Gå til innhold

Styr unna Netcom UCAN2!


Anbefalte innlegg

Her kommer min lille solskinnshistorie.

 

Tidlig i år gikk telenorbindingen min ut, glad og fornøyd tegnet jeg et abonnement hos Chess og lovet meg selv å aldri mer kjøpe telefon med binding.

 

To uker hadde jeg dette abonnentet før jeg ble oppringt av en selger fra netcom.

Han kunne gi meg et supertilbud på Ucan2, jeg var skeptisk og ville ikke ha det, men han lista opp alle vennene mine som han hadde lurt.

Jeg gikk til slutt med på å tegne abbonent, men sa klart ifra at jeg ikke ville ha noe binding. Ingen problem sa han.

På netcom "Min side" sto det og står enda "Ingen avtaletid for abonnementet."

 

Før helga bestemte jeg meg for å bytte til Onecall, og i går morres kom det en SMS fra Netcom:

 

"Melding fra NetCom: Ditt nummer er bestilt av en annen operatør. Vi vil minne om at brudd på bindingstid faktureres med kr 600. For spørsmål ring 05050"

 

Jeg var ikke sein med å hive meg på tråden.

Først kom jeg til en kundebehandler som viderkoblet meg til ei kjerring etter at han hadde hørt min historie.

Denne damen kunne fortelle meg at jeg hadde binding, og at jeg hadde fått 100kr rabatt hver måned fordi jeg hadde binding. Denne rabatten visste jeg ikke om, og heller ikke bindingen.

Hun tilbydde meg at jeg kunne tilbakebetale rabatten (400kr) for å bli kvitt bindingen.

Men å innrømme at de hadde gjort feil gikk tydeligvis ikke. Jeg mista beherskelsen og begynte å banne å kjefte (nei, ingen personangrep), da ble jeg bedt om å sende inn en klage.

Som sagt som gjort.

 

Vedr. abonnement nr. 944*****

 

Saken er den at jeg ble oppringt av en Ucan2 selger for 4 måneder siden, han introduserte seg som Eirik eller Erik "den plagsome bergenseren".

Denne selgeren ville at jeg skulle tegne Ucan2 abbonement, men jeg var ikke interessert. Til slutt greide han å overtale meg, og jeg presiserte at jeg bare ville tegne abonnement hvis det ikke var bindingpå det. Det var ingen problem sa han.

 

Nå har jeg bestilt abonnement OneCall, og idag morres fikk jeg sms fra Netcom hvor det sto at jeg har binding på mitt abbonement, og at det vil koste 600kr å kjøpe seg ut av avtalen.

Dette er en avtale som jeg aldri har inngått, den eneste avtalen jeg har bekreftet, er den muntlige avtalen med Ucan2 selgeren om at det ikke skulle være binding.

 

På "Min side" har det alltid stått "Ingen avtaletid for abonnementet.".

 

Jeg ringte til kundeservice for å få klarhet i dette. Først kom jeg til en lite hjelpsom person som viderekoblet samtalen til en annen kundebehandler.

Den andre kundebehandleren kunne fortelle at jeg har fått 100kr rabatt per måned fordi jeg har binding, og jeg kunne kjøpe meg ut av bindingen ved å tilbakebetale denne rabatten.

Jeg sa det som det var at jeg aldri har hørt noe om hverken binding eller rabatt, og at jeg ikke har planer om å betale meg ut av et abbonement som i utgangspunktet ikke skulle ha binding. Hun avviste meg ved å be meg om å sende inn en klage, noe som jeg gjør nå.

 

Som nevnt i telefonsamtalen til netcom kundeservice, bad jeg uttrykkelig om et abonnement uten

bindingstid da jeg tegnet mitt abonnement. Jeg kommer derfor ikke til å

betale en eventuell faktura som måtte utstedes som følge av at jeg skifter

mobilabonnement. Ettersom kravet er omtvistet, skal kravet ikke sendes til

inkasso.

 

Med mindre jeg hører annet, anser jeg denne saken som ute av verden.

 

Med vennlig hilsen

Yngve ............

 

Idag fikk jeg svar på denne:

Vi har sjekket saken og det ble sendt brev til deg med informasjon om avtaletiden 9.03.07. Vi kan ikke se å ha mottatt noen henvendese fra deg om angrerett innen fristen for angrett og kan derfor ikke imøtese din søknad om å slippe gebyret.

 

Vi beklager at det ikke er oppført informasjon om avtaletid på Minside. Vi har dessverre noen tekniske problemer med Minside, men dette endrer dessverre ikke avtalen som er inngått og bekreftet med brev i mars.

 

mvh *****

Kundesenter NetCom as

 

Etterpå greide jeg å finne dette brevet, men det er ingen avtale i det brevet, bindingstid er heller ikke nevnt der.

 

Har jeg en god sak her? Det blir for dumt å tvinge binding på kundene sine ved å gi tvangsrabatt på regningene.

