Gå til innhold

Gammelt EF på dSLR?


Anbefalte innlegg

Situasjonen er den at eg har vurdert å kjøpe et Canon EOS 400D/350D. Dessverre er økonomien litt begrenset. Men min mor har et par EF-objektiver som hun kjøpte til sitt analoge kamera for mange år siden. Da er altså mitt spørsmål: Vil disse objektivene fungere på 400D/350D?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Situasjonen er den at eg har vurdert å kjøpe et Canon EOS 400D/350D. Dessverre er økonomien litt begrenset. Men min mor har et par EF-objektiver som hun kjøpte til sitt analoge kamera for mange år siden. Da er altså mitt spørsmål: Vil disse objektivene fungere på 400D/350D?

9074554[/snapback]

Ja.

Lenke til kommentar

Ja dette vil funke som bare juling. archanois setter et betimelig spørsmål ved optikkens kvalitet og i tillegg må du vite at du ikke vil få skikkelig vidvinkel (dine gamle objektiv er garantert noe sånt som 28-80 eller 35-70). På en 400d vil det gi et utsnitt som er mer likt en 50mm og oppover (1.6 faktor)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så skal alle EOS EF og EF-S objektiver skal fungere på 350D/400D.

 

Som sagt er det uklart hvor bra resultatet blir.

 

Hvis økonomien er trang, så vil jeg anbefale å holde seg til 350D med 18-55mm kit'objektivet, hvis du ønsker å holde deg til Canon. Det er et par andre tilbud som er like bra eller bedre; Olympus E-400, Pentax K100D og Nikon D40. Alle med kit-objektiv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja dette vil funke som bare juling. archanois setter et betimelig spørsmål ved optikkens kvalitet og i tillegg må du vite at du ikke vil få skikkelig vidvinkel (dine gamle objektiv er garantert noe sånt som 28-80 eller 35-70). På en 400d vil det gi et utsnitt som er mer likt en 50mm og oppover (1.6 faktor)

9077251[/snapback]

 

28-80 oooog.... emh, det andre husker eg ikkje, da eg ikkje har det liggende. Lysstyrken orker eg ikkje gå og sjekke akkurat nå.

 

Men da vil det nok være aktuelt å kjøpe et vidvinkel objektiv i tillegg, muligens et makro. Noen som har et å anbefale, kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg har ett EOS 500N, til det huset kjøpte jeg 2 stk uorginale objektiver, ett fra Sigma og et fra Voigtlander.

Sigma objektivet tror det er 70-300, funker ikke på mitt nye EOS 400D, Voigtlander objektivet funker helt OK

Blitsen som jeg ikke husker helt hva heter (tror det er Cobra) funker heller ikke.....

 

Jeg er ikke sikker på om det EF objektiv, men begge passer på huset.

 

 

Kent

Lenke til kommentar

De er helt sikkert EF-kompatible, siden de stod på en Eos. Desverre er det ikke altid nye modeller fra Canon er bakoverkompatible med tredjepartsoptikk. Du finner mange tråder om det her på forumet.

Blitsen er av EZ-typen, og ikke EX-typen som dagens slr fra Canon bruker. Samme problem oppstår med Nikonblitzer fra tiden da D100 ble produsert. De er heller ikke kompatible med dagens TTL-system.

Det Voigtländer-objektivet fikk meg til å undre. Har du noen data på det? Har nemlig ikke hørt at Cosina har produsert optikk for EF, men det er mulig at de gjorde det før i tiden, evt. at noen andre var eiere av Voigtländer-merkenavnet på den tiden.

Lenke til kommentar

Har to gamle sigma objektiv som eg også har hatt på eit Eos 500N. Ikkje så farlig kva objektiv det er, då ingen av dei fungerer skikkelig. hehe.

 

Eg kan bruke dei med manuell fokus på 500N, fungerer å stille lukkartid og blendar osv. Men har prøvd objektiva på eit Canon 20D og fekk då opp error. Huskar ikkje kva error nr det var, men kan sikkert ha vore error 99 elns.

 

På dei er fokusmotoren gåen på begge objektiva, noko som visstnok skal vere vanleg på dei to objektiva eg har. Men det er litt sånn at eg lurer på om dei gamle Sigma-objektiva ikkje er kompatible med nye DSLR. Synsing, men.

Lenke til kommentar

Nesten alle som er meget gamle er ikke kompatible, men mange av nyere generasjoner kan chippes om, hvis modellen fremdeles er i produksjon (tror jeg). De er altså mest sansynlig ikke kompatible. Det er fordi Canon ikke oppgir sine proprietære koder, slik at Sigma må analysere eksisterende utstyr fra Canon for å få laget sin egen firmware til objektivene.

Det kan være en av fordelene med å velge Pentax. De har nemlig historie med å være rause med å dele sine løsninger med andre. Man kan derfor anta at et Sigmaobjektiv til KAF-bajonett er mer fremtidsrettet enn et med EF-bajonett.

Lenke til kommentar
Objektivet heter: Voigtlander Ultron 28-105 MM 1: 2,8 - 3,8

Forøvrig så er det produsert i Japan og har filterstørelse 72 mm

 

Om det er noen som kan si noe om kvaliteten på objektivet så hadde det vært svært interessant!!

 

 

Kent

9079036[/snapback]

Fant ikke den engelske artikkelen på Lets Go Digital, men her er den tyske. Fant nesten bare tyske pristilbud på førstesiden i mitt Google-søk.

http://www.letsgodigital.org/de/9186/voigt...on105_objektiv/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...