floppy til en del hovedkort. F.eks på AMD hovedkortet mitt fikk jeg med en bios flash utility tool for win.

 

Sjekk om du har fått med et oppgraderingsprogram på hovedkort CD'en. Kan ligge under Driver/Utility type Flash.

 

Noe info om bios oppgradering fra Asus her:

 

http://support.asus.com/technicaldocuments...SLanguage=en-us

 

Det er veldig viktig at du får riktig bios oppgradering. Ikke last ned noe du er usikker på.

 

S

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at det er psuèn din, den er ikke helt god, masse problemer med den.

Har hatt den selv og samme problem, løste seg med en ny en. virker som om den ikke orker noe, klarte ikke mine to gts kort og ser du har ett gtx og det krever jo litt det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...