Gå til innhold

Hvor kjøpe liten CRT skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CRT får du nesten garantert ikke tak i, i den størrelsen. Ihvertfall ikke "løst". Det beste jeg kan komme på er om du kan finne en mini reise-TV og modifisere den som du trenger.

 

Problemet med det er at CRT er blitt totalt utfaset i slike applikasjoner, naturligvis både pga. energiforbruk og størrelse. Kanksje du kan få fatt i noe sånt på ebay fra et elektronikk suplus lager eller noe sånt om du er heldig, men jeg tror det vil være vanskelig.

 

Hvorfor vil du absolutt ha CRT for en slik listen skjerm? kan du fortelle oss hva du skal bruke den til? En LCD skjerm virker jo som det logiske valget for nesten alle bruksområder.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Folk skjønner fortsatt ikke det med ms....

 

ms vs hz Milliseconds and Hertz are inversely proportional. 1 second = 1000 ms, and 1 hz = 1/s.

 

1000ms / 120hz = 8.3

 

Så hvis du tror du vil få 0ms på en CRT-skjerm som kjører i 120mhz tar du feil,

den har nemlig 8.3ms.... Hvor har egentlig folk fått dette 0ms tøyset fra?

Lenke til kommentar
Folk skjønner fortsatt ikke det med ms....

 

ms vs hz Milliseconds and Hertz are inversely proportional. 1 second = 1000 ms, and 1 hz = 1/s.

 

1000ms / 120hz = 8.3

 

Så hvis du tror du vil få 0ms på en CRT-skjerm som kjører i 120mhz tar du feil,

den har nemlig 8.3ms.... Hvor har egentlig folk fått dette 0ms tøyset fra?

9075406[/snapback]

 

Og dette er du sikker på?

 

Nei skjønner ikke det regnestykket der.

 

Men hvis du setter skjermkortet på 50 hz, samme som strømnettet så vil regnestykket se slik ut: 1000:50=20ms?

 

Så det vil si at lcd skjermer alle har den samme ms forsinkelse uansett type og hva produsent merker skjermen med? crt har vel også blitt merket med ms forsinkelse.

 

Ikke at jeg forstår dette, men det virker bare litt ulogisk for meg. :)

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Hvis du setter en LCD-skjerm med 60 hz refreshrate (finner du skjermer med >75 hz?*) har du 16.6667 ms refresh rate.

 

På grunn av Nyquist-hastigheten (for å sende et signal må bærebølgen være >=2*signalbandbredde), vil jeg si at en skjerm med under 8.33 ms refresh rate er helt unødvendig, da du vil i praktisk bruk aldri se dette.

 

Så ja. De fleste LCDer funker finfint. Selvfølgelig, jeg gikk jo ut ifra at produsentene faktisk rapporterer korrekt data. ;)

 

 

(75 hz: 13.3 ms/6.66 ms)

Lenke til kommentar

Det er nok mange som blir glad for å bli kvitt en gammel skjerm, så det forundrer meg ikke om du får en gratis av noen. På skolen vår f.eks. kan man bare gå å ta en skjerm hvis man vil (må da hente på et datarom med utstyr som ikke skal brukes mer).

 

Hør med folk; de har sikkert en skjerm du kan få.

 

Men uansett, en LCD vil være bedre. Øyet ditt kan ikke se forskjellen på hastigheten uansett om du kjøper en god LCD :)

Lenke til kommentar

Kort svar: Nei. Hvis skjermen kun takler 75 hz refreshrate, kan du ikke sette denne høyere.

 

Å ja - refreshrate er ikke framerate (i spill/etc). Bare for å ha det sagt.

 

Edit: F.eks, har en 1920x1200 @60hz LCD. Dette tilsvarer 3.31 gigabit per sekund med bildedata. Det er grenser for hvor mye skjermkontrolleren i en LCD takler, og hvis du overskrider pixelclocken vil du bare få en feilmelding (.. fikk det tidligere, fordi pixelclocken min var 0.0 MHz - løs kabel. :/)

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar
Hvis du setter en LCD-skjerm med 60 hz refreshrate (finner du skjermer med >75 hz?*) har du 16.6667 ms refresh rate.

 

På grunn av Nyquist-hastigheten (for å sende et signal må bærebølgen være >=2*signalbandbredde), vil jeg si at en skjerm med under 8.33 ms refresh rate er helt unødvendig, da du vil i praktisk bruk aldri se dette.

