Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulykker. Lærer man aldri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvsagt. Og da er vi tilbake til det jeg sa innledningsvis. Skal vi lære opp folk til å råkjøre? Nei, mener jeg.

9110281[/snapback]

 

Hvorfor ikke bare gi dem de tekniske ferdighetene som trengs for å håndtere en MC med 150 hester? Du mener vel ikke å si at om de kjører over tillatt hastighet i Norge er det greit at de kreperer for da har de ansvaret selv?

 

Hvorfor ikke sperre alle kjøretøy som selges i Norge slik at de ikke kan kjøre fortere enn 80?

 

Er dessverre ikke slik det fungerer :)

Lenke til kommentar
Jeg er ganske kynisk sånn sett. Kjører man over fartsgrensen, uten å ha erfaring til å gjøre det, og kræsjer - så ja, fryktelig synd, men det skulle man ha tenkt på før man tok beslutningen om å dra gassen i bånn.

9110353[/snapback]

 

indeed...

Lenke til kommentar
Jeg er ganske kynisk sånn sett. Kjører man over fartsgrensen, uten å ha erfaring til å gjøre det, og kræsjer - så ja, fryktelig synd, men det skulle man ha tenkt på før man tok beslutningen om å dra gassen i bånn.

9110353[/snapback]

 

Fartsgrensen i Norge mener du?! Om de dauer i Tyskland etter å ha kjørt lovlig der burde de ha tatt opplæringen i Tyskland om det var der de ville kjøre?

 

Det er snakk om å lære å kontrollere et kjøretøy, ikke at fartsgrensene i Norge normalt er 80 km.

 

Synes mildt sagt dette blir litt tullete. Beklager OT :)

Lenke til kommentar

Dette er da ikke OT. Og det er heller ikke tullete, jeg mener hvert ord jeg sier, men jeg tror ikke jeg klarer å gjøre meg forstått.

 

Altså, kjører man i tyskland i si 180, så er jeg av den oppfattning at da gjør man det fordi man har erfaringen som tilsier at det går bra. Jeg syns ikke de Norske kjøreskolene trenger å ta hensyn til dette i sin opplæring, fordi dette med bremsing osv kommer med erfaring. Kjører man i 180, så er det økning av fart, og risiko, dette uavhengig om man kan nødbremsing eller ikke.

Lenke til kommentar
Dette er da ikke OT. Og det er heller ikke tullete, jeg mener hvert ord jeg sier, men jeg tror ikke jeg klarer å gjøre meg forstått.

 

Altså, kjører man i tyskland i si 180, så er jeg av den oppfattning at da gjør man det fordi man har erfaringen som tilsier at det går bra. Jeg syns ikke de Norske kjøreskolene trenger å ta hensyn til dette i sin opplæring, fordi dette med bremsing osv kommer med erfaring. Kjører man i 180, så er det økning av fart, og risiko, dette uavhengig om man kan nødbremsing eller ikke.

9110437[/snapback]

 

Hvorfor lære noen noe som helst da?! Bare å gi dem grunnloven i dåpspresang og håpe de finner ut av lesingen på egen hånd :no:

Lenke til kommentar

Når det gjelder råkjøring er det klart folk må ta ansvar selv, men dere må ikke tro at det er bare om man kjører for fort at det kan oppstå situasjoner man ikke tar høyde for under dagens opplæring.

 

Man lærer ikke nødbremsing fra hastigheter rundt 80-100 km/t (det er ganske anerledes enn fra 60), man lærer ikke unnamanøver og nødbrems i sving og man lærer ikke å få alle de dumme bilistene til å se seg for, det betyr ikke at man råkjører. Det er ikke "råkjørerne" som hadde hatt veldig godt av en skikkelig banetrening, absolutt alle som ferdes på to hjul hadde nytt veldig godt av det.

Lenke til kommentar
Hvorfor lære noen noe som helst da?! Bare å gi dem grunnloven i dåpspresang og håpe de finner ut av lesingen på egen hånd  :no:

9110474[/snapback]

 

Nå setter du det vel litt mye på spissen?

 

Når det gjelder råkjøring er det klart folk må ta ansvar selv, men dere må ikke tro at det er bare om man kjører for fort at det kan oppstå situasjoner man ikke tar høyde for under dagens opplæring.

