Gå til innhold

OpenMoko-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser jo spennende ut, da! Dette skal jeg følge med på.

 

Gps og wifi? Da burde det være en smal sak for folk med denne enheten å få plottet dekning (for denne enheten, lurer på hvordan mottaket er) rundt om i landet (verden). Kan være interessant om en skal ut å reise, f.eks.

 

Helt utrolig mye moro, og ikke minst nyttig, som kan gjøres med denne.

Lenke til kommentar

Noen må vekke liv i denne tråden igjen.

 

Dere har vel fått med dere at Trolltech frigir hele Qtopia-stacken under GPLv2 og at det blir et samarbeid med OpenMoko Inc/FIC for å få igang Qtopia for Neo1973 (GTA0x)? Sjekk f.eks. videoene nederst her: http://wiki.openmoko.org/wiki/Qtopia_on_Neo_1973

 

Selv om det har ligget i kortene en stund så er det jo forholdsvis store nyheter. Forhåpentligvis vil mickeyl og gjengen fortsette OpenMoko-utviklingen med GTK+ også, sånn at det blir i hvert fall to alternativer, omtrent slik vi kjenner det igjen fra desktop-maskinene. Dermed får vi dual-boote telefonene våre om vi vil ha i pose og sekk! ;-) [Greit, det er kanskje litt unødvendig med dual-boot -- det vil nok gå an å bytte grafisk backend/GUI-stack uten å måtte reboote, selvsagt].

 

Selv liker jeg det. Selv om det kanskje splitter miljøet i GTK vs Qt så gir det mer frihet. Og samtidig blir det mer konkurranse og utviklingen skjer raskere. Dette vil jo styrke Neo1973 betraktelig, og det er bra.

 

Hva sier dere, sovehuer?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Den dagen jeg sitter med en telefon med gps og wlan som i tillegg kan kjøre perl script er jeg i nirvana.

 

Kom forøvrig akkurat på en tanke om open source mobil operativsystem: Det må jo rett og slett bli et mareritt for tyver. Ser for meg en simpel modifikasjon: Om man setter i et uautorisert SIM-kort, får alle kontaktene lagret på SIM-kortet en pervers SMS eller MMS og du selv får en SMS med vedkommendes nummer, og siden den i tilleg har GPS kan du jo like gjerne slenge med posisjonen mobilen befinner seg på også. I tillegg burde det være en ganske enkel sak at telefonen bare booter i en modus som lar den sende disse meldingene, for deretter å slå seg selv av igjen.

Lenke til kommentar
Noen må vekke liv i denne tråden igjen.

 

Dere har vel fått med dere at Trolltech frigir hele Qtopia-stacken under GPLv2 og at det blir et samarbeid med OpenMoko Inc/FIC for å få igang Qtopia for Neo1973 (GTA0x)? Sjekk f.eks. videoene nederst her: http://wiki.openmoko.org/wiki/Qtopia_on_Neo_1973

 

Selv om det har ligget i kortene en stund så er det jo forholdsvis store nyheter. Forhåpentligvis vil mickeyl og gjengen fortsette OpenMoko-utviklingen med GTK+ også, sånn at det blir i hvert fall to alternativer, omtrent slik vi kjenner det igjen fra desktop-maskinene. Dermed får vi dual-boote telefonene våre om vi vil ha i pose og sekk! ;-) [Greit, det er kanskje litt unødvendig med dual-boot -- det vil nok gå an å bytte grafisk backend/GUI-stack uten å måtte reboote, selvsagt].

 

Selv liker jeg det. Selv om det kanskje splitter miljøet i GTK vs Qt så gir det mer frihet. Og samtidig blir det mer konkurranse og utviklingen skjer raskere. Dette vil jo styrke Neo1973 betraktelig, og det er bra.

 

Hva sier dere, sovehuer?

9539427[/snapback]

 

Wow! Det der så mildt sagt utrolig nydelig ut! Fins det en video av OpenMoko med GTK+ også?

Lenke til kommentar
Noen må vekke liv i denne tråden igjen.

