Gå til innhold

Crossprocessing av bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er og blir å ta bildene med en gammeldags lysbildefilm, og levere dem til en lab som gjør slikt. Vet at Foto Knutsen i Bergen tar i mot film til crossprossesering. Det er ikke bare fargene som blir litt spesielle, man får også en spesiell kornstruktur.

Selv synes jeg at negativfilm er enklest for mine analoge bilder i dag, men jeg har likevel noen lysbildefilmer i fryseren i 120-format. Har avtalt med Hassan ved Vektertorget at han skal fremkalle mine 6x6-slides på den måten, fordi det er mildest talt uvanlig å bruke mellomformat til slik. Han syntes det var en interessant vinkling på crossprosessering, så hvorfor ikke?

Finn frem den gamle speilrefleksen og skyt i vei. Crossprosessering er nemlig ikke en måte å redde dårlige bilder på, men en bevisst fotoprosess fra a til å.

Lenke til kommentar
Regnet med at dette er noe du gjør når du fremkaller film.

 

Fant dette på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_processing

9124503[/snapback]

Fikk fremkalt noen filmer feil en gang i tiden (da jeg kjøpte i ruller og spolte inn på tomme kassetter fra labben), kjente igjen de spesielle fargene!!

Må være ganske vanskelig å forutsi effekten da...

Men det kan bli ganske kult!!

Lenke til kommentar

Så og si alle sære kameraeffekter kan emuleres i Photoshop, slik som Lomo og Holga-stil. Man kan selvfølgelig også emulere crossprossesering. Det som man ikke kan emulere, er den flotte tonen i slike bilder, så på print vil man lett kunne se forskjell på ekte og digital effekt. Det blir derfor en grei lek med annerledes estetikk, men jeg ville aldri presentert et slik digitalt crossa bilde i utstillings-sammenheng. I store formater vil det nemlig bli altfor synlig, og et kresent kunstfoto-publikum ville aldri ha godkjent en slik billigvariant av teknikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...