Gå til innhold

Bootsektor-virus - noen fare for infisering?


Anbefalte innlegg

Jeg har en haug gamle disketter jeg tenkte jeg skulle prøve å sikkerhetskopiere til CD før de blir totalt uleselige. Jeg ser det ikke som usannsynlig at det kan være virus på noen av disse, og det er mulige bootsektor-virus som gjør meg litt betenkt.

 

Slik jeg har forstått det blir eventuelle bootsektor-virus kun lastet dersom maskinen leser disketten under oppstart før OS lastes fra harddisk (dersom floppystasjon er prioritert foran harddisk i boot-rekkefølgen).

 

Er det noen risiko for å bli infisert overhodet når jeg skal lese diskettene i XP, med eller uten antivirus?

 

Kjører til orientering NOD32.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har lært at et Virus/Trojansk Hest aldri aktiveres før man åpner den eventuelle fila. Med andre ord er det ikke noe skummelt sånn egentlig. Det du kanskje kan passe på når du har kopiert over alt fra diskettene og over til maskina er å skanne alle filene for Virus med f. eks NOD32 eller hva du no har. Da skal du i teorien være sikker iallefall.

En ting til du kanskje kunne tenkt på om du har mulighet til det er å ikke bruke den maskina du bruker til vanlig til å kopiere greiene fra diskettene over til en harddisk, i tilfelle det faktisk skulle befinne seg noe Virus der.

Jeg vet ikke om NOD32 skanner bootsektor jeg, men jeg tror Norton gjør det.

PC-Cillin Internet Security 2007 skanner iallefall bootsektor for Virus. Sjekka det nå. Da jeg ikke har NOD32 selv, kan jeg ikke få sjekka om NOD32 også skanner BootSektor. Du får bare sjekke selv.

 

 

Lykke til.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har lært at et Virus/Trojansk Hest aldri aktiveres før man åpner den eventuelle fila. Med andre ord er det ikke noe skummelt sånn egentlig.

Booktsektor-virus ligger IKKE i vanlige filer, men som navnet tilsier, på disken/diskettens bootsektor.

 

Til trådstarter: Du trenger ikke bekymre deg så lenge du ikke booter fra aktuelle disketten :)

 

En ting som jeg syns er skumlere, er at Windows som default har den auto-run greia fra CDer, slik at man kan bli smittet med virus bare man putter inn en CD-ROM.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Det er vel bare i Windows XP og Vista at dette forekommer? I Windows 2000 som jeg kjører som hovedos på hovedboksen og stand alone os på den andre PC`en så tror jeg ikke dette forekommer. Bortsett fra hvis man f. eks setter i en Windows CD, Office-CD, Adobe CD osv. De har jo autorun filer liggende, men vanlige CD/DVD Plater som f. eks bare har vanlige filer, blir ikke kjørt med Autorun under Windows 2000 iallefall.

Lenke til kommentar
Det er vel bare i Windows XP og Vista at dette forekommer? I Windows 2000 som jeg kjører som hovedos på hovedboksen og stand alone os på den andre PC`en så tror jeg ikke dette forekommer. Bortsett fra hvis man f. eks setter i en Windows CD, Office-CD, Adobe CD osv. De har jo autorun filer liggende, men vanlige CD/DVD Plater som f. eks bare har vanlige filer, blir ikke kjørt med Autorun under Windows 2000 iallefall.

9122613[/snapback]

Autorun-greiene (som forøvrig ikke har noe med bootsektorvirus å gjøre) forekommer i Windows-versjoner helt tilbake til Win95, så din Win2000-maskin er definitivt også utsatt. Det går riktignok an å disable funksjonen.

 

Angående det du skriver om ulike typer plater, så er det jo nettopp CD-ROM platene med programmer og spill som kan være farlige. Musikk-CDer og DVD-filmer er ikke farlige, for de inneholder ikke noe executable kode*.

 

* Med mindre det er en slags hybridplate, eller en audio-cd som bryter med standarden. Vi husker jo Sony og rootkit-skandalen :whistle:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...