 

Dere har vel fått med dere at Trolltech frigir hele Qtopia-stacken under GPLv2 og at det blir et samarbeid med OpenMoko Inc/FIC for å få igang Qtopia for Neo1973 (GTA0x)? Sjekk f.eks. videoene nederst her: http://wiki.openmoko.org/wiki/Qtopia_on_Neo_1973

 

Selv om det har ligget i kortene en stund så er det jo forholdsvis store nyheter. Forhåpentligvis vil mickeyl og gjengen fortsette OpenMoko-utviklingen med GTK+ også, sånn at det blir i hvert fall to alternativer, omtrent slik vi kjenner det igjen fra desktop-maskinene. Dermed får vi dual-boote telefonene våre om vi vil ha i pose og sekk! ;-) [Greit, det er kanskje litt unødvendig med dual-boot -- det vil nok gå an å bytte grafisk backend/GUI-stack uten å måtte reboote, selvsagt].

 

Selv liker jeg det. Selv om det kanskje splitter miljøet i GTK vs Qt så gir det mer frihet. Og samtidig blir det mer konkurranse og utviklingen skjer raskere. Dette vil jo styrke Neo1973 betraktelig, og det er bra.

 

Hva sier dere, sovehuer?

9539427[/snapback]

 

Jeg sover sådeles ikke, men jeg synes at det hadde vært best med bare ett OS å forholde seg til. Eller at utviklerne holder seg bare til ett produkt. Jeg har sett en del folk (dev`s muligens) som har lagt ut videoer på youtube at de tester Qtopia. De burde heller ha hovedfokuset på å utvikle OpenMoko ferdig, men i stedet så har de forskjellige OS som de nå utvikler. Resultatet kan bli at det tar enda lengre tid før openmoko OS`et blir klargjort som dernest betyr at det blir lengre å vente på GTA02 for oss sluttbrukere.

 

 

 

Wow! Det der så mildt sagt utrolig nydelig ut! Fins det en video av OpenMoko med GTK+ også?

9541066[/snapback]

 

Søk på Openmoko eller neo1973 på youtube så finner du en del klipp av hvordan interfacen ser ut.

Lenke til kommentar
Jeg sover sådeles ikke,
Det er bra ;-)

 

De burde heller ha hovedfokuset på å utvikle OpenMoko ferdig, men i stedet så har de forskjellige OS som de nå utvikler. Resultatet kan bli at det tar enda lengre tid før openmoko OS`et blir klargjort som dernest betyr at det blir lengre å vente på GTA02 for oss sluttbrukere.
Jeg er ikke bekymret for at Qtopia vil robbe OpenMoko for ressurser. Det er kanskje noen som forsvinner fra OpenMoko, men jeg tror ikke det gjør særlig utslag i lanseringstid for GTA02 uansett. Om man ønsker å utvikle på/for OpenMoko/GTK+/C eller Qtopia/Qt/C++ tror jeg gjerne er et spørsmål som ofte besvares av ryggmargsfølelsen til hver enkelt -- den setter i hvert fall en viss preferanse hos meg som jeg ikke klarer å bli kvitt i hvert fall. Og sånn jeg ser det kan man ikke ta den fra folk, det er viktig å la folk ha friheten til å lage alternativer og fork'e fri programvare. Jeg tror vi får se begge leirer komme opp med unike, smarte løsninger som pga fri programvare vil deles med de andre. Mangfold er starten på evolusjon ;-)

 

Dessuten, Qtopia på Neo1973 var vel også kun et tidsspørsmål før det dukket opp da det har vært diskutert gjort uten hjelp fra Trolltech, men utfordringen har ligget i at man hadde måttet erstatte en del low-level bibliotekfiler i Qtopia som ikke var frigjort under GPLv2 (Les f.eks. den litt interessante diskusjonen om Qtopia for Neo1973 mellom zecke og ljp fra tidligere i sommer her, her og her ).

 

Redigert: fikset brukket URL.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg ville såklart ikke tatt friheten til utviklerne til å velge OM framfor Qt. Når de slipper GTA02 så skal jeg ikke se bort i fra at jeg tester begge, men jeg tror nok jeg holder en knapp på OM så langt. Hva med deg kommers?

 

OT: håper neo`en syncer bedre med Linux enn det nokia gjør. Måtte slenge sd korte inn i kortleseren til dama for å kopiere noen filer. huff det er så ergelig når hun sitter der med win MCE og gliser om at "linux takler ikke mobiltelefoner altså?".

