Gå til innhold

OpenMoko-tråden


Anbefalte innlegg

FIC har flere åpne telefoner i pipelinen, men de er knapt påbegynt. Dessuten ønsker de å holde kortene lit tett til brystet inntil videre så de ikke skal ta fokuset vekk fra Neo1973 (GTA02), også kjent som Osborne-effekten.

 

Så langt tror jeg de har kun begynt å designe en eller to telefoner (?) terminaler til (men Sean Moss-Pultz har understreket flere ganger at de vil lage flere modeller, og at dette med Neo1973 ikke bare er et prøveprosjekt med åpne telefoner). Den eneste som man vet litt om går under foreløpig kodenavn HXD8. Hva slags dings det blir er fortsatt litt uklart siden all informasjon om den er basert på navn på variabler, filnavn og kommentarer i driverkildekode i repository som er merket med HXD8 og som gjelder for hardware som ikke finnes på Neo1973, men det kan se ut til at den er planlagt å få kamera.

 

Selv gidder jeg ikke vente på en kameratelefon, det er lenge nok å vente på GTA02.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vil Android bli en direkte konkurent til OpenMoko? Er jo bra at Google kommer på banen med en åpen plattform til mobilen, men hadde det ikke vært bedre om Open Source Community'et konsentrerte seg om én åpen plattform til å begynne med? Slik at man kunne etablert en sterk konkurrent til Closed Source?

Lenke til kommentar
Vil Android bli en direkte konkurent til OpenMoko? Er jo bra at Google kommer på banen med en åpen plattform til mobilen, men hadde det ikke vært bedre om Open Source Community'et konsentrerte seg om én åpen plattform til å begynne med? Slik at man kunne etablert en sterk konkurrent til Closed Source?

Nei. Android er bare åpen på software-planet, mens hardwaren er like lukket som alltid.

 

edit: HXD8 ser ut som den ikke er en telefon (altså talekommunikasjon ikke er dens førsteprioritet), men en GPS-enhet for bil/trafikkinformasjon.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan tror dere googles prosjekt Android vil få innvirkning på OpenMoko prosjektet? Som de fleste vet så har jo google kanskje en litt bedre utrystet når det kommer til penger og betalte utviklere som jobber på heltid. Vil man se en undergang av OpenMoko eller vil det fortsatt være en liten smal gruppe som fortsatt holder seg til OM?

Lenke til kommentar

Seff, rocknrolf77. Det er jo nesten obligatorisk å prøve det. Men vil ikke googles android OS være spikeren i kista for OpenMoko? Hvis vi ser på hva vi får hvis vi kjøper en Neo1973 så får vi HW og OS/software. Hvis Android kan kjøres på hvilken som helst palm/smartphone/iphone ekvivalente enheter (som også koster mindre enn neo1973) vil ikke selve OM operativsystemet være overflødig? Jeg vil tro at Android vil være bedre og mer stabilt enn OM, men vi får vel bare la tiden bestemme.

Lenke til kommentar
Seff, rocknrolf77. Det er jo nesten obligatorisk å prøve det. Men vil ikke googles android OS være spikeren i kista for OpenMoko? Hvis vi ser på hva vi får hvis vi kjøper en Neo1973 så får vi HW og OS/software. Hvis Android kan kjøres på hvilken som helst palm/smartphone/iphone ekvivalente enheter (som også koster mindre enn neo1973) vil ikke selve OM operativsystemet være overflødig? Jeg vil tro at Android vil være bedre og mer stabilt enn OM, men vi får vel bare la tiden bestemme.

Nei, det er en feil antakelse at du kan kjøre Android på hva som helst. Android er åpen og kan kjøres på hva som helst, men hardwaren er lukket og det er produsenten som bestemmer hva slags software som kan kjøres.

 

OM-operativsystemet er Linux. OM-softwaren er en haug med libs og apps som lett kan overføres til Android (og andre veien). OM vil derfor aldri være et overflødig system.

Lenke til kommentar

Sant det meastp og CATO. Jeg er bare veldig bekymret for OpenMoko-prosjektet. Jeg har endelig funnet en mobil jeg har lyst til å kjøpe meg men så kommer det så mange usikre elementer inn. Men dere har vel rett i at OM vil uansett føre fram slik som tenkt. Jeg er på ingen måte imot OM, kanskje det virka sånn. Jeg lager scenarioer i hodet mitt noen ganger, som egentlig ikke er så bra. Jeg kommer fortsatt til å kjøpe meg GTA02 når den tid kommer og jeg vil hovedsaklig kjøre OM.

Lenke til kommentar

Hvor langt har egentlig Android prosjektet kommet? Og hvor stor trussel er det egentlig?

Hva kan forhindre at Android og OpenMoko samarbeider og utveksler kode seg i mellom for at begge blir bedre? Kanskje de to prosjektene fusjonerer i fremtiden...?

 

Uansett er OM nærmest til å produsere en funksjonell mobiltelefon (eller rettere sagt, FIC er nærmest å produsere en funksjonell mobil med bruk av OM), mens Android, selv med store firma i ryggen, ikke har noen konkrete planer for en mobil ennå; kun software prosjekt så langt, så langt jeg leser/ser.

 

Slik jeg ser det er de vesentlige forskjellene mellom OM og android at Android har (som sagt)større selskap i ryggen gjennom Open Handset Alliance, og at mens Android bruker Apache lisensen v2, bruker OpenMoko GPL.

 

Ihvertfall er det sikkert hvilken toolkit RMS kommer til å gå etter om han kjøper seg en linux-mobil :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Husk at OM != Neo1973, da. Skulle Neo1973 bli en flopp, betyr ikke det at OM er ferdig. Du har uansett ingen grunn til å bekymre deg så tidlig.

 

Android har vel ikke gjort seg ferdig med idéstadiet enda, mens OM snart har sin første telefon ferdig, som olefiver sier. Jeg tror ikke det er grunn til bekymring, foreløpig. På sikt blir det interessant hvor åpent Android ender opp med å bli.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...