Gå til innhold

Ræva reviews


Anbefalte innlegg

Når dere i overklokking.no og hardware.no tester bl.a. grafikkort, bruker dere gjerne grafer for å illustrere ytelsesøkninger og forskjeller på grafikkort. Dette er egentlig en bra metode, ettersom man får et grafisk inntrykk av hvordan produkter står opp mot hverandre og hvordan de forskjellige produktene fungerer i overklokket tilstand. Men når dere IKKE STARTER GRAFEN PÅ 0 (NULL, ZERO) SÅ ER DET HELT TEIT!!! Da blir jo grafen MISSVISENDE!! Er det ikke mulig å skjønne det?

 

La meg ta et eksempel:

 

Man har to grafikkort som skal testes opp mot hverandre i f.eks. 3DMark2001. Den ene scorer 4000 og den andre 3500. Hvis man da gjør som mange av artikkelforfatterne på hardware.no og overklokking.no, starter man gjerne grafen på 3000 poeng. Siden grafen til det ene kortet blir på 1000 poeng (siden grafen starter på 3000 blir høyden på grafen lik 1000 poeng på kortet som scoret 4000) og på det andre 500 poeng (siden grafen starter på 3000 blir høyden på grafen lik 500 poeng på kortet som scoret 3500). DERMED ser det ut, i følge den FINE grafen, som om det ene kortet scorer dobbelt så bra som det andre!

 

Hva er vitsen med den forbanna grafen da?

 

Da er det bare LATTERLIG, og HELT uinteressant med de grafene!

 

For å se hva jeg mener, sjekk disse artiklene:

 

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...500/index4.html

 

http://www.overklokking.no/skjermkort/vann...ce2/index4.html

 

http://www.overklokking.no/skjermkort/deto...or4/index2.html

 

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/l...ts2/index3.html

 

Det er flere...

 

(Måtte redigere bort litt "sterke" ord, så "noen" synes det blir mer sakelig)

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-31 16:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det var sakelig nok jeg.

 

Jeg har de siste 3-4 årene lest stort sett det meste av reviews og artikler på anandtech, THG, OCSHOOT, sharky, overclockers, Xbit-labs, HARDOCP og mange MANGE flere hardware-review sider, og har ALDRI sett den måten å "illustrere forskjeller bedre på" brukt i noe som helst utstrakt grad.

 

Men du har kanskje noen eksempler??

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-31 16:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-31 16:35, Typhon skrev:

Blueascreen: HOLD KJJEFT!!!

Disse personene som holder disse testene er pro-folks, altså vet hva de driver med...


 

Hehe, tror ikke de som skriver på hardware.no og overklokking.no lever av det akkurat... :wink: (Correct me if I'm wrong!!) De er flinke, men ikke "pro".

Jeg sier ikke at de ikke kan det de driver med! Tvert i mot! Jeg er bare lei av at de lager grafer som er missvisende. Det ville løfte inntrykket av reviewene enda et par hakk hvis de var korrekte.

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-31 17:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-31 16:56, MeG^ skrev:

PRO = prefesjonell


prefesjonell = får betaling for arbeidet


får betaling for arbeidet = dei kan det dei holder på med



måtte forklare det så enkelt med tanke på ein Mr. BlåSkjerm som sikkert har fått det ganske blått opp i toppen selv.


 

Gidder ikke svare på sånne meldinger (Unntatt denne ene gangen da, hehe).

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-31 17:08 ]

Lenke til kommentar

Litt faglig bakgrunn:

 

Visualisering bruker man for å fremstille et tallmateriale på en lettere og mer oversiktilig måte.

 

Når man har to tall som skal sammenlignes er det meningsløst å visualisere fordi tallene i seg selv sier mye mer enn en graf/søyle sier.

 

En lur kan huskeregel kan være at den teknikken som har lavest "blekkfaktor" vil være den som gir riktigst inntrykk av materialet (minst "farget" område).

 

Det er også fullstendig missvisende og la grafene begynne på noe annet enn 0, hjernen vår har en nesten ubegrenset kapasitet til å behandle visuelle inntrykk, men den prosseserer tall på lik linje med en 3bit/4Hz cpu, så vi har gjort oss opp en mening om ulikhetene i grafene lenge før hjernen vår har begynt å lese noen av tallene som står det

 

Det er riktig at TomsHardware, Anandtech osv... bruker mye visualisering i artikklene sine, men så har de mange flere produkter i testene sine (mer enn 3-4 tall er for mye til at vi klarer å se det for oss på egenhånd) og de starter nesten alltid grafene sine på 0. (Noen stygge unntak forekommer hos de også)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-31 16:46, bluescreen skrev:

Quote:


On 2001-12-31 16:35, Typhon skrev:

Blueascreen: HOLD KJJEFT!!!

Disse personene som holder disse testene er pro-folks, altså vet hva de driver med...