Og jeg trodde en avtale måtte bekreftes for å være bindende.

Eneste avtalen jeg har inngått, er den muntlige avtalen med selger om at det ikke skulle være binding.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er brevet jeg fikk.

Utenom det, var det et standard angrerettskjema og to ark med opplysninger om angrerett. (utdrag fra lover etc.)

 

Det er også nevnt at jeg skulle få et velkomstbrev med opplysninger. Eneste som står i det brevet er mitt navn, adresse, telefonnr etc. Alt stemmer, men ingen bindingstid er nevnt der heller.

Lenke til kommentar

Eneste måten du muligens kunne ha en sak, er hvis du kan bevise at han fortalte deg at abonomentet han tilbyr både har ingen binningstid og koster 25 i månedsavgift. Og det virker det som om du ikke kan.

 

Du kan ikke både få rabatt og ingen binning. Det står klart i kontrakten at du skal betale 125 kroner måneden. Du får 100 kroner rabatt per måned som en del av binningen, slik at du bare har betalt 25 per måned. Du har derfor helt rett til å få fjernet binningen, men de har på lik linje helt rett til å fjerne rabatten som du har mottatt som en konsekvens.

 

At de tilbyr at du skal få fjernet bindingen mot at du betaler mellomlegget, er det du har rett til.

 

2Close

Lenke til kommentar

Siden du har hatt abonnementet er stund regner jeg mer at du har fått fakturaer. Har du ikke merket der at det er trukket fra 100 kr. pr. måned i rabatt?

Hvis du ikke har fått noe brev om dette så send en ny mail til Netcom/Ucan2 og be dem sende deg en kopi av brevet de mener inneholder disse opplysningene.

Hvis de har sendt det ut er saken klar, har de dermed ikke sendt de ut har du en sak, men da kan de jo sikkert fjerne rabatten som var feil også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Siden du har hatt abonnementet er stund regner jeg mer at du har fått fakturaer. Har du ikke merket der at det er trukket fra 100 kr. pr. måned i rabatt?

Hvis du ikke har fått noe brev om dette så send en ny mail til Netcom/Ucan2 og be dem sende deg en kopi av brevet de mener inneholder disse opplysningene.

Hvis de har sendt det ut er saken klar, har de dermed ikke sendt de ut har du en sak, men da kan de jo sikkert fjerne rabatten som var feil også vil jeg tro.

9185261[/snapback]

 

Jeg har brukt e-faktura på abbonenet. Når jeg betaler en faktura, ser jeg på beløpet nederst og betaler. Og siden fakturaene var såpass høye som de var, falt det meg ikke inn at det kunne være noen rabatt med i bildet.

 

Når jeg senere så på spesifisert faktura, viste deg seg at de har gitt meg 100kr rabatt i måneden, men det burde ikke være mitt problem at de fakturerer feil.

Lenke til kommentar

Så, fordi du har hatt et problem med missforståelser eller uklare avtaleinngåelser så skal jeg la være å bruke NetCom? Nah, tror ikke det. Jeg tar selv ansvar for de avtaler jeg inngår. Går jeg på en blemme så løser jeg det selv og venter til saken er avgjort før jeg begynner å slenge med leppa.

 

Sånn som jeg ser det har NetCom sitt på det tørre i din sak. Ucan2 har muligens gjort et litt dårlig innsalg og må kunne dokumentere at de har solgt et abonnement med binding til deg. Dersom de ikke kan dokumentere dette stiller du sterkere igjen. Men det eneste NetCom har å forholde seg til er den informasjonen de får fra Ucan2 (Som ikke er NetCom). Og tro meg, det er ikke bare du som klager på bindingstid, men i de aller fleste tilfeller finnes det dokumentasjon på at kjøperen har akseptert bindingstid. Hva som er tilfelle i din sak skal jeg ikke uttale meg om. Men om du er så sikker i din sak som det du sier ville jeg ikke gitt meg på dette.

Jeg er litt usikker på reglene, men mener at telefonselgere må kunne dokumentere at du aksepterer salget og bindingstid på lydopptak dersom du ikke signerer noe!

Lenke til kommentar

Den som skal skyldes her e selgeren. Selgeren som solgte meg ucan2 sa eg fikk både ny mobil og 100 rabatt. Tror isje han sa noenting om binding og han spurte isje kas farge eg ville ha på mobilen... heldigvis fikk eg den fargen eg ville ha.

Lenke til kommentar
Den som skal skyldes her e selgeren. Selgeren som solgte meg ucan2 sa eg fikk både ny mobil og 100 rabatt. Tror isje han sa noenting om binding og han spurte isje kas farge eg ville ha på mobilen... heldigvis fikk eg den fargen eg ville ha.

9187998[/snapback]

 

Selv om selger skal opplyse om binding har du gjort en slett forhåndsjobb og har kun deg sjøl å klandre hvis du sier ja til en telefon uten å spørre hvilken farge det e på telefonen, og får en farge du ikje liker. Det får være grenser for kor mye selger skal tenke for deg.

