Gå til innhold

Tolle inn bil/mc til Polen. Hva er avgiftene?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal flytte til Polen ifm. studier, og lurer i denne sammenheng på hvordan mulighetene er for å tolle inn bil/mc fra feks. Tyskland til Polen, og da særlig hva slags avgifter jeg må betale? Finnes det en side hvor jeg kan beregne dette? (I norge har vi jo toll.no)

 

Uansett hva du har av info, bare du er rimelig sikker på det du sier, taes imot med takk!

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg skal flytte til Polen ifm. studier, og lurer i denne sammenheng på hvordan mulighetene er for å tolle inn bil/mc fra feks. Tyskland til Polen, og da særlig hva slags avgifter jeg må betale? Finnes det en side hvor jeg kan beregne dette? (I norge har vi jo toll.no)

 

Uansett hva du har av info, bare du er rimelig sikker på det du sier, taes imot med takk!

 

På forhånd takk =)

9097716[/snapback]

 

Nå er jo både Tyskland og Polen med i EU, og da er det vel "fri flyt" av varer og tjenester, inkludert biler, vil jeg tro. Jeg bor selv i Sverige, men regner med at det fungerer på samme måte i Polen og de fleste andre EU-land (utenom Danmark med sine sære bilavgifter...): Om bilen er kjøpt i Tyskland og det er betalt moms og eventuelle avgifter der, så betaler du ikke en krone ekstra i avgifter i Polen, med unntak av omregistrering. Men undersøk for all del dette før du kommer til grensen med bilen :D

 

Når det er sagt så ville jeg også undersøkt bilprisene i Polen før jeg begynte å importere noe som helst fra Tyskland. Såvidt jeg husker så er det meget hyggelige bilpriser der. Tror ikke det er noe økonomisk poeng i å importere noe bil inn dit.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så ville jeg også undersøkt bilprisene i Polen før jeg begynte å importere noe som helst fra Tyskland. Såvidt jeg husker så er det meget hyggelige bilpriser der. Tror ikke det er noe økonomisk poeng i å importere noe bil inn dit.

 

Før var det nok mye billigere med biler og mc i Polen enn i Tyskland, men prisene i Polen har nok steget mye etter at de ble medlem i EU. Så prisforskjellene er nok ikke så store lenger.

 

Sjekka, for noen år siden, priser på 2-3 år gamle biler i Polen, og de var så billige at man skulle tro det var tjuvegods :D men prisene tok seg opp dramatisk etter EU-medlemskapet.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Hei,

jeg skal flytte til Polen ifm. studier, og lurer i denne sammenheng på hvordan mulighetene er for å tolle inn bil/mc fra feks. Tyskland til Polen, og da særlig hva slags avgifter jeg må betale? Finnes det en side hvor jeg kan beregne dette? (I norge har vi jo toll.no)

 

Uansett hva du har av info, bare du er rimelig sikker på det du sier, taes imot med takk!

 

På forhånd takk =)

9097716[/snapback]

 

Nå er jo både Tyskland og Polen med i EU, og da er det vel "fri flyt" av varer og tjenester, inkludert biler, vil jeg tro. Jeg bor selv i Sverige, men regner med at det fungerer på samme måte i Polen og de fleste andre EU-land (utenom Danmark med sine sære bilavgifter...): Om bilen er kjøpt i Tyskland og det er betalt moms og eventuelle avgifter der, så betaler du ikke en krone ekstra i avgifter i Polen, med unntak av omregistrering. Men undersøk for all del dette før du kommer til grensen med bilen :D

 

Når det er sagt så ville jeg også undersøkt bilprisene i Polen før jeg begynte å importere noe som helst fra Tyskland. Såvidt jeg husker så er det meget hyggelige bilpriser der. Tror ikke det er noe økonomisk poeng i å importere noe bil inn dit.

9100278[/snapback]

 

 

Dette er nok heilt feil.

Ved import av bilar til polen betaler du avgifter også litt avhenging av alder. eg hugsar ikkje korleis det var men for bilar eldre enn 10 år så var det ganske dyrt å importere. men det så er fint i polen er at mange skriver slagskontrak på biler på 50€ og betaler dei "dyre" avgiftene av den summen. det er så klart ganske på kanten men det funker ofte side dei "tollerne" ofte gir ein god F då det blir for masse arbeid å undersøke alt. Viss du oppgir ein meir troverdig pris på rundt 500€ eller meir så går det glatt. MC/bil må få godkjenning av verkstad, eu kontroll liknande ting før du kan prøve å registrere den. tyske papirer må oversettjast av ein sretifisert tolk til polsk før du får registrert bilen.(kanskje det har endra seg sida ifjord når eg importerte) MC/bil må registrerast på polskstatsborgar og må også forsikrast på ein polsk statsborgar. Det er ei stor papirmølle og langt ifrå så lett som her. viss du ikkje har polske bekjente som kan hjelpe deg så kan det bli ein artig opplevelse :) lukke til!

Lenke til kommentar
Dette er nok heilt feil.

Ved import av bilar til polen betaler du avgifter også litt avhenging av alder. eg hugsar ikkje korleis det var men for bilar eldre enn 10 år så var det ganske dyrt å importere. men det så er fint i polen er at mange skriver slagskontrak på biler på 50€ og betaler dei "dyre" avgiftene av den summen. det er så klart ganske på kanten men det funker ofte side dei "tollerne" ofte gir ein god F då det blir for masse arbeid å undersøke alt. Viss du oppgir ein meir troverdig pris på rundt 500€ eller meir så går det glatt. MC/bil må få godkjenning av verkstad, eu kontroll liknande ting før du kan prøve å registrere den. tyske papirer må oversettjast av ein sretifisert tolk til polsk før du får registrert bilen.(kanskje det har endra seg sida ifjord når eg importerte) MC/bil må registrerast på polskstatsborgar og må også forsikrast på ein polsk statsborgar. Det er ei stor papirmølle og langt ifrå så lett som her. viss du ikkje har polske bekjente som kan hjelpe deg så kan det bli ein artig opplevelse :) lukke til!

