Gå til innhold

OPPKLART || Vertikalgrep eller SB-600?...


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et Nikon D80 om et pr dager, etter lang tids venting. Grunnen til at jeg faller på dette kameraet er fordi jeg er en forholdsvis aktiv fotograf (minst 30.000 eksponeringer i året), og fordi jeg sitter på litt Nikon-tilbehør og objektiver fra før.

 

Etterhvert skal jeg ha meg både vertikalgrep + batteri, og en SB-600. Budsjettet jeg har tilgjenglig nå, åpner kun for å kjøpe kamera-kit og vertikalgrep + batteri, eller kit og SB-600. Derfor velger jeg å stille medbrukere av forumet spørsmålet om hva jeg bør prioritere først? Bør jeg gå for vertikalgrep, eller SB-600 først?

Endret av knuhe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke jeg kommer til å trenge SB-800. Iallfall ikke slik jeg fotograferer i dag. Det kan være at jeg kan ha behov for den etterhvert med tanke på konsertfotografering, men generelt sett tror jeg ikke jeg trenger SB-800 med det første.

Lenke til kommentar

Det der er et meget enkelt valg;

 

Blitz, blitz og atter blitz!

 

Hva pokker skal man med batterigrep om man ikke oppfyller den absolutt viktigste faktoren i fotografering; LYS! Vertikalgrep og batteri gjør neppe store utslag for bildene dine, det gjør derimot blitz'en. Batterigrep får først og fremst kamera til å bli større/klumpete, tyngre og marginalt bedre i portrettmodus.

Lenke til kommentar
Det der er et meget enkelt valg;

 

Blitz, blitz og atter blitz!

 

Hva pokker skal man med batterigrep om man ikke oppfyller den absolutt viktigste faktoren i fotografering; LYS! Vertikalgrep og batteri gjør neppe store utslag for bildene dine, det gjør derimot blitz'en. Batterigrep får først og fremst kamera til å bli større/klumpete, tyngre og marginalt bedre i portrettmodus.

9083601[/snapback]

 

Nå trenger det ikke være spesielt behov for blitz for det han fotograferer.

 

Jeg har egentlig ikke bruk for blitz til mitt hovedområde, men jeg vil ikke kjøpe batterigrep til et kamera jeg ikke har tenkt å bruke innen 1 halvårs tid.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så veldig ofte behov for blits, nei. De gangene jeg har behov for blits, trenger jeg stortsett sprettblits i tak eller lignende, så sånt sett blir blitsen favorisert fremfor vertikalgrep.

9084580[/snapback]

 

Om du syns at du trenger er blitz er det ikke noe vits å stille spørsmålstegn, men om du var som meg, og hadde pengene i lomma, og kjøpte for å kjøpe, så er vertikalgrep det lureste..

Lenke til kommentar

Vel, siden jeg uansett skal ha begge deler om ikke lenge, skjærer jeg gjennom og bestemmer meg for at jeg kjøper det de har i butikken. Fotobutikkene her i fjorden (Grenland) pleier stortsett ikke å ha vertikalgrep inne, så da satser jeg på at de har blits. Hvis de mot formodning har vertikalgrep og ikke blits, velger jeg det. Har de ingen av delene så venter jeg bare med å kjøpe ekstra tilbehør. :-)

 

Da kan jeg sette denne saken som oppklart!

Lenke til kommentar

Selv handla jeg blitz først(i lokal butikk), og har nå bestilt vertikalgrep(denne gang på eBay)

 

Vil anbefale deg å ta en titt på eBay ang batterigrep, da prisforskjellen til butikk i Norge er så stor at det ikke lar seg forsvare.

Jeg betaler for ett originale Nikon MB-D80 rett over 800 kr inkl frakt (og batteri - uoriginalt). Mens JapanPhoto skal ha 1799,- for samme batterigrep (uten batteri)

 

Jeg har kjøpt stort sett alt jeg har i butikk i Norge, men når prisforskjellen blir så stor så har jeg ikke særlig dårlig samvittighet får å "svikte" dem

Lenke til kommentar
...

Vil anbefale deg å ta en titt på eBay ang batterigrep, da prisforskjellen til butikk i Norge er så stor at det ikke lar seg forsvare.

Jeg betaler for ett originale Nikon MB-D80 rett over 800 kr inkl frakt (og batteri - uoriginalt). Mens JapanPhoto skal ha 1799,- for samme batterigrep (uten batteri) 

...

9084780[/snapback]

Takk for tipset! Skal vurdere det når det blir vertikalgrepets tur!

 

Har du forslag til noen seriøse aktører på eBay, eller handlet du via en privatperson?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...