Gå til innhold

Xp finner ikke IDEdisk


Anbefalte innlegg

Har et system som kjører XPSP2 og 2 Seagate satadisker. Dette fungerer strålende.

 

Da jeg nå skulle sette inn to gamle Maxtor IDEdisker fikk jeg litt problemer.

Bios oppdager alle diskene helt fint, men i windows kommer bare en av de nye diskene frem, nemlig den som er koblet i masterenden av kabelen. Og nei, verken partition magic, enhetsbehandling eller disk management finner begge de nye diskene, bare den ene.

 

Bruker en 80tråders kabel plugget korrekt i diskene og primary IDE sloten på hovedkortet. Videre har jeg fulgt jumperoppsettet for Diamondmax plus 9 her:

 

http://www.seagate.com/images/support/en/u...ata_jumpers.gif

 

Har prøvd å sette begge i cable select, master/slave og i ren desperasjon master/master, slave/slave i tillegg til no jumpers.

 

Harddiskene kan heller ikke være problemet, da det fungerer på samme måte om jeg bytter rekkefølgen jeg plugger kabelen i diskene.

 

Videre er det jo ett og annet som kan endres i bios. Kjører et Asus P5W DH dlx hovedkort, og finner som sagt alle diskene der. Har testet litt forskjellige harddiskrekkefølger der, til ingen nytte.

 

Kan det være selve slaveuttaket på kabelen som er ødelagt, eller er det noe annet som kan være i veien? Er merkelig at den skulle være ødelagt, da den var bag fresh før jeg prøvde den på disse diskene.

 

What to do next?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hm- ikke lett det der, men har opplevd noe lignende. Et skudd i mørket, men har du sjekket om det er en "refresh"- funksjon under IDE- oppsettet i BIOSen din? Har opplevd det et par ganger at BIOS ikke har oppdaget forandringer av seg selv. Ikke ofte, men det har skjedd. Verdt å sjekke.

9117163[/snapback]

 

 

Finner ingen "refreshknapp" nei. :)

 

Problemet ligger altså ikke i bios, for der dukker alle diskene opp.

Saken er at den ene disken ikke på noen som helst måte dukker opp i windows.

Lenke til kommentar
... Og nei, verken partition magic, enhetsbehandling eller disk management finner begge de nye diskene, bare den ene.

 

....

9117141[/snapback]

 

Som sagt :hmm:

9199748[/snapback]

 

 

Hei, sorry at det ble mye skumming da jeg leste innlegget ditt igår natt. Men med mitt asus kort så må IDE instillingene velges SATA+PATA for at jeg kan bruke sata og ide disker, i tillegg er det lurt å sette SATA BOOTROM ENABLE.

Er det slikt med ditt hovedkort?

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
... Og nei, verken partition magic, enhetsbehandling eller disk management finner begge de nye diskene, bare den ene.

 

....

9117141[/snapback]

 

Som sagt :hmm:

9199748[/snapback]

 

 

Hei, sorry at det ble mye skumming da jeg leste innlegget ditt igår natt. Men med mitt asus kort så må IDE instillingene velges SATA+PATA for at jeg kan bruke sata og ide disker, i tillegg er det lurt å sette SATA BOOTROM ENABLE.

Er det slikt med ditt hovedkort?

9199893[/snapback]

 

Jepp, og det er allerede satt til SATA+PATA og Bootrom enabled. :)

 

Alt ser altså strålende ut i bios. Det må da være noe som kan gjøres for å detektere den siste disken i windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...