 

Når det gjelder saken det er snakk om her, så står og faller mye på om den som inngikk avtalen her noen gang fikk beskjed om at det var avtaletid på abonnementet. Hvis han var så tydelig på at det ikje skulle være noen avtaletid, så er det rart om selger solgte et UCAN2-abonnement med avtaletid. Det var jo i så fall stikk motsatt av det kunden ba om ...

 

Vanskelig å gjøre seg opp noen mening her uten å vite alle fakta ...

Lenke til kommentar
Den som skal skyldes her e selgeren. Selgeren som solgte meg ucan2 sa eg fikk både ny mobil og 100 rabatt. Tror isje han sa noenting om binding og han spurte isje kas farge eg ville ha på mobilen... heldigvis fikk eg den fargen eg ville ha.

9187998[/snapback]

 

Selv om selger skal opplyse om binding har du gjort en slett forhåndsjobb og har kun deg sjøl å klandre hvis du sier ja til en telefon uten å spørre hvilken farge det e på telefonen, og får en farge du ikje liker. Det får være grenser for kor mye selger skal tenke for deg.

 

Når det gjelder saken det er snakk om her, så står og faller mye på om den som inngikk avtalen her noen gang fikk beskjed om at det var avtaletid på abonnementet. Hvis han var så tydelig på at det ikje skulle være noen avtaletid, så er det rart om selger solgte et UCAN2-abonnement med avtaletid. Det var jo i så fall stikk motsatt av det kunden ba om ...

 

Vanskelig å gjøre seg opp noen mening her uten å vite alle fakta ...

9188096[/snapback]

 

Det stemmer det, jeg har fått et helt annet produkt enn det jeg ba om. Det kan godt hende at de har sendt meg en avtale med masse liten skrift hvor bindingstid er nevnt, men det kan jeg ikke huske å ha fått, og ivertall ikke lest.

Det blir som om jeg skulle kjøpt en bil med 2 liters motor, og at forhandler skulle nekte meg å levere tilbake bilen fordi jeg burde lagt merke til at de hadde sendt meg et brev etter at avtalen ble inngått om at de heller leverte en 1 liter til samme prisen.

 

Men det virker ikke som om netcom er villige til å se denne problemstillingen. Jeg ba om abbonement uten binding, jeg fikk et med og de mener at det er min skyld. :roll:

 

Og siden det sto "Ingen avtaletid" på Min side, var det ingen grunn til at jeg skulle reagere på at det var binding.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Det kan godt hende at de har sendt meg en avtale med masse liten skrift hvor bindingstid er nevnt, men det kan jeg ikke huske å ha fått, og ivertall ikke lest.

 

Men det er dette det står og faller på. En evt sak hos en klagenemnd vil fokusere på informasjonen du har fått tilsendt, dersom det er det eneste utover samtalen med selgeren som kan bevises.

 

Men det virker ikke som om netcom er villige til å se denne problemstillingen. Jeg ba om abbonement uten binding, jeg fikk et med og de mener at det er min skyld.  :roll:

 

NetCom må, som nevnt like ovenfor her, forholde seg til dem som har inngått avtalen. UCAN2 videreselger som sagt abonnement hos NetCom, og avtalen du har / ikke har inngått er med UCAN2, ikke NetCom. NetCom må derfor forholde seg til informasjonen fra UCAN2.

 

Men når det er sagt så er det jo ikke riktig at de ikke er villig til å se problemstillingen - hadde de ikke vært villige til det, hadde jo NetCom bare stått på sitt, og sagt "sorry, pung ut". Istedet sier jo NetCom heller at "Greit, det høres helt ålreit ut, men da foreslår vi at du betaler tilbake det vi ga deg i den avtalen vi hadde oppfattet at du godtok, nemlig 400,-". Synes du har fått et helt ålreit løsningsforslag her. Du har tross alt fått 400,- i rabatt fordi du etter sigende hadde inngått avtalen om 12 måneders rabatt. Dersom du ikke hadde det, er det jo helt fair å bare betale tilbake rabatten du fikk, så betaler du heller ikke noe gebyr når du bytter operatør.

 

Høres ut som en grei løsning.

Lenke til kommentar
Ucan2-selgere ringer alltid og presenterer seg som om de skulle være fra Netcom.

9188765[/snapback]

 

Ta det opp med NetCom, så tar de det videre med UCAN2. NetCom og UCAN2 er ikke tjent med selgere som presenterer seg som NetCom når de ringer fra UCAN2. Dette blir tatt videre om du sier fra :)

Lenke til kommentar

Jeg har sagt ifra til netcom forhandlerservice. Sånn ca 10-15 ganger på 10-15 ulike kunder som har kommet innom butikken der jeg jobbet og klaget på dårlig kundebehandling fra "netcom".,

 

Det er Ucan2 som er desidert verst når det gjelder å love kunden både rabatt og billig ny telefon.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...