Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva får man før opperasjon?


ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morfin blir gitt etterpå men då berre til operasjoner over ein viss størrelse (f.eks blindtarm-operasjon er nok for liten)

 

Viss du tenker på det ein kan få 1-2 timer før operasjonen så kan det vere ei "likeglads-sprøyte" (beroligande) Det som anestesilegen setter i veneflonen er vel narkosen og så får ein maska. Og boff så er ein vekke.

 

Nei ingenting som får før ein narkose vil gje effekten "hyper" rett og slett fordi stoffene som blir gitt skal ha motsatt effekt, nemeleg nedsløving.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Morfin brukes for det meste mot smerter etter medium/store operasjoner.

Alt avhengig av operasjonens art gis det gjerne en ”likeglad” pille eller sprøyte en liten stund før du trilles inn på operasjonssalen. Denne pillen eller sprøyten gjør at du, naturlig nok, føler deg beroliget og litt slapp. Hva disse inneholder er gjerne litt forskjellig, men ikke morfin. Gjerne er det en antidepresiva eller lignende.

Lenke til kommentar

Likeglad gir ein rar effekt. Det er litt individuell effekt på den, hyper vil den ikkje gje.

 

Effekten er nedsløving både av sanser og smerte. i tillegg til ein generell "ikkje bry seg holdning" Om du skulle ha tilgang på noko slikt vil eg ikkje anbefale det som rusmiddel. Sansynlegheiten for å gjere noko dumt er relativt høg. (konsekvensanalysen ein normalt har er satt ut av funksjon)

Lenke til kommentar
hva er det man får før opperasjon? det som er før narkosen?

9114319[/snapback]

Hei.

Jeg er ikke sikkert på hva du mener med: "det du får, før en operasjon," men trolig er det snakk om "angstdempende" medisiner.

 

Angstdempende medikamenter er:

Barbiturate, f.eks (Fluorxentine aka. Prozac) i denne katagorien brukes det sikkert: Thiopental

,eller,

Benzodiazepam, f.eks:(Diazepam aka. Valium). og i denne blir det: Midazolam.

Også opiod: Men da snakker vi intravenøst...

 

Disse medikamentene blir brukt til å introdusere narkosen og har flere effekter;

1. I lav dose er de angstdempende. (Er det "gladheten" du opplevde?)

2. Middels dose er de Sedativt: mister sansen osv..

3. Høy dose: hypnose. (Søvning)

4. Meget høy dose: (kun Barbiturate), Narkotisk: dvs. man mister bevisstheten og puste-egenskap.

 

Disse medikamentene blir også brukt for antipsykiske sykdommer:

angst (fly, klaustrofobi, osv), depresjon eller psykostisk aka. "Gal."

 

Det er også viktig å vite at "de" er svært vanedannende, og blir ofte misbrukt.

Psykiskavhengighet utvikles fort, hepatotoxic (Giftig for leveren) osv..

 

I Norge, er det strenge regler for bruk av slike medikamenter:

"En pasient blir overvåket av en anestesilege fra start til slutt."

 

For mer informasjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbiturate

 

vaio ;)

Formuleringer og feil rettes uten forbehold.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Før operasjonen får du en likegladsprøyte, eller en beroligende tablett.

Likegladsprøyten inneholder ofte morfin/scopolamin. Morfin for å gi en beroligende effekt. Scopolamin for å minske slimproduksjon i luftveier og for å gi en hjertstimulerende effekt.

Hvis du får en tablett vil det ofte være valium.

Hva man får avhenger blant annet av hva slags anestesi man skal ha og din fysiske tilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hva er det man får før opperasjon? det som er før narkosen?

9114319[/snapback]

 

Premedikasjon kaller man de medikamentene man gir før kirurgi. Det er ikke alltid man gir noe sløvende middel, men der jeg jobber gir vi i allefall 1gram eller 1,5gram, det vil si 2 eller 3 tabletter Paracet og eventuellt noe som som gjør at pasienten slapper av, de gjør det også lettere å innlede narkosen, noe som er en viktig grunn. Nå for tiden er det mest "in" å gi noe sånt som f.eks. 10 Vival i tablettform,( eller valium om du vil), men det kan også være vanlig å sette en intramuskulær (i låret eller setemuskelen) sprøyte med noe angstdempende/ avslappende, som f.eks. Dormicum.

Det vurderes i forhold til hver enkelt pasient og typen operasjon hva de skal ha som premedikasjon, noen får som nevnt bare Paracet, grunnen er at det har en jevn smertestillende effekt som en liten "ekstrahjelp" de første timene etter det er tatt, i tillegg til alt det andre de får under narkosen.

Det varierer litt fra sykehus til sykehus hva som er vanlig å gi, når det gjelder navn på medikament, men virkestoffene,prinsippet og grunnen for å gjøre det er den samme.

Endret av lissabon
Lenke til kommentar
jeg har fått beskjed om at jeg og flere slektninger har blitt hypre og oppvakte av likegladstoffet.

9140640[/snapback]

Da jeg var 7-8 år og skulle opperere litt fikk jeg denne sprøyten, og etterpå klarte jeg å sparke ut en tann på en sykepleier, samt komme meg løs da 4 sykepleiere prøvde å holde meg i ro for å gi meg en stikkpille. Så man trenger hvertfall ikke bli rolig av den.

 

 

Faen, hater stikkpiller!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...