Gå til innhold

Nytt digitalt speilrefleks, har gammelt nikon


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp fått stor lønning fra sommerjobben, og ønsker å investere i nytt digitalt speilreflekskamera. Så er spørsmålet, hva skal jeg velge.......

 

Har ikke lyst til å legge mer enn ca 7-8000 på bordet. Jeg har fra før et nikon F65 analogt kamera, med to linser (28-135 og 70-300 mm). Disse er det mulighet for autofokus på, men i dette kameraet ligger motoren i huset.

 

Har alltid hatt Nikon, og er vel fornøyd, men tror jeg også skal kunne klare et bytte av merke.

 

Er det noen som har noen gode råd/tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg går for et billigere (har sett på D40x), vil jeg fremdeles kunne bruke mine gamle objektiv, bare uten autofokus?

9074981[/snapback]

 

Ja. du kan bruke gamle objektiver på dagens kameraer. Ettersom du kommer fra en F-65, så er det kun autofokus du mister. Hadde det vært eldre objektiver, så ville du også mistet lysmåler funksjonaliteten itillegg. En kamerat av meg har et slikt objektiv (en 135mm som satt på en FE-2). Det er mulig at en D-200 vil eksponere riktig med de objektivene også...

 

Tom

Edit: rettet til F65...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvis jeg går for et billigere (har sett på D40x), vil jeg fremdeles kunne bruke mine gamle objektiv, bare uten autofokus?

9074981[/snapback]

Ja, det kan du. Er du helt sikker på at objektivene dine er så gamle at de ikke har AF-S? Jeg vet ikke når Nikon startet produksjonen av AF-S, men produksjonen av F65 ble vel ikke lagt ned for så mange år siden.

Lenke til kommentar
Hvis jeg går for et billigere (har sett på D40x), vil jeg fremdeles kunne bruke mine gamle objektiv, bare uten autofokus?

9074981[/snapback]

 

Ja. du kan bruke gamle objektiver på dagens kameraer. Ettersom du kommer fra en F-601, så er det kun autofokus du mister. Hadde det vært eldre objektiver, så ville du også mistet lysmåler funksjonaliteten itillegg. En kamerat av meg har et slikt objektiv (en 135mm som satt på en FE-2). Det er mulig at en D-200 vil eksponere riktig med de objektivene også...

 

Tom

9075038[/snapback]

Det kan nok D200, for jeg har testet flere AI-S objektiver med D200, som forøvrig brukes av Stasi til nettopp det formålet.

Lenke til kommentar

Det er klart at det er morsomt å kunne sette sine gamle objektiver på den nye stasen man kjøper- men skal jeg være ærlig synes jeg ikke du skal legge altfor mye vekt på dette i valget av dslr. En ting er å holde seg til samme system om man har et ok utvalg av knalloptikk fra før- men det er ikke tilfellet hos deg såvidt jeg ser.

 

Derimot er det god grunn til å gå for Nikon også uten å ta dette i betraktning. Nikon har et godt og billig alternativ i D40x. Fin ergonomi, solid bildekvalitet og ok kit-objektiv. Kjøper du det sammen med nikkor 55-200mm AF-S DX VR, er du i boks- særlig nå som du får en blits med på kjøpet. Dette skulle runde ut i 7500,- for en totalpakke som få andre kan matche. Du får da også samme billige filterdiameter for begge objektiver.

 

Om du ikke har helt spesifikke grunner til å gå for X varianten av D40 (det skjønner jeg egentlig ikke at noen har) så gå for D40. Legg penga der det betyr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...