Gå til innhold

Gi mer plass til en partisjon?

aLj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen,

Hadde litt problemer med HD'en i går, for å si det mildt; Den gikk til helvette.

Så jeg har reinstallert windows på en partisjon, men den er på 4,5gb og har 200 MB left, og får derfor ikke installert noe mer software.

Jeg tok et par googlesøk, hardware søk; Men fant ingenting.. Så en liten guide til hvordan jeg kan gi mer plass fra min partisjon på 275 gb til den med 5gb.

Takk på forhånd!

Mvh

Alexander

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du forsøkt med Partisjon Magic?

Går ut fra at du har NTFS system på disken.

9094155[/snapback]

Ja det er NTFS. Men har aldri hørt om Partisjon Magic. : )

Hadde vært fint med en link. =)

Skrevet (endret)

Prøvde norton men får ikke resiza den partisjonen med windows på, og når jeg trykker "Copy" får jeg warning om at "The partiotion may not be bootable. Are you sure you want to do this? - Moving past cylinder 1023" <- Den er på 20gb den nye. Lurer på om jeg kan kopiere windowsen min over dit og boote fra den? o_O

EDIT: wtfjw8.th.jpg

what to do?

Endret av aLj
Skrevet
Prøvde norton men får ikke resiza den partisjonen med windows på, og når jeg trykker "Copy" får jeg warning om at "The partiotion may not be bootable. Are you sure you want to do this? - Moving past cylinder 1023" <- Den er på 20gb den nye. Lurer på om jeg kan kopiere windowsen min over dit og boote fra den? o_O

what to do?

9094184[/snapback]

Jeg mener ut av erfaring at det enkleste vil være å boote opp med XP CD'en igjen, slette alt du har av harddisker i installasjonsprogrammet og velge størrelser du er fornøyd med der er det enkleste.

Med PM8 kan det oppstå så mye rot at du kan ende opp med å måtte installere WinXP på nytt uansett.

Skrevet

what to do?

9094184[/snapback]

Jeg mener ut av erfaring at det enkleste vil være å boote opp med XP CD'en igjen, slette alt du har av harddisker i installasjonsprogrammet og velge størrelser du er fornøyd med der er det enkleste.

Med PM8 kan det oppstå så mye rot at du kan ende opp med å måtte installere WinXP på nytt uansett.

9094212[/snapback]

Dvs at jeg må formatere ALT på nytt? =|

Skrevet

Jeg vil ikke tro at det tar mer enn 30-45 minutter, og da får du alt slik du vil ha det. Det er nok kjappere enn å bruke PM8 - som for meg ødela ALT sist jeg brukte det til samme formålet du skal nå.

Skrevet

Okey, har bestemt meg for å formatere den andre hardisken min for å installere windows der ( bare halvparten så stor), men hva gjør jeg for å cleare windows fra den gamle hardisken?

Skrevet (endret)
Okey, har bestemt meg for å formatere den andre hardisken min for å installere windows der ( bare halvparten så stor), men hva gjør jeg for å cleare windows fra den gamle hardisken?

9094282[/snapback]

Regner med at du mener den gamle partisjonen?

Det er bare å starte opp PCen med XP-CD'en i, også får du beskjed om å trykke en knapp for å starte fra CD. Etter å ha fulgt instruksjonene derfra er får du et valg om hvor du vil installere XP på, og du har også valget om å slette partisjoner. Det JEG ville gjort var å slette alle partisjonene (det virker jo ikke som du har noe spesielt på dem synes jeg :)), og velge størrelser på nytt - og deretter installere XP på den partisjonen du ønsker.

Jeg fant denne guiden her: http://oss.viztnd.com/xpinstallasjon.shtml

Har ikke lest gjennom den, men det ser ut som den går igjennom de viktigste punktene.

Endret av Complexion
Skrevet

Jeg har brukt gparted live-CD til å endre min partisjonering. Har funket aldeles strålende til alt jeg har brukt den til. Er en bootbar Linux-CD som har GUI og programvare for partisjonsbehandling. Støtter ørten filsystemer inkludert FAT og NTFS. Dette er selvsagt gratisprogramvare.

Skrevet

Har selv brukt partition magic til akuratt det formålet du ønsker i første post (både PM4, 5, 6 og 7) og har aldri hatt noen så helst problemer. Sålenge du holder deg borte fra alle advanced settings som du ikke er sikker på hvordan fungerer burde det ikke skje noe galt.

Dersom du nå vil legge inn windows på en annen disk istedenfor og vil slette den gamle så er vel den greieste måten å bare slette den gamle windowspartisjonen i PM, og så resize den store partisjonen på den disken slik at den går over hele disken.

Skrevet
Har selv brukt partition magic til akuratt det formålet du ønsker i første post (både PM4, 5, 6 og 7) og har aldri hatt noen så helst problemer. Sålenge du holder deg borte fra alle advanced settings som du ikke er sikker på hvordan fungerer burde det ikke skje noe galt.

Dersom du nå vil legge inn windows på en annen disk istedenfor og vil slette den gamle så er vel den greieste måten å bare slette den gamle windowspartisjonen i PM, og så resize den store partisjonen på den disken slik at den går over hele disken.

9094337[/snapback]

Har prøvd å flytte disken to ganger nå.. Uten hell.. Må jeg brenne den til en cd, programmet altså?

Skrevet

Først må du frigjøre plass fra den store partisjonen din. Gjør fri så mye du ønsker å legge til på XP partisjonen.

Deretter bruker du denne frigjorte plassen til å øke størrelsen på Xp partisjonen.

Skrevet (endret)
Først må du frigjøre plass fra den store partisjonen din. Gjør fri så mye du ønsker å legge til på XP partisjonen.

Deretter bruker du denne frigjorte plassen til å øke størrelsen på Xp partisjonen.

9094410[/snapback]

Funker ikke... Ingenting skjer uansett.På startup får jeg en windows skjerm der det står "XMT 2002 ikke funnet - Hopper over Auto-noe" Ihvertfall noe i den duren.. Help please! : )

Endret av aLj
Skrevet
Har du mye "Stash" på den store partisjonen som du ikke kan miste, ev flytte over på noen av di andre partisjonene du har?

9094454[/snapback]

Måtte recovery 80gb fra partisjonen, og den andre harddisken er på 100gb og har ca. 40gb med ledig plass kun.. Hvis ikke det hadde vært et problem, så hadde jeg ikke hatt et problem ... If that made sense.. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...