Gå til innhold

Identitetstyveri for enkelt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SNap..

9191743[/snapback]

Det er vel mere situvasjoner der posten og folkeregisteret blir omaddreisert.. Varer, medlemskap og tjenester blir bestilt eller avbestilt i ditt navn på den nye addressen.. Nyr kreddit kort lager/bestilt.. Osv. Osv.. Som igjen kan føre til et stort antall ekstra reginger.. Tømte kontoer.. forsvunnet post.. ikke kreddit verdig.. avsluttet internet, mobil, tlf, kabel, blad abbonemang osv.. +EIT stort opprensings arbeid i form av xxxxxx telefoner, brev og besøk på poleti stasjonen.. osv..

 

Er ikke dette en "katastrofe" i seg selg, i en allerede hektisk verdag, så vet ikke jeg. :whistle:

 

.:CyberMan:.

9192784[/snapback]

 

Om man har en hektisk hverdag, så tar det ikke lange tiden før man oppdager at man ikke får post, og undersøker dette, kredittkort blir gjerne sendte rekommandert. Og nok engang: ingen tømmer kontoen din om du skylder de penger (kanskje med unntak av futen :)), de framsetter krav, krav som du bestrider, og dermed får du heller ikke betalingsanmerkninger.

 

AtW

9192824[/snapback]

Så sant, så sant.. Men nå var vel mere addresse forandring og tømt konto, med tanke på å melde div. bank kort tapt, for så å få sent nye osv... Å ikke at div. kreditorer tappet den direkte.. :)

 

(Å med et nytt ID/bank kort igjen, så er det ikke verdens største bragd å finne noen som ligner, for så å dra ein tur innom banken med ID kortet, å gjøre div. bank tenester.. )

 

De fleste vil nok merke at posten stopper opp, ja.. Men reklamen blir fremdeles levert, så hvem veit om du vil oppdage det innen 3, 7 eller 14 dager, osv.. Eller hva hvis "svindleren" kjenner deg, å gjør det samtidlig som du er på en 3 ukers ferie? :(

 

(Videre så kan mye av det som er nevnt ovenfor gjøres uten noe addresse forandring..)

 

For ikke å snakke om alle dem xxx snille kuneforhandlerene rundt om kring i norgess land, som ved litt smisking og oppgi person nret som et bevis på at du er du, kan gjøre det utrulige via tlf og epost.. :whistle:

 

Osv, osv.. Tru me, dette er bare småtterier mot hva ein som driver med slik, kan gjøre.. :(

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Nå er vel hele scenariet ganske søkt uansett. Sist jeg sjekket ble man bedt om å bli med på stasjonen dersom man nektet å identifisere seg. Jeg tror ikke det holder å oppgi 11 + navn på gata.

Du blir dratt med på stasjonen hvis du ikke klarer å svare på enkle kontrollspørsmål. ( Hvor du bodde når du var liten, adressen som foreldrene dine bor på nå etc. Det er spørsmål som ved mange tilfeller er lette å finne svar på hvis man leter litt. ) Man nekter ikke å identifisere seg hvis man oppgir 11 + navn, vi har ikke legitimasjons-plikt i Norge.

 

PS: Hvis du pugger godt og spytter ut 11+navn uten å nøle eller lignende gidder SJELDENT Politiet å sjekke noe grundig. Tar altfor lang tid. ( Skal egentlig ikke taes over sambandet pga. det ikke er sikret, selvom Politiet altfor ofte gir blaffen i det og gir ut 11+navn+adresse. Også et fint sted å plukke opp slikt )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hmm... :hmm: Jeg fikk brev fra Tele2 i går, hvor det står at personopplysninger om meg er blitt urettmessig nedlastet via deres nettside. :mad: Noen andre som har fått et slikt brev? Jeg hadde tenkt å teste dette programmet selv, men lot det være. Det er jeg glad for nå, for da vet jeg at det ikke er meg selv som har utløst brevet fra Tele2. Men jeg er ikke så veldig bekymret, regner med at det bare er noen som har tastet inn en tilfeldig fødselsdato for å teste programmet eller evt. at det er en av vennene mine.

