Gå til innhold

Nikon SB-800 vs. Metz Mecablitz 58 AF-1


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe blitz og har siktet meg inn mot Nikon SB-800 og Metz Mecablitz 58 AF-1.

 

Det finnes mange positive tilbakemeldinger fra brukere av SB-800. Den virker derfor å være et trygt kjøp.

 

Blitzen fra Metz er ny, så der har jeg ikke funnet noen tilbakemeldinger fra brukere. Men den er "testet" av L&B med godt resultat.

 

Er det noen av brukerne her som har meninger om Metz generelt og Mecablitz 58 spesielt?

 

Metz'en er ikke mye dyrere enn SB-800. Er det verdt å bruke de ekstra kronene eller skal jeg kjøre "safe" og velge Nikon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har riktignok bare erfaring fra SB-800, men det som gjør denne gull verdt er jo i tilfeller der du skal bruke den trådløst 'off-camera'. Du beholder nemlig veldig god lysmåling via blitzen selv uten noen fysisk ledning i mellom.

 

Skal du stort sett bare bruke blitzen påmontert kameraet er det nok ikke så veldig stor forskjell mellom original Nikon og (gode) andre blitzer, så det avgjørende for ditt valg her vil jeg tro er om Metz'en har tilsvarende muligheter mot Nikon uten noe ekstra utstyr.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Jeg har Nikon D50, så inntil videre er det kun aktuelt å bruke blitzen påmontert kameraet.

 

I følge brukermanualen (PDF), kan Metz'en brukes trådløst. Så da vil jeg kunne bruke den trådløst om jeg oppgraderer kamerahuset.

 

Ellers har jeg sett på oppgitte ledetall.

 

SB-800: 38 ved ISO 100 og 35 mm

Metz: 58 ved ISO 100 og 105 mm

 

Er Metz'en veldig mye kraftigere eller vil SB-800 ha tilnærmet likt ledetall ved 105 mm?

Lenke til kommentar

De fleste moderne blitzer konsentrer jo lysstrålen ut i fra brennvidde, så en god sammenligning får du først ved like brennvidder. Jeg har vondt for å tro at den reelle forskjellen er 38 vs 58 hvis man bruker like parametre. Men godt mulig at det er mye futt i Metz'en, men neppe *så* mye mer - SB-800 er jo også ganske kraftig.

 

Edit: Ifølge denne siden så er ledetallet for SB-800 56 ved 105mm.

 

Jeg må vel si at denne talltriksingen (der de oppgir absolutt maks) fra Metz er litt sleipt - særlig når det gjengis ukritisk i f.eks. prisguiden her på forumet uten at det står ved hvilken brennvidde det er målt.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Jeg må vel si at denne talltriksingen (der de oppgir absolutt maks) fra Metz er litt sleipt - særlig når det gjengis ukritisk i f.eks. prisguiden her på forumet uten at det står ved hvilken brennvidde det er målt.

9123058[/snapback]

Jeg er selvsagt enig i det (måten Nikon gjør det på jo være den rette ;)), men i realiteten er det nå bare Nikon som konsekvent oppgir ledetall ved 35mm.

 

De andre produsentene (inkludert f.eks Canon) oppgir ledetall ved største zoom, og det kan være så ymse (men det er oftest 105mm).

 

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med min Sigma-blitz, og er absolutt ikke skeptisk til tredjepartsblitzer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er det noen av brukerne her som har meninger om Metz generelt og Mecablitz 58 spesielt?

9122696[/snapback]

Har holdt på med foto lenge, og min 25 år gamle Nikon blitz funker like bra enda...

Men jeg fikk ikke TTL måling med min D70s, så den må nok pensjoneres...

 

Husker godt Metz fra starten, så de har hengt med lenge, og de hadde en ganske populær og kraftig stavblitz som ble mye brukt av proffer tidligere.

Så jeg vil tro de er ganske seriøse, men jeg har aldri brukt det selv.

Men Nikon sitt nye blitzsystem er jo utrolig avansert, så det er ikke godt å vite om 3.parts produsenter får utnyttet alt...

(Jfr Microsoft sine programmer, som benytter mange "skjulte" og uoffisielle ting i Windows for å optimalisere...)

Så hvis den til og med er dyrere, selv om den er oppgitt litt sterkere, så tror jeg at jeg hadde satset originalt...

Du vil jo kanskje oppgradere huset senere, og beholde optikken...

