Gå til innhold

Rpm gjør meg sprø!


Anbefalte innlegg

Anbefaler slackware på det varmeste :) ... de fleste andre distroer har glemt at det som var gøy med linux var at man hadde full kontroll over os'et. Nå har man buggete guier for det meste ,- og når man da forviller seg inn i en konfigurasjons fil så bann på at et eller annet veiviser prog fucker opp hele greia :) ... Redhat og resten av win klonene er bare noen stygge sikkerhetshull pga av deres tendens til å skulle være først med det siste .... så det så :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fælt å pop denne tråden blei, da. :lol:

Etter min mening, så har mange av de store distroene skiti seg loddrett ut, ved å satse på RPM. Det har jo rett og slett gjort Linux værre enn det trenger å være. Kan jo lure på hvorfor i allverden skulle det være RPM, AV ALLE TING!! Ganske frustrerende hele greia :roll:

Vel, jeg har nå begynt å "snuse" på andre distroer. Kanskje det blir ArchLinux (ikke ArkLinux) eller Gentoo, vet ikke helt enda. Lei av "Wannabe Windows" distroer :grumpy: *snøft*

Lenke til kommentar
vel.. uansett så trenger linux et instalasjons program.. slik som ALLE andre os har.. ms har dobbel klikk på setup eller install filen så er det gjort.  

 

men har litt tro påhttp://autopackage.org/

 

Er så enig som det går an å få blitt!! :yes:

Nå som omtrent alle distroer følger LSB, så skulle da det sikkert være mulig. Hvorfor går de ikke sammen om å lage noe "setup" greier, da? Det blir så mye enklere for alle parter, både for de som lager og bruker software. Slik som det er nå, er det jo nærmest kaos. En pakketype for Debian, en for Mandrake osv. Og det værste er jo at selv innenfor RPM, så er det kaos. Man skal jo nærmest ha flaks for å få installert en RPM i SuSE, som er beregnet på RedHat! Rett og slett for j*vlig!! :grumpy:

Får ikke folk til å bruke Linux, med dette sabla rotet her!

Lenke til kommentar

har ikke så veldig stor troen på lsb heller jeg da,, tanken er bra men.. eks. rh kaller det XF86Config, mdk kaller det XF86Config-4 bare sanne små tinger som folk flest ikke bryr seg om, men dersom du skal hjelpe en eks. her på forumet med å instalere nvida drivere.. og den du hjelper skjønner ikke forskjellen.. du skjønner..

 

 

vi linux brukere klager på at det er så "lite" programmer for linux, og at det er få som lager tinger til linux, men sannheten er vel mere at folk (bedrifter) gi f** i å lese manualer og pakke instalasjons pakker en hel dag når det er få som bruker de. det er bra at eks. nvida er flinke til å lage drivere til linux, men hva hjelper det da når det er "ingen" som klarer å instalere de..

 

ser oxo det at det er en del distroer som kjener store penger på bare å pakke pakker til brukere, eks. mandrakeclub.com og rh med sitt rhn.

 

 

btw: fant en artikkel som jeg postet forje uke på osnews.com http://www.osnews.com/comment.php?news_id=...d=2578&limit=no

det er ikke jeg som har skrevet det. men bare postet det..

Lenke til kommentar

Det var da fælt hvor denne tråden eset ut da... Først var vi litt kritisk til RPM pakker, og det ble foreslått en rekke løsninger på dette problemet, bl.a. portage til Gentoo, Debians apt-get og BSD ports m.fl. Så plutselig flyttes kritikken over til at det er vanskelig å installere ting under linux og at vi trenger noe Windows lignende driit som er likt over hele fjøla. Tro meg; å installere ting i Windows blir A L D R I så enkelt som i f.eks. Gentoo, Debian eller *BSD. Akkurat der er Windows helt bak mål spør du meg. De som påstår at å installere ting i Windows er intuitivt og brukervennlig, skal da få lov til å forklare hva de legger i ordene intuitivt og brukervennlig - før vi drar denne diskusjonen videre.

 

Og RPM baserte installasjoner er vel strengt tatt ikke vanskelig å vedlikeholde, så lenge du holder deg til originale RPM pakker fra distributøren. Men det er vel det også som er problemet, eller hva? Dette, blandet med litt program installert fra source og gjerne litt binærpakkede propreitære programmer oppå dette igjen da, så er du godt igang med å skaffe deg problemer. Been there, done that - bruker Gentoo nå.