 

Man lærer ikke nødbremsing fra hastigheter rundt 80-100 km/t (det er ganske anerledes enn fra 60), man lærer ikke unnamanøver og nødbrems i sving og man lærer ikke å få alle de dumme bilistene til å se seg for, det betyr ikke at man råkjører. Det er ikke "råkjørerne" som hadde hatt veldig godt av en skikkelig banetrening, absolutt alle som ferdes på to hjul hadde nytt veldig godt av det.

9110496[/snapback]

 

Greit, jeg skal ikke si meg direkte uenig i at banetrening kunne vært godt for noen. Det intrykket jeg sitter med er at de fleste motorsykkelulykker kommer av uoppmerksomme bilister.

Lenke til kommentar
Når det gjelder råkjøring er det klart folk må ta ansvar selv, men dere må ikke tro at det er bare om man kjører for fort at det kan oppstå situasjoner man ikke tar høyde for under dagens opplæring.

 

Man lærer ikke nødbremsing fra hastigheter rundt 80-100 km/t (det er ganske anerledes enn fra 60), man lærer ikke unnamanøver og nødbrems i sving og man lærer ikke å få alle de dumme bilistene til å se seg for, det betyr ikke at man råkjører. Det er ikke "råkjørerne" som hadde hatt veldig godt av en skikkelig banetrening, absolutt alle som ferdes på to hjul hadde nytt veldig godt av det.

9110496[/snapback]

 

Eller 4 hjul! :) Er ikke alt de lærer heller... Som f.eks. å bruke blinklys ;)

 

Det finnes absolutt ingen grunn til å ikke å lære eller lære bort så mye som mulig i denne sammenheng. Målet må være færre dødsfall og skader enten man er lærer eller elev, og etter min mening (igjen!) har læreren det største ansvaret for at kunnskapene når frem til eleven, og ikke omvendt :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Det er mange ulykker som skjer i svinger. Føreren har stor hastighet og velger feil spor. Midt i svingen finner føreren ut at han/hun har kommer feil ut svingen og får panikk, bremser feil og havner i grøfta eller autovernet..

Nå er det en stund siden jeg kjørte sykkel, så rett gjerne opp litt... :-P

Endret av Vasily
Lenke til kommentar
De fleste motorsykkelulykker skjer som singleulykker, utforkjøringer.

Mange gjør det, men ikke de fleste. Det skjer flere personskader i kryss i sammenstøt med biler enn det er aleneulykker, noe sånt som 40% av skadene skjer slik. Sånn sett er synlighet i trafikken og ubeviste bilister en større risiko en motorsyklisten selv.

Lenke til kommentar
De fleste motorsykkelulykker skjer som singleulykker, utforkjøringer.

Mange gjør det, men ikke de fleste. Det skjer flere personskader i kryss i sammenstøt med biler enn det er aleneulykker, noe sånt som 40% av skadene skjer slik. Sånn sett er synlighet i trafikken og ubeviste bilister en større risiko en motorsyklisten selv.

9110682[/snapback]

 

Jo, de fleste gjør det..

"Ifølge Trygg Trafikk omkom 37 personer på motorisert tojuling i 2003 og 43 personer i 2002. De fleste ulykkene er såkalte eneulykker hvor det ikke er innblandet andre trafikanter."

Racing sykler på risikotoppen

Lenke til kommentar
De fleste motorsykkelulykker skjer som singleulykker, utforkjøringer.

Mange gjør det, men ikke de fleste. Det skjer flere personskader i kryss i sammenstøt med biler enn det er aleneulykker, noe sånt som 40% av skadene skjer slik. Sånn sett er synlighet i trafikken og ubeviste bilister en større risiko en motorsyklisten selv.

9110682[/snapback]

Står i boka mi at de fleste ulykker på mc er singelulykker.

Lenke til kommentar

Mange av ulykkene som skjer er jo at bilene ikke tar hensyn til de som kjører moped.. Jeg pleier å ligge i ca 80km/t, likevel blir jeg forbikjørt på farlige plasser, der de passerer meg med bare en halv meter/en meter mellom meg og bilen.. Det værste er, at når de har kjørt forbi meg, kjører de ikke noe fortere, de ligger i 80km/t, hvis ikke mindre.. Virker som de ikke tåler å ha en mopedist foran seg :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...