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du sikter deg inn mot disse blitsene, og ikke vurderer sb-600 eller sigma blitsene? Billigere, og meget gode begge to. Du skal ha rimelig store krav for å kunne forsvare valget av fks. sb800.

Du har jo i tillegg D50 og den har jo ikke trådløs blitsstyring så da faller enda et argument for sb800 bort...

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Takk til alle for tilbakemeldinger og innspill.

Men Nikon sitt nye blitzsystem er jo utrolig avansert, så det er ikke godt å vite om 3.parts produsenter får utnyttet alt...

Jo, jeg har også vært inne på denne tanken. Å kjøpe Nikon gir i alle fall en større følelse av trygghet for at alt vil fungere optimalt.

 

Da er det bare å starte jakten på det beste tilbudet. I og med at dollaren er svak nå, ser jeg mot å kjøpe fra USA. Så får man til slutt ta en vurdering på om de hundrelappene man sparer er verdt det å si i fra seg norsk reklamasjonsrett.

 

Jeg har inntrykk av at B&H er en seriøs butikk. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvorfor du sikter deg inn mot disse blitsene, og ikke vurderer sb-600 eller sigma blitsene? Billigere, og meget gode begge to. Du skal ha rimelig store krav for å kunne forsvare valget av fks. sb800.

Du har jo i tillegg D50 og den har jo ikke trådløs blitsstyring så da faller enda et argument for sb800 bort...

9127078[/snapback]

Jeg satt faktisk nettopp og kikket på SB-600.

 

Av objektiv har jeg:

-Nikkor 50mm f/1.8D AF

-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G AF-S DX IF-ED

-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S VR DX

 

I hovedsak benytter jeg de to første på lista. Kan man da si at en SB-800 vil bli "overkill" og at jeg vil klare meg godt med SB-600?

 

Jeg antar at jeg relativt sjelden vil ha behov for den ekstra styrken som SB-800 gir. Men så er jeg redd for at jeg vil angre på et kjøp av SB-600 de gangene den måtte komme til kort i.f.t. lysstyrke.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du vil klare deg med en SB-600. Jeg kjenner ikke så godt til Nikon's blitser, men jeg vil anta den er en del mindre enn SB800. Og da er det større sjanse for at du gidder å ta den med.

 

Og sjansen er stor for at når SB-600 ikke strekker til, så trenger du mer enn en blitz...

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har en Metz stavblitz fra tidlig nittitallet, Metz 45 cl4, som jeg brukte i alle år den tid jeg fotograferte analogt. En kjempeblitz som aldri skuffet, og det er nok sikkert derfor den var så populær blant journalister og pressefotografer også.

Jeg bruker i dag SB-800, som jeg også er meget godt fornøyd med og ikke har noen problemer med å anbefale. Denne er vesentlig kraftgere enn 600 (38/35mm mot 30/35mm begge ved iso 100). Har muligheten til å zoome til 105mm mot 85mm på 600, og er generelt en mer avansert blitz. Om jeg ikke husker helt feil kan ikke SB 600 fungere som master i et trådløst system, noe som SB800 kan. Har du planer om å bytte ut kameraet med tid og stunder til f.eks. D200, kan du bruke den innebygde blitzen som master og blitzen som trådløst.

Hva som er å anbefale er vanskelig å si utifra de parametrene du gir. Ønsker du en blitz kun for å "skaffe mer lys", eller ønsker du å utnytte CLS til det fulle? Dersom du primært vil ha en blitz for å skaffe lys tror jeg nok 600 holder i lange baner, og som det sies tidligere, er ikke SB600 nok kan det nok være at SB800 også kommer til kort.

Jeg ville nok undersøkt og satt meg godt inn i Metz blitzen du foreslår også, før jeg hadde avskrevet den. Det er en spennende blitz, kraftig og avansert. Jeg liker spesielt godt muligheten for senere softwareoppgradering av blitzen, noe som den er først ute med. Men jeg kjenner ikke blitzen godt nok til å si noe mer om den, men jeg ville helt klart vurdert den seriøst om jeg skulle shoppe i dag.

Om man skal oppsummere tror jeg du må vurdere hvor mye penger du ønsker å putte inn i en blitz, hvor høye er dine krav, og hvor avansert bruker er du. Har du f.eks. andre ting på ønskelisten som du kan få råd til om du går for 600 i stedet for 800?

Husk at du godt kan kjøpe deg en SB800 senere og bruke SB600 som trådløs.

