Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

E85-drivstoff, hvordan er dette for bilene?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på hvordan denna E85-bensinen er jeg, er det tilsvarende 95-oktan blyfri? Kan alle biler med katalysator kjøre med dette uten å bygge om noe..?

 

Fyllte på E85 i dag på min Xantia 2.0Turbo.. Fuska og harka litt til å begynne med, men fy faen det gikk bra når jeg fikk kjørt litt med det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De største forskjellene mellom en motor designet for E85 ("flexi fuel") over vanlig bensin er følgende:

- At det ikke brukes aluminium, magnesium og gummi i drivstoffsystemet.

- Drivstoffrør og -tank er laget av rustfritt stål eller annet materiale som ikke ruster/korroderer (f.eks plastikk).

- Drivstoffpumpen er laget for å kunne håndtere elektrisk ledende drivstoff fremfor ikke-ledende drivstoff (vanlig bensin).

 

Tatt det over i betrakning, så er det ikke usansynlig at drivstoffsystemet får en ganske kort levetid dersom E85 blir aktivt brukt.

 

Kilde: http://wikipedia.org/wiki/E85

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Hei, lurer litt på hvordan denna E85-bensinen er jeg, er det tilsvarende 95-oktan blyfri? Kan alle biler med katalysator kjøre med dette uten å bygge om noe..?

 

Fyllte på E85 i dag på min Xantia 2.0Turbo.. Fuska og harka litt til å begynne med, men fy faen det gikk bra når jeg fikk kjørt litt med det :)

9117924[/snapback]

 

Umm... E85 skal du ikke fylle med mindre du har en bil som er bygget for det (Ford eller Volvo Flexifuel, Saab Bio-Power eller en importert amerikaner som er tilpasset det). Du har kanskje fått med deg diskusjonen om etanol og miljø? Vel, E85 er nettopp etanol, eller 85% etanol og 15% vanlig bensin. Langt unna 95-oktan blyfri, med andre ord.

 

Har lest i svenske medier om at EU skal godkjenne ombyggingssett slik at alle bensinbiler kan bygges om til E85-drift, men inntil videre finnes det ikke noen godkjente måter å gjøre dette på.

 

Håper ikke du er veldig bekymret for Xantiaen din!

Lenke til kommentar

Hmm, leste litt om det i dag, regner med at det går greit selvom det har stått sprit på tanken i 12 timer.. Har heldigvis en delebil med komplett fuel-anlegg om noe skulle gå dårlig.

 

Skal tappe det i dag.... Fant ut at det kanskje ikke var så lurt. Tviler på at det tar skade over at det har stått der i så få timer, skal sjekke slangene og bensinpumpa for skader også.. Kommer med tilbakemelding.

Lenke til kommentar

ok, da driter jeg i å tappe anlegget.. Følte bare at jeg "måtte" teste E85 når det kosta så lite per liter, 8,50...

 

Snakka med en kar som mente at man burde bygge om til E85 dersom man har turbo og at man da vil få henta ut mer effekt fra motoren..?

 

Men uansett, motoren trur jeg ikke har noe vondt av det egentlig, med tanke på at det ikke soter osv :)

 

Fylte opp 80% E85 om ikke mer.. 53L /65L tank.

Lenke til kommentar
ok, da driter jeg i å tappe anlegget.. Følte bare at jeg "måtte" teste E85 når det kosta så lite per liter, 8,50...

 

Problemet er at forbruket stiger deretter. Ifølge samtlige tester jeg har lest går det fram at drivstofforbruket øker med ca. 30% når man kjører på E85 kontra vanlig 95. Tar man det med i regnestykket så kommer man ikke fullt så godt ut, dessverre.

Lenke til kommentar
Sorry for at jeg ler, men du heller noe du ikke vet hva er for noe på tanken? :p

9120508[/snapback]

hehe ja.. :D

 

Hørte for lenge sia på nyhetene at E85 skulle kunne brukes på biler nyere enn 1987 som har katalysator.. Så tenkte "jaja, det er sikkert en annen form for bennsin da".. så fyllte jeg på :p

 

Fyller ikke på før jeg eventuellt får bygd om.

Lenke til kommentar

Det kunne ha gått greit å bygge om dersom du hadde hatt en bil som selges i E85-utgave, men det spørs hvor lett det blir å få bygd om Xantiaen din, hvis det er den du tenker på. Sannsynligvis må du bytte til tank, rør og pumpe som tåler E85, og Citroën lager ikke slikt til Xantia.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vær litt skeptisk til om du vil gjøre det. Det er visse ulemper tilknyttet bruk av etanol i store mengder:

 

- Du sparer omtrendt ingenting i penger selv om motoren klarer like stor utnyttelse av energien som fra bensin. 30% høyere forbruk. Prisen på E85 har også økt, i vertfall her, med 50 øre pr. liter. Det er ikke usansynlig å regne med enda høyere forbruk pga. man modifiserer motoren parametre for beregning av drivstoff (det er meningen at disse boksene skal kompansere for dette, men et universalt kit vil aldri kunne klare det særlig godt).

- Når som helst kan staten sette avgift på stoffet. Resultatet vil være at prisen vil bli mye høyere enn bensin. Dette gjøres nok når staten endelig finner ut at dette ikke er "miljøvennlig".

 

Så er det slitasje på deler av motor, drivstoff og eksos:

- Etanol leder strøm. Dette gir mulighet for korrosjon på drivstoffsystem dersom det er laget av forskjellige stoffer. Bensin leder ikke strøm særlig godt.

- Etanol ødelegger gummi. Det er svært vanlig at drivstoffslanger er laget av gummi. Disse blir stive og kan sprekke av etanol.

- Etanol inneholder mer hydrogen i forhold til karbon eller bensin. Dette gir mer vann i eksosen (og mindre CO og CO2). Vann i eksosen har ikke noen positiv effekt når det gjelder rust.

 

(Disse ombyggingskitene er forøvrig også ulovlige)

Lenke til kommentar
Endringer på motor ugyldiggjør typegodkjenningen.

 

I Sverige er det f.o.m. 1. juli lovlig å konvertere en bensinbil til etanoldrift. Husker ikke detaljene i denne saken, om det er basert på noe EU-reglement eller er en egen svensk greie, men har det noe med EU å gjøre så skal du ikke se bort ifra at samme regler gjelder i Norge.

 

• För att bli godkänd ska bilen enligt lagen konverteras med hjälp av en så kallad konverteringssats som innefattar såväl emissionskrav, komponenter som installationsanvisningar.

 

• Om en bil har ändrats med en konverteringssats som inte uppfyller gällande avgasreningskrav är det tillverkarens skyldighet att åtgärda konverteringssatsen.

 

• En konverterad bil måste uppfylla lagen om motorfordons avgasrening och motorbränslen. Detta inkluderar också Vägverkets myndighetsföreskrifter.

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...=rubrik_1186558

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...