Gå til innhold

Et Fossebilde sh og farge


Anbefalte innlegg

Inspirert av noen råd som jeg har plukket opp her på forumet om å ta bilder av rennende vann bestemte jeg meg for å ta noen bilder av et lite fossefall. Legger ut en versjon i farger og en i s/h. Hva syns dere?

 

Farger:

post-132426-1184098160_thumb.jpg

F22 1sek 60mm

 

S/H:

post-132426-1184098327_thumb.jpg

F22 0.5sek 60mm

 

edit: rettet på exif data

Endret av Dork1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor du i det hele tatt laget S/H versjonen, men jaja. Likte det veldig godt, en veldig trollsk stemning over bildet, og fargene fungerer meget godt sammen. Selv synes jeg at lukkertiden kanskje kunne vært litt raskere, eller enda senere, men det er ikke så viktig, tror bare fossen kunne tatt seg bedre ut da.

Lenke til kommentar

Fargeversjonen er et godt bilde. Det er flott rammet inn av vegetasjonen, og fargene er lekre og dype. Det med litt lang lukkertid på rennende vann synes jeg ofte er en fin effekt, selv om mange mer naturbildeinteresserte ser ut til å synes at det er en klisje. Her synes jeg det gir en riktig effekt.

Det er to ting jeg har å utsette på bildet. For det første er det litt tungt i toppen. Skulle ønske at du kunne lette opp litt de mørke partiene i vegetasjonen, fordi det skaper litt ubalanse for meg når vekten ligger i toppen av bildet. Det andre er at bildet ikke inneholder noen exif-informasjon. Når du velger å ikke la exif følge med bildet, så kan du i det minste gjøre oss den tjenesten å skrive det i teksten. Det er så mye enklere å gi deg konstruktiv kritikk når vi vet hva du har valgt av innstillinger.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Forstår ikke hvorfor du i det hele tatt laget S/H versjonen, men jaja. Likte det veldig godt, en veldig trollsk stemning over bildet, og fargene fungerer meget godt sammen. Selv synes jeg at lukkertiden kanskje kunne vært litt raskere, eller enda senere, men det er ikke så viktig, tror bare fossen kunne tatt seg bedre ut da.

9046821[/snapback]

 

Jeg tok noen flere eksponeringer med lengre og kortere lukkertid - skal gå tilbake og sammenligne og se om det er noe å hente fra de. Legger ut en ny versjon hvis jeg syns de ble noe bedre. Var forøvrig litt mye lys eller ikke liten nok blender for å øke lukkertiden voldsomt.

 

Fargeversjonen er et godt bilde. Det er flott rammet inn av vegetasjonen, og fargene er lekre og dype. Det med litt lang lukkertid på rennende vann synes jeg ofte er en fin effekt, selv om mange mer naturbildeinteresserte ser ut til å synes at det er en klisje. Her synes jeg det gir en riktig effekt.

Det er to ting jeg har å utsette på bildet. For det første er det litt tungt i toppen. Skulle ønske at du kunne lette opp litt de mørke partiene i vegetasjonen, fordi det skaper litt ubalanse for meg når vekten ligger i toppen av bildet. Det andre er at bildet ikke inneholder noen exif-informasjon. Når du velger å ikke la exif følge med bildet, så kan du i det minste gjøre oss den tjenesten å skrive det i teksten. Det er så mye enklere å gi deg konstruktiv kritikk når vi vet hva du har valgt av innstillinger.

9046944[/snapback]

 

Jeg er enig i det du sier om at det er topptungt. Skal prøve å se om det er noe jeg klarer å få gjort noe med. Anng. Exif har jeg ikke gjort noe bevisst valg om å ikke ta det med - har lagt merke til at det blir borte ett eller annet sted mellom Lightroom og PS eller PS til Jpeg. Skal sjekke nærmere. Er det mer exif-info som man bør legge ved enn det som jeg skrev under bildene?

 

Takk for kommentarer :)

Lenke til kommentar

Ooops. My bad. La faktisk ikke merke til det, siden jeg klikket på bildene etter å ha lest selve hovedteksten. Det eneste jeg ønsker å vite er iso og hvilket objektiv du har brukt, eller så står jo resten der. Kameramerke er egentlig uvesentlig, hvis du da ikke har brukt noe sært som en SD14 eller S5 Pro.

Lenke til kommentar
Ooops. My bad. La faktisk ikke merke til det, siden jeg klikket på bildene etter å ha lest selve hovedteksten. Det eneste jeg ønsker å vite er iso og hvilket objektiv du har brukt, eller så står jo resten der. Kameramerke er egentlig uvesentlig, hvis du da ikke har brukt noe sært som en SD14 eller S5 Pro.

9047127[/snapback]

 

 

Opps jeg har fomla litt også :blush: Det er to forskjellige eksponeringer - og lukkertiden er 1sek på fargebildet og 1/2sek på s/h versjonen - blender og brennvidde er samme på begge. Objektivet jeg brukte er en Sigma 24-60/2.8 EX DG - Kameraet er en 400D.

Lenke til kommentar

Liker helt klart fargebildet best. Ordet maleri dukket opp i hodet mitt når jeg så bildet. Enig i at vegetasjonen skulle vært litt lysere. Ellers et av de beste fossebildene jeg har sett i min heller korte stund på dette forumet :thumbup:

 

Tror jeg skal studere det noen ganger til etter at jeg har trykker på "Legg til svar" :yes:

Lenke til kommentar

Jeg likte fargebildet meget bra. Vannet får en slags flytende silkekvalitet over seg. Nesten som om det er tåke som flyter over bakken. I tillegg syns jeg at jeg ser håret på en "dame" som er i ferd med å stige opp av vannet.

 

Man kan sitte og stirre på bildet over lengre tid, og stadig fantasere om nye "ting" man ser i vannet. Nesten som å ligge og se på skyene en sommerdag.

 

B/W versjonen likte jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer og gode forslag. Gøy at flere likte det. :) Jeg har prøvd å lage en versjon med litt mere lys på vegetasjonen oppe på sidene, men har ikke fått det til uten å samtidig ødelegge litt av mystikken i bildet.

 

Jeg er forøvrig enig i at fargeversjonen er best. Jeg blir ofte litt blind på hva som fungerer og ikke når jeghar jobbet en stund med et bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...