Tilslutt et par nyttige linker:

The world of Nikon Speedlights

Nikonians flash forum

Strobist

Lenke til kommentar
Det høres ut som om du vil klare deg med en SB-600. Jeg kjenner ikke så godt til Nikon's blitser, men jeg vil anta den er en del mindre enn SB800. Og da er det større sjanse for at du gidder å ta den med.

 

Og sjansen er stor for at når SB-600 ikke strekker til, så trenger du mer enn en blitz...

 

Tom

9127470[/snapback]

Viktig argument... blir blitzen for tung og stor gidder du ikke dra den med...

 

Et viktig poeng bør være om du har tenkt å bruke blitzen rettet direkte mot motivet, eller har tenkt å bruke den mye mot tak eller reflektor.

Skal du bruke den mest direkte holder det sikkert med 600.

Har hatt en SB-15 i 25 år, ikke hatt behov for noe kraftigere (ledetall 25)

Den er kompakt og fin, og alltid med i bagen.

Lenke til kommentar
Viktig argument... blir blitzen for tung og stor gidder du ikke dra den med...

9131464[/snapback]

 

Dette er et godt argument, ja. I mitt tilfelle er det snakk om Canons 430EX og 580EX, og selv om forskjellen i størrelse og vekt ikke er enorm, kan det være avgjørende. 430EX er mer enn kraftig nok, og i grunn har jeg kun behov for 580EX når jeg bruker flere blitser samtidig.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Dette blir jo min personlige mening, og sikkert helt avhengig av hvordan man fotograferer, men jeg mener vekt har liten eller ingen betydning på blitz. Argumentet for det er at det er veldig ofte innendørs fotografering etc man bruker blitz på, og da har man som regel med seg en bag. Jeg drar selv aldri med meg blitz på lengre fjellturer el.l. og det er vel i sånne tilfeller man ønsker å spare vekt. Evt om man skal dra med seg hele kamerabagen på 6 mnd backpackertur.

Men når man tar hensyn til at vektforskjellen på SB600 og SB800 er på 50 gram (uten batterier) syns jeg ikke dette bør vektlegges overhodet ved valg av blitz. Da er pris kontra nødvendighet mye mer interessant.

Om de ekstra 50 grammene blir for tunge å bære på vil jeg nok heller anbefale et av de mange utmerkede superzoom kameraene som finnes på markedet i dag, tatt i betraktning at en 70-200mm vr f.eks veier 1470 gram, mot SB800 sine 350 gram (uten batterier).

Mitt beste råd til deg er å vurdere kostnader mot behov, og ta en vurdering utifra konklusjonen du da får.

Har du slått fra deg Metz blitzen?

Her er hva lyd og bilde mener om den: (uten at jeg velger å legge altfor mye vekt på akkurat det...)

Lyd og bilde sin test av Metz

Lenke til kommentar

Nok en gang takk for mange nyttige innspill! :thumbup:

 

Forleden dag var jeg egentlig fast bestemt på å kjøpe SB-800, men dere har klart å gjøre meg usikker nå. ;)

 

I går fikk jeg prøvd en SB-400. Den fungerte meget bra innenfor sitt arbeidsområde. I tillegg er den liten og hendig. Men det jeg ikke likte, er at man ikke kan få reflektert lyset fra tak når man tar bilder på høykant. Da er det kun refleksjon fra sidevegg som er mulig.

 

Jeg skal holde meg i tenkeboksen ytterligere noen dager, så får jeg se om det blir Nikon, Metz eller kanskje til og med Sigma som jeg ser at mange er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye den lille høydeforskjellen på sb-400 og sb-600/800 betyr i realiteten, men med sb-600/800 har du vel faktisk mindre sjangs for å få røde øyne enn med en 400. Dette pga. av at lyskilden kommer lengre vekk fra objektivet.

 

Et annet stort pluss er jo som mange har påpekt at du kan rette blitzen i taket og bruke den trådløst om du skulle få behov for det. (Trådløs blitzfotografering er det jeg bruker mest iallefall. Da slipper du å få så flatt lys.)

Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å kjøpe SB-600 etter å ha prøvd SB-400. Den fungerte egentlig meget bra til mitt bruk. Og med flere muligheter og bedre lysstyrke på SB-600, må jeg jo bare bli fornøyd!

 

Jeg valgte å bestille fra B&H. La inn ordren for nøyaktig 2 døgn siden og blitzen befinner seg allerede i Köln.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...