Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bordkledning på gammelt hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel litt an på hvordan forholdene er. Ligger det slik til at bordkledninga blir liggende så godt som på bakken har det jo lett for å trekke fukt og råtne. Ville i såfall vurdert å avslutte høyere opp og bruke noe annet nederst. Som du sier blende av med mur / leca, evt. spillblikk på en eller annen måte slik at kledninga blir beskyttet mot fukt.

Men det er sikkert noen som er mye mere bygningskyndige enn meg her på forumet som kan komme med gode råd...

Lenke til kommentar

Joda, er mange muligheter, men alle inkluderer mye jobb og du må selvfølgelig fjerne den råtne bordkledningen.

 

Hvis du skal gjøre noe med ett gammelt hus, så anbefaler jeg deg å sette opp en stilasje, rive ned bordkledning, rive inn til "margen" på huset, legge ny isolering (ekstra isolering, opp til dagens standard(er))

Lenke til kommentar
Joda, er mange muligheter, men alle inkluderer mye jobb og du må selvfølgelig fjerne den råtne bordkledningen.

 

Hvis du skal gjøre noe med ett gammelt hus, så anbefaler jeg deg å sette opp en stilasje, rive ned bordkledning, rive inn til "margen" på huset, legge ny isolering (ekstra isolering, opp til dagens standard(er))

9187496[/snapback]

 

Huset er i tømmer (ikke laft) slik som de gjerne gjorde det på 1920-tallet.

 

Men kan det bli sprekker i overflaten dersom en "blender" slikt med mur ?

Lenke til kommentar
Joda, er mange muligheter, men alle inkluderer mye jobb og du må selvfølgelig fjerne den råtne bordkledningen.

 

Hvis du skal gjøre noe med ett gammelt hus, så anbefaler jeg deg å sette opp en stilasje, rive ned bordkledning, rive inn til "margen" på huset, legge ny isolering (ekstra isolering, opp til dagens standard(er))

9187496[/snapback]

 

Huset er i tømmer (ikke laft) slik som de gjerne gjorde det på 1920-tallet.

 

Men kan det bli sprekker i overflaten dersom en "blender" slikt med mur ?

9192812[/snapback]

 

?

Lenke til kommentar
Huset er i tømmer (ikke laft) slik som de gjerne gjorde det på 1920-tallet.

 

Men kan det bli sprekker i overflaten dersom en "blender" slikt med mur ?

9192812[/snapback]

Tjah, du må jo legge muren på utsiden av eksisterende "skjelett" for så å eventuelt vurdere å "koble ihop" hvis ikke, så får du ett arbeide av større dimensjoner med å støtte opp mens du holder på å mure, men, det er fullt mulig og det skulle ikke tilsi at du får overflatesprekker av dette. (hvis du ikke bare skal mure på utsiden av eksisterende bærevegg og la den gamle veggen stå)

 

NB! Når du snakker om mur, så HÅPER jeg du mener murstein, lecablokker eller store murelement (selv om det ikke akkurat er vanlig at hus blir bygd med element) det er det jeg snakker om.

 

Jeg håper at du ikke har tenkt å bygge en "kasse" for så å leie en sementbil for å fylle på.

 

PS : Hvis huset er såpass gammelt og du ikke har tenkt å beholde det "originale" utseende, så burde du nesten vurdere å rive det og bygge nytt. Hvis ikke, så blir det mange "originale" måter for å få det til å gå overens med dagens byggeskikker, da de ikke brukte helt de samme byggeskikker som vi gjør i dag.

 

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med en byggmester og høre hva han synes om de forskjellige ideene dine og hvordan dette kommer til å bli seende ut for huset ditt.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Joda, er mange muligheter, men alle inkluderer mye jobb og du må selvfølgelig fjerne den råtne bordkledningen.

 

Hvis du skal gjøre noe med ett gammelt hus, så anbefaler jeg deg å sette opp en stilasje, rive ned bordkledning, rive inn til "margen" på huset, legge ny isolering (ekstra isolering, opp til dagens standard(er))

9187496[/snapback]

 

Huset er i tømmer (ikke laft) slik som de gjerne gjorde det på 1920-tallet.

 

Men kan det bli sprekker i overflaten dersom en "blender" slikt med mur ?

9192812[/snapback]

 

?

9193734[/snapback]

 

?

Lenke til kommentar
Huset er i tømmer (ikke laft) slik som de gjerne gjorde det på 1920-tallet.

 

Men kan det bli sprekker i overflaten dersom en "blender" slikt med mur ?

9192812[/snapback]

Tjah, du må jo legge muren på utsiden av eksisterende "skjelett" for så å eventuelt vurdere å "koble ihop" hvis ikke, så får du ett arbeide av større dimensjoner med å støtte opp mens du holder på å mure, men, det er fullt mulig og det skulle ikke tilsi at du får overflatesprekker av dette. (hvis du ikke bare skal mure på utsiden av eksisterende bærevegg og la den gamle veggen stå)

 

NB! Når du snakker om mur, så HÅPER jeg du mener murstein, lecablokker eller store murelement (selv om det ikke akkurat er vanlig at hus blir bygd med element) det er det jeg snakker om.

 

Jeg håper at du ikke har tenkt å bygge en "kasse" for så å leie en sementbil for å fylle på.

 

PS : Hvis huset er såpass gammelt og du ikke har tenkt å beholde det "originale" utseende, så burde du nesten vurdere å rive det og bygge nytt. Hvis ikke, så blir det mange "originale" måter for å få det til å gå overens med dagens byggeskikker, da de ikke brukte helt de samme byggeskikker som vi gjør i dag.

 

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med en byggmester og høre hva han synes om de forskjellige ideene dine og hvordan dette kommer til å bli seende ut for huset ditt.

9194292[/snapback]

 

Et poeng var å gjøre noe som ikke krever mye vedlikehold og oppsyn.

Lenke til kommentar

Vel, ved normal legging av nytt treverk (med mindre huset du har ligger på en meget forblåst øy) så må du male 2ganger i løpet av ~10år, det er ikke mye jobb å kle opp veggen og male det, tre har (stort sett) lite vedlikehold. Hvis du sørger for å male det ca 1 gang hvert 5-7år så holder det. Er mulig du må skifte ut noen planker på veggen som det blåser mest mot etter en ca 10år. Det blir en god del mer jobb å mure opp en ny vegg. legger du liggende treverk, så greier du å skifte ut treveggen på ~1uke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...