Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det vanlig med klarlakk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
hvit og rød er oftes fargene UTEN klarlakk.

 

Dummeste jeg har hørt :!: Kan kanskje se sånn ut hvis de ikke blir polert men det er noe annet... Rød er faktisk den fargen det er viktigst med god klarlakk ellers ville den blitt hvit.

 

Det er sant, på 80-90 tallet var det ofte rød og hvit lakk som ikke fikk klarlakk over seg. Se f.eks på Golf II, veldig få av de røde og hvite som har klarlakk.

 

Tror også endel amerikanske biler idag heller ikke har klarlakk over rødt.

Lenke til kommentar
Dummeste jeg har hørt :!:

 

Du bør jo ha grunnlag for hva du sier da. Det er faktisk sant.

 

Du må lære deg forskjellen mellom ALLTID og oftes.

 

Rødlakk er den lakken som er viktigst å pleie, ikke ha klarlakk på. Sjekk en av detailing linkene i signaturen min å spør der ^^ Eller les i forumet bilpleie på bilforumet.

Endret av IvoCaprino
Lenke til kommentar

Spørsmålet var om det er vanlig med klarlakk og ja 95% av alle biler har klarlakk og pr 2007 som blir levert til Norge vil jeg tippe 100%. I 1994 fikk vi vannbasert lakk som skal være mer miljøvennlig og alle disse har klarlakk. Jeg jobbet som nybilselger for et firma som solgte Crysler Honda og Seat i 1991 til 1994 og alle bilene hadde klarlakk også de røde/hvite. Jeg jobbet et år med Opel i 94/95 alle hadde klarlakk også de røde og hvite. Jeg jobbet med VW Audi fra 95 til 99 og alle hadde klarlakk også de røde hvite .Jeg jobbet med Ford fra 1999 til 2004 og alle bilene hadde klarlakk også røde og hvite biler. Klarlakk beskytter og ikke bare glanser så har man en bil uten klarlakk så er det en av de veldig sjeldene som er levert og beregnet for det Norske markede. Drar man inn biler fra 80 tallet så er det mulig det var mer vanlig å ikke bruke klarlakk på spesiet hvite biler vil jeg tro men mulig også røde selv om jeg syntes dette er merkelig.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du har kanskje vært for opptatt av de bilene du har jobbet med, og ikke sett på andre?

 

Jeg har solgt bruktbiler i 15 år tillegg til nybilene så jeg har sett det meste... hva er din erfaring? Jeg venter på at noen skal hoste opp alle bilene som har blitt/blir levert til det norske markede uten klarlakk? Jeg har kommet med konkrete ting mens andre har ikke kommet med noe som helst... jeg tror denne diskusjonen er over :sleep:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Google flommer ikke akkurat over med lister over hva slags lakk biler solgt nye i Norge har. Men du kan jo bare søke opp dette selv.

 

Her er f.eks liste over 1991 BMW E30

No clear:

Black 086

Alpine White II 218

Bright Red 308

Nautical Green 322

Volcano Gray 329

 

With clear:

Sterling Silver Metallic Clearcoat 244

Calypso Red Pearl Clearcoat 252

Island Green Metallic Clearcoat 273

Glacier Blue Metallic Clearcoat 280

Mauritius Blue Pearl Clearcoat 287

Azure Blue Metallic Clearcoat 294

Cashmere Beige Metallic Clearcoat 301

Jet Black Clearcoat 668

 

Sånn som jeg har forstått det var det kun metallic og perlemor som fikk klarlakk før.

Videre begynte de med å blande klarlakken inn i selve lakken, eller så blandet de farge inn i klarlakken. Derfor kan man oppleve at poleringsputen blir farget noen ganger.

 

På denne siden står det også endel om Mazda og klarlakk. http://web2.iadfw.net/theman/protegefaq/mo...html#colorcodes

 

Og nå har det seg slik at denne diskusjonen begynte med at IvoCaprino sa at rød og hvit er fargene oftest uten klarlakk. Det betyr at hvis en lakk ikke har klarlakk over seg, er det som oftest en rød eller hvit lakk. Her ser man på det generelt.

 

Og nei, jeg har ingen erfaring som bruktbilselger.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Tror vi konkluderer med at det er vanlig med klarlakk jeg..

 

Lykke til videre!

 

Det er jeg enig i, men du må også tenke på at trådstarter kan ha en bil uten klarlakk. Det blir ikke særlig vakkert hvis han flekklakker den med klarlakk fordi det er vanlig.

 

Det var din bort-tulling av Ivo Caprinos innlegg jeg reagerte aller mest på.

Lenke til kommentar
Tror vi konkluderer med at det er vanlig med klarlakk jeg..

 

Lykke til videre!

 

Det er jeg enig i, men du må også tenke på at trådstarter kan ha en bil uten klarlakk. Det blir ikke særlig vakkert hvis han flekklakker den med klarlakk fordi det er vanlig.

 

Det var din bort-tulling av Ivo Caprinos innlegg jeg reagerte aller mest på.

 

Nå er det ingen som har vært int i trådstarter sin bil inkl han selv som verken gir opplysninger om merke eller model så tråden har i grunn vært helt bortkastet men det er jo alltid rom for mennesker som skal irritere seg over alt mulig...

 

Takk for meg!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ja klarlakk er liksom glansen på bilen...

 

vis du har brukt UNI farge og det er ein 1 kompinent farge skal du ikkje bruke klarlakk, men det er uvanlig på vanlige person biler (sedan++)

 

klarlakken er fint og er eit beskuttande lag for base (fargen)

 

 

 

det er vanlig å ha 2 lag med klarlakk, bør flikkast ut for å få vekk ¨overgangane¨ i fargen.

Endret av Danielend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...