Lenke til kommentar

Det var da fælt hvor denne tråden eset ut da...

-ja da, men det er et stort tema.

 

Først var vi litt kritisk til RPM pakker, og det ble foreslått en rekke løsninger på dette problemet, bl.a. portage til Gentoo, Debians apt-get og BSD ports m.fl.

 

-nettopp du har vel aldri tenkt på hvorfor det finnes så mange forskjellige!!

 

Så plutselig flyttes kritikken over til at det er vanskelig å installere ting under linux og at vi trenger noe Windows lignende driit som er likt over hele fjøla. Tro meg; å installere ting i Windows blir A L D R I så enkelt som i f.eks. Gentoo, Debian eller *BSD. Akkurat der er Windows helt bak mål spør du meg. De som påstår at å installere ting i Windows er intuitivt og brukervennlig, skal da få lov til å forklare hva de legger i ordene intuitivt og brukervennlig - før vi drar denne diskusjonen videre.

 

-vel,, er delvis enig med deg der, dersom det finnes en pakke for som du trenger som den distroen har så er det kanskje enklere/like enkelt som på ms. Men dersom pakken ikke finnes!!!

 

Og RPM baserte installasjoner er vel strengt tatt ikke vanskelig å vedlikeholde, så lenge du holder deg til originale RPM pakker fra distributøren. Men det er vel det også som er problemet, eller hva?

 

-Ja det er her det begynner, når du ikke har en "pro" pakken av den distroen du bruker så følger det ikke med noen pakker som havner i "contrib" eller non open, eller så er det bare at distroen ikke liker å ha de der, eks. flash, det er gratis men ikke open, og så lenge du ikke bruker lynx så kommer det opp en beskjed om at du mangler den eks. www.nettavisen.no. jeg liker å bruke Phoenix som browser, men det er ingen distroer som har den som en pakke (fant den i sid da men..)

 

Dette, blandet med litt program installert fra source og gjerne litt binærpakkede propreitære programmer oppå dette igjen da, så er du godt igang med å skaffe deg problemer. Been there, done that - bruker Gentoo nå.

 

-Ja.. men jeg har en p3 800 mhz, 512mb ram.. osv.. og har ikke så veldig lyst på å sitte hjemme å kompe. programmer hele dagen heller da, og hvem er det som går ifra ms til gentoo da, tenker på at det ikke er enkelt å sette opp, og at det tar lang tid.

 

-er det riktig at eks. mandrake skal kjene store penger på at folk ikke kan å instalere ifra *.tar tenker på at de har den mandrakecluben, som sier selv i raklamen stem på rpmer som du kan enkelt instalere..

 

 

er ikke en programerer eller.no men går det ikke ann å ha en mellom ting, slik at en pakke kan være litt kompet, men forsatt slik at du kan bruke den på alle systemer?

Lenke til kommentar

Jeg synes det har vært artig å lese denne tråden.

 

Hele linux-plattformen slik jeg ser det er kaotisk. Det er mange ulike distribusjoner og alle har sin måte å gjøre ting på. De fleste utviklere som jobber med fri programvare ser ut til å konsentrere seg om linux. Det gjør linux til en bredere plattform enn de andre frie plattformene.

 

Jeg tror linux slik det er nå trenger flere standarder, ikke færre.

 

Jeg gikk for FreeBSD etter noen uker med Mandrake da dette er en mye mer helhetlig og strukturert plattform. FreeBSD er egentlig ikke noe desktop-OS. Om ei stund blir det sikkert linux på meg også.

 

KDE inneholder nå frontends og GUI-er til å dekke behovet de aller fleste hobby/hjemme-brukere har til konfigurering. Problemet er at frontend-programmene må konfigureres. For å konfigurere dem, må man kjenne til shell-syntaks. Dermed er man like langt. Det som mangler er en målretta desktop-distro, med fokus på å sette opp desktop-funksjonalitet for hjemme/hobby-brukere automatisk.

 

Det betalende markedet for linux har vel i stor grad bestått av profesjonelle som enten skal bruke det til servere, eller til arbeidsstasjoner som settes opp av it-personell. Dette ser ut til å ha styrt utviklinga hos de store leverandørene. Kansje vil det etterhvert komme distroer spesifikt retta mot hobby/hjemme-markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...