Gå til innhold

Rpm gjør meg sprø!


Anbefalte innlegg

Finnes det noe lettvinne og greie distroer som ikke er basert på rpm der ute? Please ikke foreslå Debian, da flyr jeg i flint ;) - skjønner ikke bæra av installasjonen til Debian.... Slackware liker jeg ikke - for tungvinnt.

 

Har begynt å HATE rpm infernalskt!!! :evil:

 

Er allt håp ute for meg? Er det slutt nå? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å gjøre deg mer sint men:

Jeg hadde litt problemer med installasjonen til Debian første gangen jeg også, men det er ikke like vanskelig som mange skal ha det til. Etter å ha brukte debian i en tid nå, ville jeg aldri tenke på å gå tilbake til RedHat, som jeg brukte før.

 

Det skal nevnes at jeg opprinnelig prøvde debian fordi jeg også ble lei av rpm og manglende avhengigheter.

 

Jeg synes debian er helt genialt, med et meget godt pakkesystem (til og med freecraft finnes som pakke (med apt)).

Lenke til kommentar

Du bør sjekke ut Gentoo! Gentoo sitt pakkesystem (portage) skal visstnok være veldig bra.

 

Gentoo kompilerer alt fra scratch når du installerer. Du får dermed bare det du vil ha, og det blir optimalisert for ditt system.

Vanskelighetsgraden vil jeg tro er et sted mellom mdk/rh og slack/debian.

 

Eller du kan prøve Freebsd. Freebsd er ikke så vanskelig å installere, men litt vanskeligere å sette opp. Pakkesystemet er suverent.

Lenke til kommentar

Selv har jeg prøvd ut apt for Red Hat i det siste og har ikke noe problemer med den. Det er fortsatt noe begrenset utvalg av programmer som trekker ned. Jeg hadde utrolig mye styr med å installere xine og mplayer med rpm, men apt-get install xine gjorde susen.

 

For de enkle er det Lindows og en til som jeg ikke kan huske navnet på. Ja, - de koster penger.

Lenke til kommentar

Kan skrive under på Gentoo ja - bærre lækkert! Men ikke forvent at installasjonen er nybegynnervennlig - gentoo har vel strengt tatt ikke installasjonsprosedyre. Du må gjøre alt selv fra scratch (edit: ikke akkurat LFS scratch da...) Så hvis du synes Debian er vanskelig, synes du nok Gentoo er vanskelig også.

 

Jeg mener installasjonen for Gentoo er meget enkel og oversiktelig og fornuftig og elegant og rask osv :-) Men for en som er helt ny på linux kan det nok virke litt skremmende. Men det følger med en velskrevet installasjons-kokebok. Følger du den, kan det knapt gå feil.

 

Men tilbake til poengent: rpm er et herk! Alt annet er bedre. Jeg anbefaler gladelig Debian, Gentoo og *BSD (Sikkert slack også, men det har jeg aldri hatt gleden av å prøve :D )

Lenke til kommentar

hmm.. eller kanskje litt feil av meg,, http://www.mandrakeforum.com/comments.php?...0&lang=en#38991

 

e: Updates for dhcpcd available (Score: 1, Insighful)

by Anonymous on Friday, January 10 @ 05:34:48 PST

 

this is what some of us where complaining about a while back - and got shouted off by the blind-loyalists.

 

it is NOT good for any distribution to have broken upgrades - be they the upgrades or tghe upgrade mechanism or whatever.

 

this is NOT alpha or beta or RC people are playing with - this is the real release with the official upgrades that break.

 

am i shouting in outer space - can anyone here me? am i deluded that this is a priority?

Lenke til kommentar
Finnes det noe lettvinne og greie distroer som ikke er basert på rpm der ute? Please ikke foreslå Debian, da flyr jeg i flint ;) - skjønner ikke bæra av installasjonen til Debian.... Slackware liker jeg ikke - for tungvinnt.

 

Har begynt å HATE rpm infernalskt!!! :evil:

 

Er allt håp ute for meg? Er det slutt nå? :roll:

 

www.gentoo.org

 

Tar litt tid å sette opp, men dokumentasjonen er bra, mye lettere enn slack etter min mening. En del nordmenn i forum. Kan optimaliseres for akkurat din prosessor (tar lang tid!), om du har dårlig tid kan du bruke en ferdigkompilert installasjon for din prosessortype.

 

Eksempel: Ønsker du å installere siste xine fra kildekode

emerge rsync

emerge xine

 

Kjør xine

 

Alle "depends on" ordnes automatisk for deg som bruker, slipper å lete rundt etter siste kildekode eller beskjeftige deg med ./config make, make install etc...

 

Du kommer ikke til å savne RPM etter dette.

Lenke til kommentar
du bør helst vie litt tid til en non-n00b distro som f.eks. slack. med litt innsikt går alt som en lek, tar ikke lange tida å lære det essensielle. vel-vel.

 

Prøver du å si at det bare er n00bs som bruker noe annet enn det vanskeligste?

 

 

Jeg veit at flere av toppene i NLC (Norwegian Linux Community) kjører RedHat (med apt, siden de har satt opp apt.nixia.no/apt.nlc.no).....

Lenke til kommentar

Anbefaler slackware på det varmeste :) ... de fleste andre distroer har glemt at det som var gøy med linux var at man hadde full kontroll over os'et. Nå har man buggete guier for det meste ,- og når man da forviller seg inn i en konfigurasjons fil så bann på at et eller annet veiviser prog fucker opp hele greia :) ... Redhat og resten av win klonene er bare noen stygge sikkerhetshull pga av deres tendens til å skulle være først med det siste .... så det så :)

Lenke til kommentar

Anbefaler slackware på det varmeste :) ... de fleste andre distroer har glemt at det som var gøy med linux var at man hadde full kontroll over os'et. Nå har man buggete guier for det meste ,- og når man da forviller seg inn i en konfigurasjons fil så bann på at et eller annet veiviser prog fucker opp hele greia :) ... Redhat og resten av win klonene er bare noen stygge sikkerhetshull pga av deres tendens til å skulle være først med det siste .... så det så :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...