Gå til innhold

Forslag til lett spill å programere


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å lære meg java og synes det er mest motiverende og lærerikt og lage spill-aktige applikasjoner. Men nå er jeg gått tom for ideer for hvilke spill jeg kan lage med mine begrensede java-kunnskaper, samtidig som jeg får nye utfordringer og dermed lærer noe nytt.

 

For at folk skal skjønne hva "begrensede java-kunnskaper" betyr så skal jeg forsøke å skissere. Jeg forstår bruk av variabler, if-setninger og løkker o.l. Hvilke rolle class, object instance og method spiller i forhold til hverandre har jeg ennå til gode å forstå fult ut.

 

Mitt mest avanserte spill til nå består av pop-up-dialoger hvor to brukere kan skrive inn navn og velge skills før programmet regner ut ufallet av en kamp mellom dem. Med andre ord det er ikke et veldig avansert spill det er snakk om.

 

Det jeg kanskje skulle ønske var et spill som var litt mer avansert, men tekstbasert, samtidig som det hadde innslag av grafikk(iconer, bilder o.l.).

 

Jeg skjønner det siste avsnittet ble litt vel spesifikt og at det er et spill jeg selv må finne opp. Men håper dere skjønte hvor landet ligger.

 

Jeg er veldig takknemlig for alle forslag til spill dere synes det kunne vært verdt for meg å bryne meg på, eller enda nettbedre sider som omhandler teamet.

Endret av Ringstadjr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve deg på slagskip (er vel det det heter?) Den der hvor man skal plasere ut diverse båter også senke motstandarden sine. Når du har fått det opp å gå kan du så lage en enkel AI å spille mot. Er ganske enkelt å lage noe som virker samtidig som at man kan bryne seg på en god del logikk for å forbedre løsningen.

 

Dersom du har vært borti dette med interface kan du lage et interface "Spiller". Så kan en implementasjon hente input fra GUI eller konsoll, mens en annen implementasjon "tenker" selv.

Lenke til kommentar

Takke for kjapt svar!

 

Slagskip hørtes interessant ut, men vanskelig(for meg). Har ingen aning om hvordan jeg skal få til den visuelle/grafiske delen. Det må jeg lese meg opp på. Men den logiske delen tror jeg at det kan bli artig å sysle litt med.

 

Det siste avsnittet ditt om interface skjønte jeg dessverre ikke så mye av.

Lenke til kommentar

Tre på rad?

 

Er usikker på hvordan du skal gjøre det grafisk...

Om du bruker bash i linux har du jo VT100 å støtte deg til, men om du har windows vet jeg ikke noen god måte.

Du kan såklart "refreshe" et helt brett med 25 * println(""); :)

 

Ellers må du også høre på knappetrykk, da System.in.read() kanskje ikke vil slå inn før du trykker enter.

 

Men å sette opp et brett slik:

_____

|_|_|_|

|_|_|_|

|_|_|_|

 

er jo enkelt nok.

 

Tre på rad var mitt første spill over telnet da jeg skrev min første telnetserver...

Lenke til kommentar

Jepp, 3 på rad lagde jeg første dagen jeg lærte C! Er lærerikt nok det ;) Eller du kan lage et tekstbasert adventure spill hvor det er monstere og skapninger som du lager som klasser. Hver av disse klassene har noe til felles (de kan f.eks. ha en spesiell styrke eller beskyttelse). Bare å være kreativ her og lage en verden som ikke er grafisk, men som blir vist ved hvordan du organiserer klassene dine.

Endret av kjey
Lenke til kommentar
Jepp, 3 på rad lagde jeg første dagen jeg lærte C! Er lærerikt nok det  ;)  Eller du kan lage et tekstbasert adventure spill hvor det er monstere og skapninger som du lager som klasser. Hver av disse klassene har noe til felles (de kan f.eks. ha en spesiell styrke eller beskyttelse). Bare å være kreativ her og lage en verden som ikke er grafisk, men som blir vist ved hvordan du organiserer klassene dine.

9055841[/snapback]

 

Det var et bra forslag og forsåvidt noe jeg hadde tenkt å lage også, men hadde ikke kommet på å ha vært dyr som en egen klasse. Tenkte at JOption ville være greie meldingsdialoger å bruke når jeg skjønner litt mer av dem og hvordan jeg customizer dem. Men først må jeg fullføre tre-på-rad :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Tusen takk for mange interessante svar.

 

Jeg har bestemt meg for å gå for et textbasert rollespill, men med en GUI basert på Jfram og enkle dialoger.

 

Det har jo vært ferie og stopp i programmeringen en stund nå, men nå er det på han igjen. Problemet nå er javadokumentasjon. Har funnet ut at Eclipse er veldig hendig å bruke og har en veldig nyttig hjelp-funksjon der det popper opp et info-vindu hvis du merker for eksempel en klasse. Denne funksjonen ser imidlertid ikke ut til å fungerer når man ikke er tilknyttet til nettet.

 

Dermed prøvde jeg å laste ned Java documentation (JDK 6-doc) fra sun. Men en del der fungerer heller ikke uten nettilgang.

 

Når jeg da ikke får internett før om 3 uker trenger jeg hjelp siden biblioteket er stengt på kveldene når programmererne kryper fram fra mørke kroker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...