Gå til innhold

Søknad til jobb


Anbefalte innlegg

Jeg skal sende en brevsøknad til en jobb på ett bakeri og lurer på om dette er bra nok. Jeg har snakket med arbeidsgiveren på telefon så jeg håper det gir meg ett plusspoeng^^

 

Kristian ******

Adresse

Poststed

Tlf mobil ** ** ** **

Tlf hjemme ** ** ** **

 

Valaker Bakeri

Liv ******

Adresse

Poststed

 

 

Søknad på stilling som butikkmedarbeider

Hei. Jeg søker jobben på Valaker Bakeri i Brattvåg. Jeg viser til en hyggelig telefonsamtale angående annonsen på nav.no. Jeg er 19 år og har bestemt meg for å ta ett jobbår og er dermed veldig interessert i jobben. Jeg har ingen erfaring med butikksalg fra tidligere, men jeg har motivasjon for å gjøre en god, er serviceinnstilt og mener jeg vil klare å gjøre en god jobb om jeg får sjansen.

 

Med vennlig hilsen

Kristian *****

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Du kan ikke starte med "Hei."

 

Jobbår? Høres ut som Steinbit på svensk. Finn bedre erstatter.

 

"jeg har motivasjon for å gjøre en god" En god? Jaha.

 

"jeg vil klare å gjøre en god jobb om jeg får sjansen." For desperat. Skriv heller at du vil gjøre en god jobb og at du kan bidra positivt osv.

 

Henvis i første settning. Henvis til telefonsamtale anngående annonsen? Diskuterte dere hvordan annonsen var da eller? DU henviser til telefonsamtale OG annonsen. Du burde skrive litt mer om tidligere erfaringer fra andre jobber.

 

For å være ærlig, så var ikke denne søknaden så veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et eksempel på oppsett av en standardsøknad:

 

Ola Olsen

Strandgaten 7

5000 Bergen

 

 

Bergen 16. mai 2001

Humbug Elektro A/S

Øvregaten 10

5000 Bergen

 

SØKNAD PÅ STILLING SOM SALGSJEF

 

Jeg viser til annonse i Bergens Tidende 10.05.2001, samt hyggelig samtale med avdelingsleder Joar Johansen 12.05.2001, og tillater meg med dette å søke den ledige stillingen som salgsjef.

 

Jeg er 35 år, gift og har 2 barn, elleve og tolv år gamle. Jeg bor sammen med min familie i Bergen, hvor jeg også kommer fra opprinnelig.

 

De siste seks årene har jeg jobbet som assisterende kontorsjef hos grønnsakgrossisten Lur Endreier og Sønn. Jeg har tidligere jobbet som kundekonsulent og selger, i flere ulike firma, og har tatt mange ulike kurs innen salg, markedsføring og EDB,

 

Grunnen til at jeg søker stillingen hos dere er at jeg har lyst til å gjenoppta selgeryrket, som jeg finner svært interessant. Jeg synes at Humbug Elektro A/S driver innen en svært interessant bransje, og det synes som om dere har mange spennende og gode produkter.

 

Gjennom jobben som kontorsjef har jeg lært og fått utviklet mange egenskaper som jeg tror gjør at jeg egner meg for den aktuelle stillingen. Min nåværende jobb har lært meg både ledelse og teamarbeid, samt å arbeide selvstendig og å være beslutningsdyktig.

 

Som person er jeg utadvendt og har lett for å komme i kontakt med mennesker. Jeg går for å være en fleksibel og samarbeidsvillig person, men har også gode evner for konflikthåndtering. Videre har jeg lang erfaring med budsjett- og personalansvar.

 

Både egen erfaring som selger, og lyst og evne til å lede og motivere andre selgere, mener jeg er avgjørende for å kunne fungere godt i en stilling som salgsjef. At jeg i tillegg har personlig interesse av, og tro på, deres produkter, gjør meg svært motivert for stillingen.