 

Hehe, tror ikke de som skriver på hardware.no og overklokking.no lever av det akkurat... :wink: (Correct me if I'm wrong!!) De er flinke, men ikke "pro".

Jeg sier ikke at de ikke kan det de driver med! Tvert i mot! Jeg er bare lei av at de lager grafer som er missvisende. Det ville løfte inntrykket av reviewene enda et par hakk.

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-31 16:52 ]

 

Begriper ikke at grafene du snakker om er så ille da?? Jeg vil tro at de aller fleste skjønner hva det er snakk om, selv om enkelte tydeligvis har problemer? Foreslår at du endrer oppløsningen på skjermen din. Prøv 640x480!! Kanskje du ser / skjønner mer da?

 

"Besserwissere" finner man jo overalt, (kanskje du kan lære faren din å lage unger også?) men sakligheten kan jo variere, og i ditt tilfelle er den ikke akkurat imponerende! Jeg tror gutta på ok.no kan sine saker bedre enn de fleste......

Lenke til kommentar

Quote:


Begriper ikke at grafene du snakker om er så ille da?? Jeg vil tro at de aller fleste skjønner hva det er snakk om, selv om enkelte tydeligvis har problemer? Foreslår at du endrer oppløsningen på skjermen din. Prøv 640x480!! Kanskje du ser / skjønner mer da?


"Besserwissere" finner man jo overalt, (kanskje du kan lære faren din å lage unger også?) men sakligheten kan jo variere, og i ditt tilfelle er den ikke akkurat imponerende! Jeg tror gutta på ok.no kan sine saker bedre enn de fleste......


 

Jada, jeg er nok en besserwisser, men bare når jeg har rett.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-31 17:28, eSik skrev:

Som sagt, vi vil ta dette til etterretning. Jeg forslår at du kontakter de forskjellige personene som har skrevet testene/artikelene. Slik grafer forekommer så vidt jeg vet ikke i noe av det jeg har skrevet?



 

Jeg har gjort det et par ganger i sommer, men ser ikke ut til at det har nådd fram.

 

Som sagt, jeg vil bare at hardware.no og overklokking.no skal bli enda bedre! Kvaliteten sank ganske kraftig etter at hardware.no blei delt opp, men det har blitt bedre nå i det siste. Målet må vel være å bli best?? :wink: Og jeg tror at det med grafene er enda et lite steg på veien mot toppen!

 

[ Denne Melding var redigert av: bluescreen på 2001-12-31 17:38 ]

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med bluescreen første post (har ikke lest den usensurerte;) ) Men jeg mener dette en sakelig kritikk! Klart jeg kan lese tall, men grafene gir et visuelt feil bilde, sånn er det med den saken, ikke det at det bryr meg. Men vi trenger da ikke henge ut folk som måtte mene at det er missvisende...

 

Quote:


On 2001-12-31 16:35, Typhon skrev:

Blueascreen: HOLD KJJEFT!!!


 

begynnt å drikke allerede?

 

Quote:


Disse personene som holder disse testene er pro-folks, altså vet hva de driver med...


 

Ja det har sikkert fagbrev innen "kurver og tabeller"

 

Personene bak HW.no og OK.no er sikkert dyktige mennesker, med god kunnskap innen data osv.. Og dette med kurvene tror jeg går igjen over alt på nettet...

 

Men alle bør jo være enig i at kurvene er totalt unyttig dersom det ikke begynner på NULL.. ser flott ut, men tall er nok.

Lenke til kommentar

Jeg støtter ikke alle språkformuleringer i denne threaden, men jeg støtter bluescreen's poeng om statistikk. Ved å la grafene begynne på andre verdier enn 0 får man statistikken til å "lyve". Istede for å tenke at "man klart og tydelig må se at 4000 poeng er høyere enn 3500 poeng"(altså "illustrere forskjellene litt bedre") så burde kanskje tankegangen være at dere skal illustrere hvor utrolig liten forskjellen reellt sett er.

 

Å tro at folk faktisk leser grafene er litt smånaivt.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at grafene er misvisende og nok kan kalles en blunder, men det er vi faktisk klar over, og har gjort noe med det i nylige og kommende artikler. Det er fint å få kommentarer på slikt, men jeg ville satt pris på om de kom i sakligere form enn bluescreens utbrudd. Takk til MailMan13 i så måte for en saklig kommentar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2002-01-04 01:58, CannoliBoy skrev:

Ingen tvil om at grafene er misvisende og nok kan kalles en blunder, men det er vi faktisk klar over, og har gjort noe med det i nylige og kommende artikler. Det er fint å få kommentarer på slikt, men jeg ville satt pris på om de kom i sakligere form enn bluescreens utbrudd. Takk til MailMan13 i så måte for en saklig kommentar.


Sakligere?? Roligere mener du... Man er nødt til å ta i litt skal man få noen reaksjon :wink: Det er nemlig ikke første gang jeg har nevnt dette, men første gang jeg har blitt hørt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...