Gå til innhold

Visual Studio 9 Beta 2 - Hva synes dere?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lastet ned Visual Studio 2008 Beta 2 og lekt litt med det, så jeg begynner med mine meninger

 

Windows Presentation Foundation

Ganske fancy, men jeg vet ikke helt hva som egentlig er nytt her... ja man kan legge til Dopr shadow og slikt, men utover det så virker det på meg som en treg versjon av Windows Forms.

 

Linq

Jeg skjønte ikke en dritt...

 

.NET 3.5

Jeg ser nå at .NET 3.5 ikke kun la til Windows Workflow Foundation, og Windows PResentation Foundation, men også endel andre klasser og ting, som System.Core, og System.Speech, og er glad for det :) mer gøy for oss utviklere.

Jeg vet ikke helt hva System.IO.Pipes er til, men det er sikkert noen som er glad for det også

 

Kanskje noen også kan gi litt klarhet i hva System.IdentityModel er til.

 

Det er jo fint at man kan blande Windows Presentation Foundation og Windows Forms begge veier, men jeg tror jeg kommer til å holde meg til Windows Forms for det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LINQ er faktisk ganske spennende. Det er et forsøk på å bedre integrere forskjellen på data lagret objekt orientert og data lagret strukturert i for eksempel database, xml, txt etc.

 

Anbefaler deg å ta en titt på Channel9 der forklarer Anders Hejlsberg hva han tenker at LINQ skal bli. Er nok enda ikke helt modent men jeg liker tankegangen.

 

I dag lager du f.eks en klasse Customer med metoden GetAllCustomersFromNorway(). Alt dette krever en hel del kode for å få til. Mens i SQL skriver du bare SELECT CustomerId, CustomerName, CustomerEmail FROM Customer WHERE Country='Norway' så får du kjapt tilbake et dataset du kan jobbe med.

Skrevet i LINQ vil det se noe slikt ut.

 

CustomerDatabase db = new CustomerDatabase(connectionString);

var q = from c in db.Customers

where c.Country == 'Norway'

select new { c.CustomerId, c.CustomerName, c.CustomerEmail };

 

foreach (var t in q)

{

// alle typene her er strongly typed. f.eks kundeid vil være int/bigint alt etter hvilken type som det er bestemt er .NET ekvivalenten til den databasen du bruker

Console.WriteLine("KundeId : {0}", t.CustomerId);

Console.WriteLine("Navn : {0}", t.CompanyName);

Console.WriteLine("Epost : {0}", t.CustomerEmail);

}

 

Korriger meg gjerne hvis det noe jeg har mistforstått. Har enda ikke fått prøvd ut LINQ i praksis. Håper å få til noe snart da :)

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det enda, trenger strengt tatt ikke noen av funksjonene der, selv om de er tøffe.

 

Gidder ikke å teste det uten Vista. (Går det ann?)

 

I første omgang skal jeg ha ny pc, men jeg får aldri kjøpt det, da jeg bestandig ender opp med å vente 6mnd til pga. pris :p

 

 

Deretter kommer jeg til å laste det ned som "gratispassasjer" om det er nyttig :)

 

 

Si ifra om dere finner noe veldig flott og nytt der da. Utifra det jeg kan se er .NET3 og .NET3,5 bare .NET2+ :p

 

Btw, som hobbybruker forsvarer det seg ikke å kjøpe ett produkt til så mange lakser som VS, så jeg håper dere tilgir meg :p

Lenke til kommentar
Jeg bruker til og med VS Express på jobb, så... Jeg har blitt snill gutt, og kjører ikke cracket programvare mer :)

9192733[/snapback]

Det er nesten rart at MS ikke har restriksjoner som sier at Express edition ikke kan brukes til kommersielt bruk..

Hva savner du når du bruker express?

9293205[/snapback]

 

 

Hvorfor er det rart.

 

De vil jo binde flest mulig til sin egen platform.

Lenke til kommentar
Fordi Visual Studio 2008 Professional koster 8000,- kronasjer.

Standard koster 3-4000,-

Express koster 0,-

9294059[/snapback]

Det er ikke sikkert pointy haired-bosser skjønner at de pengene er bortkastet.

 

Men, det er vel noen collaboration-verktøy i de øvrige utgavene en ikke finner i Express, om jeg ikke tar feil? Mye av dette kan nok erstattes av free software (version systems, unit testing, ect.), men det er ikke alle utviklermiljøer som tillater slikt. Microsoft har jo også sterkt mislikt TestDriven.NET for å muliggjøre Unit Testing for Express, og videre truet med søksmål.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Det eneste jeg "Savnet" var den ferdige malen for å lage services, men det står enkelt forklart i msdn hvordan man lager en fra bunnen av, og da er det bare til å lage en "tom" en, og lagre sin egen mal. Det tar kanskje 30 min MAX.

 

Ellers synes nesten det funker bedre. Det starter opp kjappere, og er ikke så innigranskauen "behjelpelig" noen ganger. Eller forstyrrende, som jeg liker å kalle det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det jeg syns er litt dumt, er i VB versjonen så er at Microsoft.DirectX.AudioVideoPlayback.Audio.FromFile("").Duration er ReadOnly :(

9363014[/snapback]

Det har intet med Visual Studio 9 å gjøre, da egenskapen også er skrivebeskyttet i Visual Basic 2005. Det relevante er hvilken versjon av Managed DirectX det er snakk om.

 

Om du ønsker mer kontroll, anbefaler jeg at du tar en titt på DirectSound.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...