 

For nærmere opplysninger om utdanning og arbeidserfaring viser jeg til vedlagte CV og kopi av vitnemål og attester.

 

Om jeg skulle bli tilbudt stillingen kan jeg tiltre på to måneders varsel, eller raskere. Om ønskelig møter jeg gjerne til intervju, og kan kontaktes på tlf. 55555555 på dagtid eller på tlf. 55550055 på kveldstid.

 

Vennlig hilsen

 

Ola Olsen

 

(underskrift)

 

Vedlegg: CV samt 7 attester og vitnemål

 

 

Husk - du skal ikke:

sende med dårlige fotokopier og slitte dokumenter som du har brukt før

arbeidsprøver som ikke har noen relevans for denne jobben

legge ved attester for alt du har gjort her i verden

 

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html

 

Men rediger litt. Ikke gjør det helt klart at du har sett på Dagbladet`s eksempel, da det kan være andre som har gjort det samme. Dersom du er ung trenger du ikke å skrive at du er ugift, ikke har samboer osv. Det blir bare dumt.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Aaaaalt for lang.

 

Det er forresten ikke normalt å legge ved attester ved en CV. Det er noe du bringer med deg om du blir tatt inn til jobb intervju.

 

Forresten etter å ha lest på søknaden du ga som eksempel, så er den ellendig.

Etter å ha lest enda engang, det der er faktisk alt for dårlig.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Aaaaalt for lang.

 

Det er forresten ikke normalt å legge ved attester ved en CV. Det er noe du bringer med deg om du blir tatt inn til jobb intervju.

 

Forresten etter å ha lest på søknaden du ga som eksempel, så er den ellendig.

Etter å ha lest enda engang, det der er faktisk alt for dårlig.

9182202[/snapback]

 

Du som har så mye snadder som interesser i profilen, tar vel ikke skade av litt pirk.

 

Er det noe som ikke skal i en seriøs søknad, så må det være orddeling. Greit nok om det er McDonalds eller Rimi, kanskje.

Lenke til kommentar

Søker man på en seriøs jobb må lengden på søknaden være såpass. Har hatt administrasjon i 2 år, samt tar fagbrev i butikkfaget, så har vært borti en del søknader til nå. Tok jobbsøkerkurs i militæret for morro skyld på kveldstid, og de eksemplene vi fikk se der var minst like lang som eksemplet jeg ga ovenfor.

 

Selvfølgelig er det normalt å legge ved attester. Når mitt forrige arbeidssted skulle ansette lærlinger, brukte de attester og karakterer til å avgjøre om søkeren i det hele tatt var kvalifisert til intervju. I tillegg er det greit å legge ved kopier av f.eks relevante kurs. Dette gir arbeidsgiver muligheten til å forberede spørsmålene han skal stille deg på intervjuet.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

1. Søknader skal ikke være lang, de skal være konkrete. Om du får konkretisert det du skal ha frem med kort tekst er det bare til pluss for deg. Søker du på en seriøst jobb å drar inn privart livet ditt så blir du neppe tatt seriøs.

 

Jeg har sett så mange søknader, hjulpet folk med søknader. Å kan konstantere at lange søknader ikke er til å anbefale. For sikkerhets skyld skrev jeg ut den å viste den til ei anna her på jobb, hun mener selvfølgelig det samme.

 

Attester tar man med til intervju for bekreftelse, det er ganske vanlig praksis. Så må du klare å skille på attester og karakterer utskrifter. Kurs føres som vanlig ned på CV'en (Detter er veldig åpenbart). Urelevante ting kan også ofte være relevant for en arbeidsgiver.

 

Jeg har vært på flere kurs angående dette. Det som gjentar seg er "Vær kortfattet og konkret".

Lenke til kommentar

Søknader skal ligge på maks 1 a4 side, men ikke mye mindre heller.

 

Det han mangler er et avsnitt hvorfor han er aktuell for jobben, hvorfor de skal ansette han, hvilke erfaringer han har osv..