 

Så ja. De fleste LCDer funker finfint. Selvfølgelig, jeg gikk jo ut ifra at produsentene faktisk rapporterer korrekt data. ;)

 

 

(75 hz: 13.3 ms/6.66 ms)

9076249[/snapback]

Min 17" LCD har 75 hz.

 

Samsung 740bf, knall skjerm!

Lenke til kommentar
Hei. Skal kjøpe en ny CRT skjerm, IKKE LCD!. Den skal være veldig liten, fra 8 til 14 tommer. Bra hvis den klarer 640x480 i oppløsning. Desto høyere jo bedre!

 

Ønsker å kjøpe fra nettet, gjerne ny, men brukt funker vel også.

 

setter pris på svar , takk

9075021[/snapback]

 

Eg har aldri noensinne sett en slik skjerm noested, så om du skulle klare å finne en slik en så blir eg imponert :w00t:

 

Beklager at eg ikkje kan være til mere hjelp :blush:

Lenke til kommentar

CCTS: Vet jeg går litt bort fra topic, men det er litt interesant..

Lest litt om refreshrate (hvor ofte bildet oppdatteres i sekundet), det er kun et problem med crt skjermer med at du kan se skjermen bilde "knitre" litt. På en lcd så kan du få et stille bilde på 50hz.

Responstiden er noe du ser i forhold til lcd skjermer med hvor lang tid hver pixel bruker på å skifte fra hvit til sort til hvit igjen.

 

Men hvis lcd skjermen kun takler 120 hz så kan den kun oppdattere bildepunktet 120 ganger i sekundet, noe som vil si at grafikkortet kun kan sende en kommando til skjermen hvert 8 ms. Så da vil skjermkortet sende et signal om å bytte til sort som tar 8 ms i værste tilfelle og + 3ms som skjermen trenger for å bytte til sort (hvis responstiden er 6ms (sort,hvit,sort).

Så tiden som denne skjermen bruker for å skifte til en annen farge på en pixel kan i realiteten bli opp til 11 ms selv om den har en responstid på 6ms?.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Wow, dette var nesten rakettvitenskap :hmm: Men tror jeg er med på regnestykket til sitdown..

 

Stiller meg i køen og spør hvorfor i huleste du på død og liv skal ha en CRT skjerm?

 

Jeg har just gitt bort to 20" CRT'er fordi det er komplett utenkelig for meg å noen gang bruke et slikt monster noen gang igjen. Jeg husker en gang i tiden hvor jeg fikk en 15" CRT av en kompis, men den var helt forferdelig å bruke og jeg ville aldri utsatt meg selv for torturen den påførte meg igjen..

 

Men slik jeg forstår det vil en LCD med 75 hz oppdateringsfrekvens og 2ms responstid (Sort/Hvit/Sort) ha en faktisk maksimal responstid på 14,3 ms?

((1000 ms / 75 hz) =13,3 + 1 ms (sort til hvit))

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at jeg ønsker meg ny skjerm. har nå en samsung syncmaster 20'' 204b. knall den, men skal ha en liten crt skjerm ved siden av. da de er billige og ikke minst søte. det er f.eks greit å se på film vær gang jeg dauer på cs.. ikke sant? :)

 

 

så plis, hjelp meg å finn en crt skjerm på 8-15 tommer.

Lenke til kommentar

Til film og sånt er LCD like bra, hvis du skal ha "søthets" faktoren kan du stikke på en EE innsamlingsplass og hente en ødelagt CRT skrerm, tar ut alt av komonenter av plastikkabinnetet og setter en LCD inni der.

 

7" LCD til 700kr

17" CRT

 

17" skermen koster 800 kr, men frakten blir hvertfall 200 kr, (tungt dråg)

 

Skal du ha noen skermer i denstørelsen der vil de heller ikke være gode å se på film med, da disse skermene (8" til 15") er så gamle at de holder på og dø eller har så dårlig innmat at det ikke bilr bra bilde.

Lenke til kommentar
Hei. Skal kjøpe en ny CRT skjerm, IKKE LCD!. Den skal være veldig liten, fra 8 til 14 tommer. Bra hvis den klarer 640x480 i oppløsning. Desto høyere jo bedre!

 

Ønsker å kjøpe fra nettet, gjerne ny, men brukt funker vel også.

 

setter pris på svar , takk

9075021[/snapback]

 

Dell selger én eneste CRT-skjerm, den finner du her.

 

Jeg må også si jeg er nysgjerrig på hvorfor du vil ha CRT. :hmm:

Endret av wan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...