Lenke til kommentar
"Phase 2" (GTA02, "Mass Market")

GTA02 is currently (September 2007) undergoing evaluation of different GTA02v2 designs, to determine optimum GPS chipset, and other things. (Source: IRC - mickeyl)

 

This will then be distributed to a short list of qualified developers.

 

If these tests have positive results, then the device will go on sale, with mass-market to follow if software is unready.

 

This is likely to be sometime in December. (seemingly confirmed at OpenExpo). (see Talk page):

 

Sep 20 - GTA02v3 design finalised.

Oct 20 - GTA02v3 design produced, and shipped to qualified developers.

Nov 20 - GTA02v3 design verified through testing by developers.

Dec 10 - GTA02v3 produced in moderate volume

Dec 20 - GTA02v3 goes on sale

Dec 25 - GTA02v3 arrives. See Santa's Sleigh Package Service.

 

Det blir forsinket julegave på oss... Som vi må betale selv.

Lenke til kommentar

Enda en beskjed fra ML til openmoko.org

 

GTA01:

------

 

We have made a short run of additional GTA01 units, primarily to satisfy

the backlog. These phones have been built and left the factory September

26, with an expected arrival in Fremont is Oct 3. Shipping should start

at the end of the same week. In most cases it takes one week from our

shipping center to you.

 

GTA02:

------

 

We are entering the last phases of finalizing the design. From this

point forward there are three key milestones in the life of a hardware

platform: Prototype runs; a pilot run; and mass production. We have made

three prototype runs to test various subsystems. Our best case analysis

of the schedule indicates that GTA02 will be ready for shipment to end

users in early to mid December.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Den dagen jeg sitter med en telefon med gps og wlan som i tillegg kan kjøre perl script er jeg i nirvana.

 

Kom forøvrig akkurat på en tanke om open source mobil operativsystem: Det må jo rett og slett bli et mareritt for tyver. Ser for meg en simpel modifikasjon: Om man setter i et uautorisert SIM-kort, får alle kontaktene lagret på SIM-kortet en pervers SMS eller MMS og du selv får en SMS med vedkommendes nummer, og siden den i tilleg har GPS kan du jo like gjerne slenge med posisjonen mobilen befinner seg på også. I tillegg burde det være en ganske enkel sak at telefonen bare booter i en modus som lar den sende disse meldingene, for deretter å slå seg selv av igjen.

9539574[/snapback]

 

He he, god idé! Men bør kanskje være mulig å "melde" telefon savnet (melding med kodeord + passord) slik at posisjonen blir sendt ut kontinuerlig. Faren er jo at telefonen blir solgt til noen andre, og aldri får besøk av tyvens SIM-kort. Dog, kjøperen fortjener det like mye.

Når du kommer ned på politikammeret blir det litt vanskeligere for politiet å henlegge saken når du får oppdatert posisjon på sms! :)

 

Ser kjempe ut med denne telefonen. Synce med Thunderbird/Evolution/Google Calendar, kontakter, sms osv... bruke gps fra telefonen på pc, til trening... profiler basert på posisjon (jobb, skole, hjemme) vekkerklokke skrur seg av automatisk når du er på ferie, eller stiller seg automatisk etter kalenderen...

 

Det er så mange muligheter...

 

Blir nok å se an noen dager (hvis jeg klarer ;) ) før det blir kjøp av denne telefonen.

 

Det eneste siste jeg kunne tenke meg nå, hadde vært noe programvare for å ta imot info fra polar pulsklokke (lydoverføring via mikrofon), og kanskje til og med synce mot en gps, men det blir nok vanskelig, for jeg fant ikke noe på det da jeg spurte google.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal skal så sinnsykt en sånn!

 

Er så fett å se en gjeng hackere samle seg og mekke en så genial telefon.Det viser at lønn og konkurranse ikke er den eneste motivasjonsfaktoren som får folk til å gjøre en ordentlig jobb, felleskapsfølelse og ansvarsfølelse er minst like motiverende! Lenge leve sosial-demokratiet!

 

Jeg elsker deg Proggurd <3

 

Mvh Jorek.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det kommer en med kamera i fremtid?

 

Det ville vært genialt. Denne telefonen er genial, alle kan hacke den. Tenk på alle områder den kan brukes på!

Mobilkamera til webcam/overvåkning :wee:

Er det infrarød på den kan den sikkert hackes til å brukes som fjernkontroll til det meste!

 

Jeg skal så definitivt ha denne telefonen en gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...