 

Og ikke si hei..

 

Jeg kan legge inn min søknad om litt.. Var til en enkel butikkjobb jeg fikk..

 

Joakim Kristiansen

Veslefrikkveien 10,

5142 FYLLINGSDALEN

TLF: xxx xx xxx

 

Bunnpris Nøstet AS

v/Roy Helland

Komediebakken 9

5010 BERGEN

 

SØKNAD PÅ STILLING SOM BUTIKKMEDARBEIDER - DELTID

 

Viser til stillingsannonse utlyst ved nettstedet nav.no 31. Juli 2007, og tillater meg

derved å søke stillingen som butikkmedarbeider – deltid ved Bunnpris Nøstet.

 

Jeg er en 17 år gammel gutt oppvokst og boende i Bergen. Jeg er student ved Bergen Maritime Skole, og bor hjemme med mine foresatte.

 

Stillingen innenfor butikkarbeid virker interessant, og kan både være lærerikt og informativt for en skoleungdom som meg.

 

Av relevant arbeidserfaring har jeg jobbet på Spar Varden. Mine arbeidsoppgaver var forefallende arbeid som varepåfylling, rydding og vasking, kundebetjening, kasse og varm mat.

I denne tiden lærte jeg hvor viktig det er å yte god kundeservice, og noen andre triks for å holde butikken bra. Blant annet hvor viktig varepåfylling og orden i butikkhyllene er.

 

Som arbeider er jeg pliktoppfyllende og presis. Kundene står alltid i fokus så for meg er serviceytelse viktig. Jeg er en ordentlig ungdom full av arbeidsenergi.

 

For nærmere opplysning om min arbeidserfaring og utdannelse henviser jeg til vedlagt CV.

 

Om jeg skulle være aktuell for stillingen kan jeg tiltre fra 5. August. Om ønskelig møter jeg gjerne til intervju fra og med nevnte tiltredelsesdato grunnet ferie, men jeg kan selvfølgelig ta et intervju over en hyggelig telefonsamtale på xxx xx xxx, både dagtid og kveldstid.

 

Med vennlig hilsen

 

Joakim Kristiansen

 

Vedlegg:

- CV

- Vitnemål (ettersendes om ønskelig)

 

Denne søknaden fikk jeg veldig bra respons på, og fikk meg inn til et hyggelig intervju. Er det som er målet med en søknad, ikke å få jobben. Ingen som ansetter av å se på en søknad.

 

Her står det bra forklart om hvordan man skriver søknad: http://www.cool.no/artikler/livsstil/karri...soknaden-okt03/

Endret av mX_D
Lenke til kommentar
Synes ikke den heller var noe bra. Alt for mye mellomrom.

9235725[/snapback]

Fikk i alle fall veldig god kritikk fra aetat til den. Er en enkel butikkjobb deltid.

Så hva er det å skrive? Hva kunne jeg gjort? :nei:

Mellomrom? Er veldig lang den der.. Og jeg fikk akkurat med alt..

 

1. OVerskrift der jeg "Søker på stilling"

 

2. Hvor stilligen stod

 

3. Om meg

 

4. Hvorfor jeg er interessert i jobben

 

5. Hvilke kvalifikasjoner jeg har for jobben og hvorfor jeg er rett

 

6. Litt mer om meg

 

7. Angående mine persondata

 

8. En hyggelig avsluttning med info og navn/signaturlinje

 

9. Div vedlegg

Endret av mX_D
Lenke til kommentar

Har ikke klaget på NAV sine søknader jeg :)

 

Men dagbladet sin er ikke bra. Heller henvend deg til folk som driver med dette og jobber med det hver dag. Slik som Adecco f.eks.

 

Ikke noe i veien med NAV. De har bare mye og gjøre, som kan ende i en del uavklarte ting. NAV er til tider IKKE samarbeidsvillig i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...