9100781[/snapback]

 

I stand corrected. Høres dog ganske merkelig ut i og med at bilprisene er som de er i Polen (ingen groteske særavgifter av typen Norge, Danmark og Finland...). Er du sikker på at dette ikke gjaldt før Polen ble medlem av EU?

 

Når det gjelder registrering og forsikring, er du sikker på at man faktisk må være polsk statsborger for å gjøre dette? Det burde da holde å melde mildertidig flytting til Polen og skaffe seg et polsk personnummer? Ser jo for meg at det er ganske håpløst å flytte dit dersom man ikke en gang kan skaffe seg bil før man har blitt statsborger...?

Lenke til kommentar
Dette er nok heilt feil.

Ved import av bilar til polen betaler du avgifter også litt avhenging av alder. eg hugsar ikkje korleis det var men for bilar eldre enn 10 år så var det ganske dyrt å importere. men det så er fint i polen er at mange skriver slagskontrak på biler på 50€ og betaler dei "dyre" avgiftene av den summen. det er så klart ganske på kanten men det funker ofte side dei "tollerne" ofte gir ein god F då det blir for masse arbeid å undersøke alt. Viss du oppgir ein meir troverdig pris på rundt 500€ eller meir så går det glatt. MC/bil må få godkjenning av verkstad, eu kontroll liknande ting før du kan prøve å registrere den. tyske papirer må oversettjast av ein sretifisert tolk til polsk før du får registrert bilen.(kanskje det har endra seg sida ifjord når eg importerte) MC/bil må registrerast på polskstatsborgar og må også forsikrast på ein polsk statsborgar. Det er ei stor papirmølle og langt ifrå så lett som her. viss du ikkje har polske bekjente som kan hjelpe deg så kan det bli ein artig opplevelse :) lukke til!

9100781[/snapback]

 

I stand corrected. Høres dog ganske merkelig ut i og med at bilprisene er som de er i Polen (ingen groteske særavgifter av typen Norge, Danmark og Finland...). Er du sikker på at dette ikke gjaldt før Polen ble medlem av EU?

 

Når det gjelder registrering og forsikring, er du sikker på at man faktisk må være polsk statsborger for å gjøre dette? Det burde da holde å melde mildertidig flytting til Polen og skaffe seg et polsk personnummer? Ser jo for meg at det er ganske håpløst å flytte dit dersom man ikke en gang kan skaffe seg bil før man har blitt statsborger...?

9100819[/snapback]

Du treng polsk personnummer ja. Men er jaggu pes det og :D

Eg importerte bil frå italia til polen i fjordsommar så eg veit at det må betalast avgiftar. det gjelde mest eldre bilar berre for å få nyere bilpark i polen. så biler som er relativt nye er så å sei gratis som du nemde før. på gamle bilar må ein ut med rundt 40-50% av kjøpsverdien berre for å holde dei unna landet. altså HEILT motsatt polikk i forhold til norge...

 

alt som i norge funker som det skal ang papirer og personummer og slikt er ei stor papirmølle i polen der du treng uttallig papirer for å få det til. ikkje for å skremme noken men det er slik det er, når du får gjort det ein gong veit du korleis det funker og det er ganske enkelt etterpå. men det tar ofte ein til to dager å få ordne papirer berre for å komme i gong med registrering. registrering av importert bil tar ei veke ca før den kan brukast, med mindre du kjenner noken i systemet :p

Lenke til kommentar

joda fult mogleg. for meg er sistuasjonen litt meir vrien. usikker på korleis det blir for deg å registrere den , men kan nesten vedde 100spenn på at det blir ei fin springerunde med masse papir i handa og prøve å få tak i engelsktalende folk :p

ke gjer du i polen eigentle? og korleis by?

Lenke til kommentar

MC hadde jeg aldri kjørt i krakow. Hvis du trodde det var farlig å kjøre i uoversiktlige kryss med mc i norge (50 sone i tettbebygde strøk) så får du sjokk når du kommer til krakow. Der er det fartsgrense 70 km gjennom byen!! med fotgjengerfelt, trikker midt i veien og det hele!

 

gled deg også til denne typen rundkjøring:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
tysklandpolenturen022id7.jpg
Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Her nord i Polen er det mye mc'er som kjører i gatene (Szczecin).

Import er enkelt når du kjenner noen som tar seg av import og alt papirarbeidet.

Da kjøper du bilen hos den polakken som importerer den for deg.

9114731[/snapback]

 

Men om man vil importere selv? Hvor mye er det som må gjøres?

Lenke til kommentar

Koster 1500 PLN å importere bil fra tyskland til Polen. = ca 3100-3300 NOK.

 

Er du med stud i polen, Skaff papirer på at du er student i POLEN.

Dra til Grensa og be dem finne opp regelen på 0 toll, siden du har middlertidig status i polen som student.

 

Problemet med det er at da kan du ikke selge bilen din i minst 1 år. Jeg importerte en bil fra TYSKLAND slik til POLEN. 0 TOLL. solgte etter 2 år.

 

Men, 1500 PLN er da heller ikke så mye.

 

MVH

 

MJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...