soccet Skrevet 22. juli 2007 Skrevet 22. juli 2007 Hei Jeg kan veldig lite om linux. Men hvordan blir jeg super bruker i root?? Får jo F.. ikke kopiert noen ting. hehe Begynner å bli lei. Har ubuntu takker
rocknrolf77 Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 For å få tilgang til rot må du skrive sudo foran. sudo for tekstbaserte ting i terminalen gksudo for grafiske programmer Ubuntu Linux Resources og Ubuntu Guide kan du kikke litt på
soccet Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Skrevet 23. juli 2007 Hei E skulle ha kopiert en fil fra desktop til /root/usr/local/bin Men e får ikke lov........ Har lastet ned ett program som heter Krusader, så det blir litt enklere å bla i mappene. Noen som vet hvordan jeg gjør det? Takker
j-- Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 for å bli root over lenger tid bruker du "sudo su root". For å kopiere fila du snakker om tar du "sudo cp ~/Desktop/filnavn /root/usr/local/bin"
soccet Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Skrevet 23. juli 2007 for å bli root over lenger tid bruker du "sudo su root". For å kopiere fila du snakker om tar du "sudo cp ~/Desktop/filnavn /root/usr/local/bin" 9123531[/snapback] Takkkkker masse Brukte bare 3 timer på å kopiere den fila.... hehehe
Lock-Aze Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 (endret) Du kan jo trøste deg med at det går fortere neste gang, du kan også sette nytt passord på root, da kan du logge deg på som root. (dog, det er sjelden det er veldig nyttig å være pålogget som root) sudo passwd root Endret 23. juli 2007 av lock-aze
rocknrolf77 Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 Du kan jo også bare trykke Alt - F2 og skrive gksudo nautilus eller gksudo krusader Bare vær litt forsiktig med å kopiere for mye filer som rot bruker, da du kan surre til eierskap av filer
Terrasque Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 for å bli root over lenger tid bruker du "sudo su root". 9123531[/snapback] La meg gjette, du kopierer filer med "cat fil | dd > fil" ? (FYI sudo -s eller sudo -i)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå