Gå til innhold

Sekk eller veske som ser "kul" ut.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Crumpler bagene ser bra ut. Retro-bagene nevnt her ser også bra ut, men pass på hva du skal bruke dem til. Jeg mener lengre turer med bare ei skulderstropp er ubehagelig/vondt om du har mye utstyr. Ryggsekk er da å foretrekke. Ellers kan det være lurt å vurdere en ryggsekk med plass til en liten netbook/laptop. Da får en greit med seg det en trenger på tur. Praktisk bag i så henseende: Lowepro Fastpack 200

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Crumpler bagene ser bra ut. Retro-bagene nevnt her ser også bra ut, men pass på hva du skal bruke dem til. Jeg mener lengre turer med bare ei skulderstropp er ubehagelig/vondt om du har mye utstyr. Ryggsekk er da å foretrekke. Ellers kan det være lurt å vurdere en ryggsekk med plass til en liten netbook/laptop. Da får en greit med seg det en trenger på tur. Praktisk bag i så henseende: Lowepro Fastpack 200

 

Jeg skal kjøpe Crumpler Italian Connection Off White i begynnelsen av desember :) Den ser liksom ikke ut som sekk som inneholder dyrt fotoutstyr. Men den ser fortsatt kul ut :D

 

Omtale av den litt mindre versjonen, Ponybox: http://carsandcamerasblog.blogspot.com/200...o-backpack.html

Lenke til kommentar

Lowepro Slingshot 200 er den nest minste i aw serien å den er hverken fugl eller fisk! Som en liten fotosekk er den ubrukelig, spesielt om du planlegger å bruke den i skog å mark, du får med deg kamera og et par objektiv+blits å noe små dill! Men ikke stort mer, ikke plass til thermos å kopp og det er så vidt plass til et par brødskiver! Og til fotowalks er den for upraktisk i forhold til en vanlig fotobag!

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd flere av Lowepro sine vesker. Har hatt en Micro Trekker 100 i flere år nå, den har plass til kamera med telelinse, lader, et par små linser ++..det meste du trenger. MEN, jeg ser jo ut som Lara Croft med den på, for den er bitteliten på ryggen min..greit nok. Den har aldri blitt brukt, den inneholder til en hver tid bruksanvisningen til mitt kamera (som heller aldri blir brukt) og noen kameradeksler og et par silica gel poser for sikkerhets skyld i tilfelle bruksanvisningen skulle bli "moist".

 

Nei, jeg har funnet ut at skal jeg gidde å ta med meg kamera i det hele tatt så må vesken ikke være serlig større enn kameraet. Og skal kameraet ha kjangs til å bli tatt ut av vesken så må denne være av skulderstropptypen, for ta av ryggsekken-åpne glidelåsen heleveiein rundt-ta utkamera uten å miste noe i bakken-lukke glidelåsen igjen-ta på ryggsekken-ta et par bilder-ta av igjen ryggsekken-åpne glidelåsen hele veien rundt-leggekamera oppi og alt som nesten falt ut-lukke igjen glidelåsen-ta på seg ryggsekken igjen. Det just utdypede rituale viste seg i alle fall for meg å være destruktivt for fotogleden og lysten til å ta med seg kamera på tur.

 

Jeg endte opp med slike runde vesker til linsene mine og en sånn pistolhylse med skulderreim til kamera.

 

De siste par årene har jeg blitt totalt forelsket i Crumpler sine fantastiske, fargerike, morsomme og praktiske produkter. Jeg har to forskjellige størrelser messenger bags (skuldervesker for laptop++) og én mindre fotobag med plass til min D40, en SB-400 og litt småplukk i fremlommen. Alt i en tiltalende pakke som er like vanntett og slagsikker som alt annet, men ser ut som ingenting annet!;0) Det at alle andre bruker den samme LowePro vesken er nemlig god grunn for meg til å velge noe annet, hehe. Sånn er jeg bare. Når man driver med en slik kreativ hobby så synes jeg det hjelper på inspirasjonen å ha utstyr som ser bra ut og til en viss grad uttrykke sin individualitet gjennom dette. Noen synes nok det siste var teit (, legger til mitt forsvar til at jeg IKKE eier en iPhone, da burde argumentet veie et par gram tyngre).

 

Ble mye tull dette, men jeg kan i alle fall anbefale Crumpler utstyr til en kreativ sjel som liker farger og ting som funker uten å være kjedelig!;0) Jeg kikket akkurat på de norske nettsidene til Crumpler og ser at at fjorårets modeller nå er på tilbud. Dersom du har muligheten til å besøke Crumpler Shop i Bogstadveien i Oslo eller FotoVideo sin store butikk så er det nok mulig å gjøre et lite kupp nå. FotoVideo har uansett salg eller ikke et godt utvalg i Crumpler vesker. http://crumpler.no/photobags.html

Lenke til kommentar
Det finnes tusen grunner til å velge en bag uten kulhetsfaktor, men at det er ukult å trekke et Canon-kamera opp av en kul bag vil jeg ikke skrive under på. Det som er ukult er en ukul person med en kul bag.

 

Etter å ha lest gjennom tråden nå, er jeg ikke helt sikker på om alle innleggene er like seriøst ment, iaf håper jeg ikke at de er det. Jeg ønsker imidlertid å si følgende, ref sitatet ovenfor:

 

Det som er ukult er en person som ikke er kul nok til å ikke bry seg om hvilken kamerabag han/hun går med, i frykt for å ikke være kul nok...

 

Å kjøpe seg "rett" bag for å se kul ut, er vel bare patetisk og så langt fra kult som man kan komme...

 

 

Tenk også over følgende: Hvem har mest fordommer; -den som forteller homo-vitsen eller den som blir forbannet over at den fortelles?

Lenke til kommentar
Tenk også over følgende: Hvem har mest fordommer; -den som forteller homo-vitsen eller den som blir forbannet over at den fortelles?

 

Den som forteller homo-vitsen, vel. Du forveksler kul med estestisk sans, og fordommer med folkeskikk.

 

Jeg forveksler ingen ting, jeg henviser til et sitat fra en annen. Begrepet "kul" er nevnt konsekvent i tråden.

 

Folkeskikk kan for øvrig være så mangt, og den har endret seg mye de siste årene. At du anser det har med folkeskikk å gjøre å ikke fortelle vitser om feks homofile, får stå for din egen regning. Fordommer kommer nettopp til uttrykk gjennom behovet for å bli fornærmet på andres vegne, som om de skulle være for stakkarslige til å tale sin egen sak. Hva om den som forteller vitsen er homo selv? Blir saken en annen da? Du konkluderte bare iht dine egne fordommer, og det var også poenget mitt med å spørre...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fornærmet, Sideburn. Og jeg spøker med homofili av og til, selv om jeg kjenner noen homser her-og-der. Men la oss si at du er homse: Er det kult å vite at alle lager stygge spøker om den du er?

 

Der har du folkeskikk-poenget jeg pekte på.

 

Og ja, jeg ser poenget ditt om konformitetspresset. Men samtidig er det da ikke noe galt i at fotografer har estetisk sans?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke fornærmet, Sideburn. Og jeg spøker med homofili av og til, selv om jeg kjenner noen homser her-og-der. Men la oss si at du er homse: Er det kult å vite at alle lager stygge spøker om den du er?

 

Der har du folkeskikk-poenget jeg pekte på.

 

Og ja, jeg ser poenget ditt om konformitetspresset. Men samtidig er det da ikke noe galt i at fotografer har estetisk sans?

 

Vi er slettes ikke uenig mht estetisk sans. Det er alltid en fordel. Det jeg reagerte på, var at noen ville definere hva som var kult og ikke kult. Jeg mener at "kulhet" (hvis det finnes et sånt ord) kommer av trygghet på den man er og egen stil, ikke om man har "rett" fotoveske eller ikke. Man kan da ha estetisk sans, selv om man har en annen fotoveske enn de som blir definert som kule her?

 

Når det gjelder vitsing om andre (uansett legning, religiøs tilhørighet, osv), så må man nesten se på hva slags sammenheng det blir gjort i. Det er forskjell på en god spøk og ondsinnet mobbing. Det som er skummelt, er når vi blir så høytidelige at vi ikke tør spøke med noe som helst. Når noen her hevder at de synes en fotoveske ser ut som noe en litt skjeiv gutt i Oslo ville gått med, så synes jeg ikke det er ondsinnet. Det var en enkel analogi for å fortelle at de synes vesken heller mot det feminine. Når dette blir møtt med raljering over at de er fordomsfulle og homofober, så synes jeg det blir å ta ting for høytidelig.

 

-Men, det er nå min mening. Jeg er bare en enkel nordlending som er vokst opp med at man kan kalle en god venn for en hest*** i trygg forvisning om at vedkommende skjønner at det er godt ment :p

Lenke til kommentar
Vi er slettes ikke uenig mht estetisk sans. Det er alltid en fordel. Det jeg reagerte på, var at noen ville definere hva som var kult og ikke kult. Jeg mener at "kulhet" (hvis det finnes et sånt ord) kommer av trygghet på den man er og egen stil, ikke om man har "rett" fotoveske eller ikke. Man kan da ha estetisk sans, selv om man har en annen fotoveske enn de som blir definert som kule her?

 

Når det gjelder vitsing om andre (uansett legning, religiøs tilhørighet, osv), så må man nesten se på hva slags sammenheng det blir gjort i. Det er forskjell på en god spøk og ondsinnet mobbing. Det som er skummelt, er når vi blir så høytidelige at vi ikke tør spøke med noe som helst. Når noen her hevder at de synes en fotoveske ser ut som noe en litt skjeiv gutt i Oslo ville gått med, så synes jeg ikke det er ondsinnet. Det var en enkel analogi for å fortelle at de synes vesken heller mot det feminine. Når dette blir møtt med raljering over at de er fordomsfulle og homofober, så synes jeg det blir å ta ting for høytidelig.

 

Vel - den enkle analogien gjør litt godmodig narr av homser på en helt akseptabel måte. Men samtidig impliserer analogien jo også at vi Oslo-karene med estetisk sans er "litt skeive".

 

 

Så, spøking med homofili og minoriteter etc er ekstremsport for barske gutter med kaffe latte i lanken. ;)

 

 

Vi kan også tenke over at man på nettet prater med og spøker med folk man ofte ville valgt bort (eller aldri møtt) i hverdagen. Nordlendinger er som regel skikkelig trivelige folk, forresten. Og mens jeg har deg her: Hvorfor er hæstkuk noe dårlig?

Lenke til kommentar

Jeg vil lige advare mod at købe en Crumpler "Pretty Boy", som jeg selv har gjort.

 

(Og NEJ, jeg vil ikke relatere det til den off-topic diskussion nogle af jer har kørende i denne tråd! :-P)

 

Men: Den er ikke idiotsikret. Og jeg er idiot. Det betyder at kamerarummet, som er i bunden af tasken, adskildt fra øverste halvdel, åbnes med en lynlås, som "deler" tasken i to halvdele på tværs. Når man så en gang imellem kommer til at glemme at lyne denne lynlås, og bare griber fat i tasken og løfter den, ja, så vipper nederste halvdel af tasken op, og kameraet ryger på gulvet med et brag.

 

Det har jeg gjort... 5+ gange. Og lærer fortsat ikke. Heldigvis er mit Pentax k10d jo et solidt kamera...

 

Så Crumpler ser nok smart ud, men den er også kun til smarte folk, der aldrig kunne finde på dén slags. Godt design? Jeg er ikke overbevist.

Lenke til kommentar

Jeg er nok en slik som ikke tar det så helt høytidelig hva kameraet ligger oppi når jeg bærer det med på tur. Har hatt lowepro, både ryggsekk og veske. Men har gitt bort begge, da de var for små etter å ha oppgradert kamera og objektiv. I dag har jeg en Kata ryggsekk til turer, og en mod. biltema sykkelstyreveske som jeg bruker i samtidig, til å ha kameraet i så det er tilgjengelig. Om jeg ikke bruker sekken og bitemaveska så bruker jeg en nyinnkjøpt NG-bag. I den har jeg plass til kameraet og både 24-70 og 70-200, men det blir litt tungt å bære så egentlig så bruker jeg vel den baggen mest til oppbevaring hjemme og om jeg skal ha kameraet med på kjøretur.

 

Ellers har jeg i sin tid brukt en kjølebag (en sånn med plass til 6-halvlitere) som var mørkegrønn med Carlsberg-reklame på. Da sa en kompis til meg at "faen heller, du kommer til å bli stoppa av politiet snart.. det ser ikke ut som du eier det kameraet. Du må kjøpe deg en skikkelig veske, man kan ikke gå rundt sånn med kamera til masse tusen."

Lenke til kommentar
Vi kan også tenke over at man på nettet prater med og spøker med folk man ofte ville valgt bort (eller aldri møtt) i hverdagen. Nordlendinger er som regel skikkelig trivelige folk, forresten. Og mens jeg har deg her: Hvorfor er hæstkuk noe dårlig?

 

Hehe....er vel folk som har blitt bøtelagt for å kalle andre for dette "honnørordet", men her oppe i nord rister vi bare litt oppgitt på hodet når sånt skjer. -Her er det jo tillatt :!:

 

Jeg vil lige advare mod at købe en Crumpler "Pretty Boy", som jeg selv har gjort.

(Og NEJ, jeg vil ikke relatere det til den off-topic diskussion nogle af jer har kørende i denne tråd! :-P)

 

Ojojoj, den kunne lett blitt en fin matchball MetteHHH :p

Lenke til kommentar
Så Crumpler ser nok smart ud, men den er også kun til smarte folk, der aldrig kunne finde på dén slags. Godt design? Jeg er ikke overbevist.

Jeg har vel skrevet i denne tråden en gang for et år eller to siden, men sier min mening igjen...

 

Crumpler-veskene er fulle av dårlige løsninger. Også er de enten stygge eller alt for glorete for min smak, da jeg ikke ønsker å gå rundt og indirekte skrike til omverden "hei, alle sammen, her er jeg og jeg er kul!".

 

Jeg hadde også nektet å gå inn i en butikk og si "jeg skal ha en pretty boy" :!:

 

Lowepro har, i motsetning til Crumpler, en masse gjennomtenkte løsninger. Men hver sin smak... er design viktigere enn praktiske løsninger, så er nok Crumpler tingen (og ja, jeg har både solgt Crumpler, og forsøkt å bruke det).

 

EDIT: Sjekket Crumpler sin hjemmeside nå, for å se om noe har forandret seg i løpet av de siste par-tre månedene, men det første som møtte meg var et sitat som totalt underbygger det jeg har skrevet over:

 

"Crumpler makes you sexy" i store, glorete farger, med en flash animasjon under som kan gi de fleste et epileptisk anfall.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Jeg har selv flere kamerabager og ryggsekker, det blir gjerne slik etter en stund :)

 

jeg er heller ingen tilhenger av spesielt "glorete" vesker/bager, og er heller ikke typen som spør etter en "pretty boy" i butikken.....

 

Men jeg liker enkelte av Crumpler bagene veldig godt. Jeg har en "5 Million Dollar Home" og en "7 Million Dollar Home" som jeg bruker flittig, litt avhengig av hvor mye jeg skal ha med meg. og jeg er i ferd med å kjøpe en "Brazillion Dollar Home" som har plass til enda litt mer + en laptop i tillegg.

 

Jeg synes en del av bagene til Crumpler nok er litt "i overkant" og måten de markedsfører seg på er vel ikke akkurat min stil. Men jeg setter veldig stor pris på ovennevnte bagger som er skremt godt polstrede og som tåler et skybrudd uten å bli gjennomvåte. Dessuten så synes jeg faktisk av det må kunne gå an å lage bager som er funksjonelle og samtidig har en farge som ikke er svart. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig tråd selv om det blir litt vel mye motepreg for min del. Jeg er såpass opptatt av praktiske løsninger at estetiske ikke får allverdens tyngde. Kunsten ligger tross alt i bildene og ikke utstyret (får vi håpe).

 

For de av dere som ikke har fullstendig angst for nymotens gore-tex stil, liker å trekke hurtig samt spare ryggen for skulderveske, anbefales Kata's 3N1 sekk/sling kombo.

Ergonomisk, effektivt og solid. Tre størrelser og tripod feste kan fåes som tilleggsutsyr. Den er ikke perfekt, men absolutt blandt de bedre jeg har prøvd.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg en Lowepro, bitteliten snutebag som har bare plass til kamera med linse. Ikke noe ekstra, og kunne gjerne tenkt meg å ha alt samlet.

 

Har sett litt på denne, utrolig billig. Men skulle gjerne sett hvordan den blir med kamera oppi. Liker alle de lommene på siden og i lokket.

Har bare en linse forløpig og er redd vesken blir stor, selv om alt man kjøper på ebay oftest er litt mindre enn anntatt! :p

 

Måtte endre for å legge til denne for damefotografer! :!:

Endret av xtineze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...