Gå til innhold

Opteron 165 eller 64 X2 4200+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken av disse to er best? Ser at X2 går på høyere frekvens, men har Opteron noe å stille opp mot denne?

9154409[/snapback]

Mer cache, høyere overklokkbarhet. Bedre kjøler?

9154432[/snapback]

Så du mener at 165 er et bedre kjøp da? Jeg kommer nok til å overklokke litt, men vil helst passe på effektforbruket. Trekker Opteron mindre strøm?

Lenke til kommentar
Hvilken av disse to er best? Ser at X2 går på høyere frekvens, men har Opteron noe å stille opp mot denne?

9154409[/snapback]

Mer cache, høyere overklokkbarhet. Bedre kjøler?

9154432[/snapback]

Så du mener at 165 er et bedre kjøp da? Jeg kommer nok til å overklokke litt, men vil helst passe på effektforbruket. Trekker Opteron mindre strøm?

9154541[/snapback]

 

På samme volt og samme hastighet vil de trekke omtrent like mye strøm. Men i utgangspunktet vil vel den Opteron trekke mindre strøm pga. av lavere klokkefrekvens. Hvis du har hovedkort som er bra på klokking så gå for Opteron. Opteron klokker vanligvis bra. 2.6GHz+ er temmelig sikkert hvis du har hovedkort som takler det. Og kjøleren som følger med Opteron er også meget bra. Så du trenger ikke ny kjøleribbe.

Lenke til kommentar
På samme volt og samme hastighet vil de trekke omtrent like mye strøm. Men i utgangspunktet vil vel den Opteron trekke mindre strøm pga. av lavere klokkefrekvens. Hvis du har hovedkort som er bra på klokking så gå for Opteron. Opteron klokker vanligvis bra. 2.6GHz+ er temmelig sikkert hvis du har hovedkort som takler det. Og kjøleren som følger med Opteron er også meget bra. Så du trenger ikke ny kjøleribbe.

9154960[/snapback]

Høres bra ut. Jeg har fra før en Opteron 144 (1,8GHz) med Zalman kjøler.

Jeg har studert litt til og kommet til at jeg kanskje går for en Opteron 170. Det er mulig jeg overklokker litt. Det kommer ann på hvor mye det bråker fra vifta p.g.a. ekstra varme.

 

Et lite tilleggsspørsmål: Jeg har nå i dag MSI K8N NEO4-FI hovedkort med socket 939 og to 512MB Corsair Value S PC3200 DDR brikker. Hovedkortet skal fungere til å overklokke med, men jeg er mer usikker på minnet. Hva slags minne er "minimumskravet" for å kunne overklokke Opteron 170 litt? Går det med 3200 brikkene hvis en ikke overklokker?

Prøver å holde utgiftene litt nede. :blush:

 

Edit:

Regnet litt på det. Opteron 170 går på 2GHz, med 10x multipler. Da er FSB på 500MHz. Det betyr vel at mine PC3200 (400MHz) brikker sliter bigtime allerede? Skal jeg gå for f.eks. 2,6GHz må jeg opp på 650MHz. Eller går det ann å fikse noe med multipleren på Opteronen?

Endret av JHS
Lenke til kommentar
På samme volt og samme hastighet vil de trekke omtrent like mye strøm. Men i utgangspunktet vil vel den Opteron trekke mindre strøm pga. av lavere klokkefrekvens. Hvis du har hovedkort som er bra på klokking så gå for Opteron. Opteron klokker vanligvis bra. 2.6GHz+ er temmelig sikkert hvis du har hovedkort som takler det. Og kjøleren som følger med Opteron er også meget bra. Så du trenger ikke ny kjøleribbe.

9154960[/snapback]

Høres bra ut. Jeg har fra før en Opteron 144 (1,8GHz) med Zalman kjøler.

Jeg har studert litt til og kommet til at jeg kanskje går for en Opteron 170. Det er mulig jeg overklokker litt. Det kommer ann på hvor mye det bråker fra vifta p.g.a. ekstra varme.

 

Et lite tilleggsspørsmål: Jeg har nå i dag MSI K8N NEO4-FI hovedkort med socket 939 og to 512MB Corsair Value S PC3200 DDR brikker. Hovedkortet skal fungere til å overklokke med, men jeg er mer usikker på minnet. Hva slags minne er "minimumskravet" for å kunne overklokke Opteron 170 litt? Går det med 3200 brikkene hvis en ikke overklokker?

Prøver å holde utgiftene litt nede. :blush:

9155044[/snapback]

 

Vel, jeg hadde 2X512MB Corsair Value minne som klokket til 270MHz på CAS 3-4-4-8-1t om jeg ikke husker feil. Brukte på den tiden et DFI Lanparty Ultra-D sokkel 939 AGP hovedkort.

 

Men om ikke minnet ditt vil klokke noe særlig så er det jo bare å kjøre det asynkront fra bussen. f.eks 166 divider. Slik at du fortsatt får klokket CPU en god del.

 

Fikk forresten sjokk på den tiden da jeg oppdaget at disse Value brikkene klokket så høyt. Kjøpte flere slike brikker som klokket akkurat like bra.

 

Kjøper du f.eks en Opteron 170 så har du x10 multiplikator. Klokker du den da til 2700MHz så trenger du å greie 270MHz buss på hovedkortet. Noe jeg vil tro du ikke har problemer med. Om Corsair minnet til da vil kjøre synkront på 270MHz sammen med bussen så er jo det kjempeflott. Prøv da med samme timinger som jeg nevnte over her. Om ikke så velger du 166 Divider og kjører det på CAS 2.5-3-3-8-1t. Du vil da kjøre minnet på ca. 225MHz.

 

Altså, standard FSB er 400MHz. Men jeg bruker alltid å si 200MHz. For i bios opererer man med faktiske MHz vanligvis. Du har PC3200 minne. Det vil si det samme som 400DDR eller 200MHz. Så hvis du tar x10 multiplikatoren på Opteron 170 og ganger den med 200MHz så har du 2000MHz. Som er standard på Opteron 170. Og 270MHz buss (Eller 540MHz DDR buss) er det samme som 2700MHz på CPU når du bruker x10 multiplikator.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg ser jo nå at Opteron 170 ikke er mulig å oppdrive til prisguiden sin pris. Det virker som bare Netshop har den, men da til dobbel pris. Da er valget lett... Det blir en 4200+ eller en brukt 3800+ som er veldig overklokkingsvennlig. Sløvt av meg å ikke oppdage dette før... :blush:

Lenke til kommentar
Jeg ser jo nå at Opteron 170 ikke er mulig å oppdrive til prisguiden sin pris. Det virker som bare Netshop har den, men da til dobbel pris. Da er valget lett... Det blir en 4200+ eller en brukt 3800+ som er veldig overklokkingsvennlig. Sløvt av meg å ikke oppdage dette før...  :blush:

9159364[/snapback]

Opteron 185 er jo å få tak i da. 16-1700,- :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...