Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Passord på deling av mapper i lokalt-nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er litt flaut, :oops: for eg trur eg burde vite dette, men eg finn ikkje ut av det. Håper nokon kan hjelpe meg.

 

Eg har ein laptop (WinME) og ein stasjonær (WinXP). No ønsker eg å dele ei mappe på den stasjonære (WinXP) med laptopen og av diverse praktiske grunner ønsker eg å sette passord på (ikkje det at eg trur det er noko spesielt solid sikkerhet i det).

 

Problemet er at eg ikkje finn ut kor eg skal legge inn passordet i WinXP. På WinME er dette på samme plass som eg velgjer kva for mappe som skal deles (altså høgre musetast på ei mappe og "deling").

 

Nokon som kan fortelle meg hen eg finn dette på WinXP? :-?

 

Tusen takk for at du tok deg tid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei B-real. Takk for ditt svar! :)

 

Treng eg nokon spesielle ekstra program for å gjerde det eller har WinXP (pro) alt som trengs?

 

Dersom eg ikkje treng ekstra program, kan du veldig kort forklare meg korleis (og hen i WinXP) eg gjer det....??

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt MÅ bruke ftp serveren til WinXP, må du innstalere IIS.

Bruk heller et annet program. Som Bulletproof eller mange andre.

Søk på download.com og du finner mange programmer du kan bruke.

Noen enkle andre litt mer kompliserte.

 

Magnus

Enig. Windows sin server/clienter er rett og slett elendig.

Som klient så anbefaler jeg flashfxp og som server så kan du prøve raiden FTP.

 

Har ikke addressa til den her, men søk på google.com og se hva du finner.

Lenke til kommentar
Ok. Takk for dekans gode tips, men ingen som veit om det går an å sette passord på delte mapper i netverk i WinXP?  :-?

Så vidt så jeg vet så er den funksjonen er disablet.

 

Det eneste alternativet jeg kan komme på er at du lager en bruker-konto med passord og så logge via WinME på den kontoen.

 

Men da har du det problemet at du har en konto som folk kan logge seg på.

Lenke til kommentar

Ja, det hadde du heilt rett i, den var omfattende. Må sjå nermere på dette, men eg skal vurdere dei programmene som blei foreslått.

 

Sett at eg får til å sette opp ein ftp. Går det an at WinME maskina legger inn ftp-adressa som ein fast stasjon ein kan opne frå den?

 

Altså kan min ftp-server blir t.d. Z: :-?

 

Noen som veit...(no snakker eg altså om WinME, WinXP som ftp-server og WinME til pålogging på ftp-server...)

Lenke til kommentar

Hjemme har jeg et nettverk med naboene.

Kjører selv XP Pro. Fikk meg nå en gammel bærbar PC (m/Win98SE).

 

Jeg ville også lage passord på noen mapper, slik at bare min bærbare PC kom inn der, men løste det på en annen måte (som en annen her har forklart det).

 

Det var ganske simpelt.

(Sorry termiologien. Jeg sitter dessverre ikke på en XP maskin nå og husker ikke helt hva alle tingene heter)

 

Dette gjorde jeg på hovedmaskina med XP :

Førs må du sørge for å ikke kjøre "enkel fildeling". Se mappealternativer og fjern den der (som er satt opp som default) - Samme stedet som man setter opp at man kan se sjulte filer osv.

Opprettet en ny brukerkonto med passord (må ha passord på kontoen, ellers fungerer det ikke).

Gikk så å delte den mappa jeg skulle dele :

Gå inn i tillatelser og veg der brukeren du lagde i ste.

Gi han full tilgang. Fjern så alle tilgangene til "Alle" for sikkerhets skyld.

 

Bærbare maskina (Win98SE- hos meg):

Kall maskina di for det samme navnet som du lagde bruker til i XP.

Jeg brukte Client for Microsoft nettverk og logga meg på med med samme navn som den brukeren jeg opprettet i XP.

Så koblet jeg meg opp mot den delte mappa og ble bedt om å taste passord. Vips, og jeg var inne.

Har nå koblet den opp som en nettverksstasjon slik at den er koblet opp mot en "bokstav" i utforskjer alltid. Trengte bare å skrive passordet første gang.

 

Siden jeg først er inne på denne historien, så kan jeg fortelle at jeg har satt den bærbare til å bruke samme favortiimappa og "Mine Dokumenter" som hovedmaskina mi (XP). Det fungerer perfekt. Legger jeg til favoritter på den bærbare, dukker det selvfølgelig opp på hovedmaskina mi også.

Men så fikk jeg et problem: Den bærbare går på trålløst nettverk,

og hvis jeg starter den opp utenfor signalområde så vil den ikke koble opp "nettverksstasjonene" jeg har lagt opp. På de stasjonene ligger også "Mine Dokumenter" og favorittene, og da la den selv opp ny sti på den bærbare. Da jeg kom tilbake på nettverket igjen, måtte jeg sette det opp på nytt. Irriterende.

Men så spurte jeg på nettet her etter måter å starte ting på ved "shutdown" og fikk svar om det nyttig program som heter "ShutDownManager" (mener det var det den het).

Den kjører nå noen reg filer som sørger for at favorittenen og "mine dok", samt nettverksstasjonene er der, hver gang jeg slår av maskina.

 

Det var den solskinnshistorien.

Lenke til kommentar

Visse ting Microsoft gjør ( som det å innføre simple filesharing i XP ) for å forenkle fildeling i windows ser ut til å ha motsatt effekt. Ønsker man å dele mapper på en XP-maskin med forskjellige rettigheter, bør man slå av simple filesharing først (det går ikke i XP home edition ):

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;304040

 

Men ellers er det ikke noe problem å dele mapper mellom XP og winME så lenge man er klar over at winME benytter seg av share-level fildeling og XP bruker user-level fildeling. Finner man en god bok om NT/w2k/XP, så bør den forklare forskjellene i praksis.

 

Ergo er må man opprette flere brukere på XP-maskinen og passe på å sette riktige rettigheter når man deler ut mapper. Når man så skal ha tilgang til disse mappene fra WinME, må man sørge for å være logget på med samme brukernavn/passord som brukeren på XP-maskinen mappen er delt ut til. Grei forklaring av fildeling i windows kan man bl.a finne her:

http://www.wown.com/j_helmig/winxppro.htm

( litt rotete side dessverre )

 

Det er langt fra så vanskelig i praksis, bare man gidder å eksperimentere litt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

No har eg fått til å dele mapper med passord. Takker for alle gode tips. Skjønte vel eigentleg ikkje heilt kvifor eg måtte lage ein slik bruker på WinXP og at dersom eg gav dei andre maskinene det navnet så virka det, men det gjorde nå det!! (og det var det viktigeste)

 

Det eineste eg sitter å lurer litt på er om dette er den måten microsoft (dei som har laga litt software, av og til) har meint att ein skal gjerde det på. Det eg meiner; det er ikkje ein bugs at det virker når eg skriv samme brukernavn på maskina som skal logge seg på nettverket?

 

Dette var berre ein tanke som eg kom på. Uansett, takk for all hjelp alle saman!

 

-Green- (is happy now) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...