Lenke til kommentar
Hmm... :hmm: Jeg fikk brev fra Tele2 i går, hvor det står at personopplysninger om meg er blitt urettmessig nedlastet via deres nettside. :mad: Noen andre som har fått et slikt brev? Jeg hadde tenkt å teste dette programmet selv, men lot det være. Det er jeg glad for nå, for da vet jeg at det ikke er meg selv som har utløst brevet fra Tele2. Men jeg er ikke så veldig bekymret, regner med at det bare er noen som har tastet inn en tilfeldig fødselsdato for å teste programmet eller evt. at det er en av vennene mine.

9236004[/snapback]

Ikke helt, men jeg fikk brev fra et tredjeparts kredittvurderingsselskap, hvor det stor at 815mobil AS hadde forespurt denne vurderingen.

Da jeg ringte dem, og den automatiske svareren sa "Tast 9 dersom du har mottatt brev om kredittvurdering", så skjønte jeg at noe var i gjære.

 

Ihvertfall, så har de hatt lignende feil som tele2, og noen har da tastet inn mitt fødselsnummer. Jeg vet at ikke jeg har gjort det, og jeg vet jo hvilket firma som da har gitt ut mine kredittopplysninger, så jeg vet hvem som skal få kravet dersom jeg plutselig skulle få noen som helst problemer pga. dette.

Lenke til kommentar
Hmm... :hmm: Jeg fikk brev fra Tele2 i går, hvor det står at personopplysninger om meg er blitt urettmessig nedlastet via deres nettside. :mad: Noen andre som har fått et slikt brev? Jeg hadde tenkt å teste dette programmet selv, men lot det være. Det er jeg glad for nå, for da vet jeg at det ikke er meg selv som har utløst brevet fra Tele2. Men jeg er ikke så veldig bekymret, regner med at det bare er noen som har tastet inn en tilfeldig fødselsdato for å teste programmet eller evt. at det er en av vennene mine.

9236004[/snapback]

Ikke helt, men jeg fikk brev fra et tredjeparts kredittvurderingsselskap, hvor det stor at 815mobil AS hadde forespurt denne vurderingen.

Da jeg ringte dem, og den automatiske svareren sa "Tast 9 dersom du har mottatt brev om kredittvurdering", så skjønte jeg at noe var i gjære.

 

Ihvertfall, så har de hatt lignende feil som tele2, og noen har da tastet inn mitt fødselsnummer. Jeg vet at ikke jeg har gjort det, og jeg vet jo hvilket firma som da har gitt ut mine kredittopplysninger, så jeg vet hvem som skal få kravet dersom jeg plutselig skulle få noen som helst problemer pga. dette.

9236073[/snapback]

Dette har de ganske sannsynlig gjort for å sende beskjed til alle. De har ikke brydd seg om å sende til de enkelte men har tatt alle i en kam. Så ikke vær redd. :) Dette er også en måte å si "unnskyld".

 

 

jeg  mottok brevet  i dag.  selv om jeg ikke bruker  tele2 lenger  så fik jeg  brev fra dem.

 

sletter de ikke opplysningene  når man sier opp et  abonemang på internnett  ?

9236191[/snapback]

Nei det gjør de sjeldent. Det er en grunn til at de ringer deg etter et halvt år og spørr om du "angrer" :)

Lenke til kommentar
Dette har de ganske sannsynlig gjort for å sende beskjed til alle. De har ikke brydd seg om å sende til de enkelte men har tatt alle i en kam. Så ikke vær redd. :) Dette er også en måte å si "unnskyld".

Såvidt jeg husker har jeg aldri vært kunde hos Tele2. Ifølge brevet var det en kredittsjekk som ble foretatt, som normalt generer et brev med kredittinformasjon, men det ble istedet erstattet med det brevet jeg fikk. Så jeg regner med at dette var en nettside hvor man kan bestille abonnement, men først må man bestå en kredittsjekk. Siden jeg aldri har vært kunde hos dem, bruker de vel hele folkeregisteret, og da er det vel noen som har prøvd nettopp mitt fødselsnummer. :mad:

 

Det var forresten også en på jobben min som fikk kredittinformasjonbrev fra Lindorf i går, uten at han skjønte hvorfor han fikk det. Jeg tenkte ikke over det da, men det kan jo hende at det samme har skjedd han. :nei: Skal spørre om han fant ut hva det gjaldt neste gang vi treffes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...