Gå til innhold

Verdien av en hundrelapp?


Gjest medlem-117775

Anbefalte innlegg

og da lurer jeg på, hvilke varer og tjenester? står det noe sted konkret om hvilke verdier pengene i dag representerer?

Det er vel vanskelig å finne en komplett prisliste over alt man må betale for hos staten, men eksempler er skatt generelt, alt som er prissatt i forhold til rettsgebyr, kjøp av pass... kan sansynligvis fortsette i en evighet, men du skjønner tegninga. Resten har bare "gått seg til" gjennom tilbud og etterspørsel, og resultatet er prisene vi har i dag på alt fra melk til oljeplatformer.

 

Bruk og verdsetting av penger er en snøball som ikke trenger så veldig hardt dytt før den begynner å rulle.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-117775

men egentlig... jeg skjønner ikke

 

for hvis staten en gang lovte meg så så mye gull som godtgjørelse, og plutselig sa, nei, du får ikke gullet lenger, du kan heller få de og de varene og tjenestene av meg...

da ville jeg klagd, for brudd på avtalen.

 

for hvem er staten til å si at så så mye gull = de og de varene og tjenestene?

Lenke til kommentar

Du kunne muligens kjøpt gull for pengene før de byttet, men hva skal man egentlig med gull? Det ikke staten som bestemmer hvor mye gull er verd, folk bare synes det er verd så og så mye, og at en vare er verd så og så mye. Hvis pengene var bundet mot gull, og folk plutselig fant ut at gull egentlig ikke er noe å ha, det er bare at fryktelig tungt metall med svært begrensede bruksområder, ville ikke pengene være noe verd.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775

jeg har ikke noe behov for gull, men det har mange andre, derfor ser jeg verdien av det...

 

men uansett, tilbake til spørsmålet... hvem er staten til avgjøre verdien av gull kontra egne varer og tjenester...

 

sa de, ok... du kan få gullet ditt nå, eller godta at pengene dine fremover blir verdt......hva?

 

er du med+

 

hvordan veide de verdi mot verdi....

 

sa de liksom, greit.. 300 kroner er ikke verdt, si, 10g gull lenger - det er verdt.... et pass!

 

liksom....

 

jeg ser det ikke helt

Endret av medlem-117775
Lenke til kommentar

Slitsomt med så mye redigering, får prøve å slutte med det :)

 

Pengene er verd det samme som før, men vil fra det tidspunktet vil verdien være flytende i forhold til gull. Det betyr at gull kan bli dyrere eller billigere, avhengig av bl.a. hvor mye penger som er i omløp og hvor stor etterspørselen etter gull er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775

har lest den artikkelen sa meg ikke så mye...

 

for alt handler om handel. du bytter noe mot noe annet. enten det er en ku, et kyss, felespill, eller en kilo gull.

 

hvor mye er gull verdt? går ikke an å si det da. du må spørre hva er så så mye gull verdt. og det er verdt det folk er villige til å gi for det.

 

men uansett, brb

Endret av medlem-117775
Lenke til kommentar
har lest den artikkelen sa meg ikke så mye...

 

for alt handler om handel. du bytter noe mot noe annet. enten det er en ku, et kyss, felespill, eller en kilo gull.

 

hvor mye er gull verdt? går ikke an å si det da. du må spørre hva er så så mye gull verdt. og det er verdt det folk er villige til å gi for det.

 

men uansett, brb

9142838[/snapback]

Det det hele handler om her er tillit!!

 

Normal byttehandel fungere slik at du og jeg produsere varer og tjenester. La oss si at du er gartner og jobber i hagen min. Selv er jeg baker og lager brød (teit eksempel, men må jo bare forsøke).

 

For en times jobbing tilbyr jeg deg 20 brød. Dette syns du er rimelig betaing om enn noe upraktisk å tusle halve byen hjem med 20 brød.

 

Dagen etter skal du kjøpe deg nye solbriller. Solbrille-selgeren har en stor familie å forsørge og vil godta 20 brød i betaling for en solbrille.

 

Verdibæreren har er de ulike varene og tjenestene som blir produsert. Hver enkelt vare har en verdi utifra i hvilken grad de kan brukes til å bytte til seg andre varer. Greit nok i teoriene men systemet er usedvanlig tungtvint i praksis.

 

I den virkelige verden ville en time meg gartner-arbeid kanskje kostet akkurat 100 kr. Den eneste grunnen du har til å godta en papirlapp med tre tall på, er at du vet du kan gå til hvem som helst annen person og bytte denne papirlappen mot reele varer og tjenester. Denne er denne tilliten til penger som byttemidel som gir pengene verdi.

 

Man har flere eksempler på hvordan tilliten til pengene i et land kan bli svekket. Feks. hyperinflasjonen i Tyksland i mellomkrigstiden. I nyere tid hadde man f.eks en periode hvor hvis du skulle dra til Russland, burde bruke dollar fremfor rubler. Forfalskninger er et annet problem som kan redusere tilliten til penger.

 

Det er veldig mange her som har vært inne på gull som måleenhet for penger og nevnt at før ble pengene lagd i sølv eller gull. På grunn av dette hadde pengene en verdi i seg selv og derfor mye lettere å ha tillit til verdien av pengene. Med fare for forenkling: Senere når gikk bort fra verdifulle mynter og brukte papir ble pengene likevel knyttet til gull-standard. Da hadde man en viss tryghet for at selv om ingen andre ville godta pengene dine, måtte staten godta de (siden staten utsteder pengene) og gi deg en bestemt mengde gull tilbake. Det det hele kommer tilbake til er .... tillit!

Lenke til kommentar
Det er veldig mange her som har vært inne på gull som måleenhet for penger og nevnt at før ble pengene lagd i sølv eller gull. På grunn av dette hadde pengene en verdi i seg selv og derfor mye lettere å ha tillit til verdien av pengene.

9176183[/snapback]

Hvis vi tenker veldig nøye over dette, har vel ikke gull noen verdi i seg selv. Det er svært begrenset hva man kan lage av gull utover rene "luksusvarer" som smykker, pyntegjenstander (og deler til datamaskiner).

 

Hvis det virkelig ble tilstander av "krig og krise" ville vel ikke gull være verdt noe mer enn penger. Primærbehovene kan like lite dekkes av gull som av penger; poenget med begge er at de er byttemidler som kan være verdt en mengde mat eller rent vann; så lenge det finnes kjøpere.

 

Hvis det ikke finnes kjøpere, er verken gull eller norske kroner verdt noe.

Lenke til kommentar
Det er veldig mange her som har vært inne på gull som måleenhet for penger og nevnt at før ble pengene lagd i sølv eller gull. På grunn av dette hadde pengene en verdi i seg selv og derfor mye lettere å ha tillit til verdien av pengene.

9176183[/snapback]

Hvis vi tenker veldig nøye over dette, har vel ikke gull noen verdi i seg selv. Det er svært begrenset hva man kan lage av gull utover rene "luksusvarer" som smykker, pyntegjenstander (og deler til datamaskiner).

 

Hvis det virkelig ble tilstander av "krig og krise" ville vel ikke gull være verdt noe mer enn penger. Primærbehovene kan like lite dekkes av gull som av penger; poenget med begge er at de er byttemidler som kan være verdt en mengde mat eller rent vann; så lenge det finnes kjøpere.

 

Hvis det ikke finnes kjøpere, er verken gull eller norske kroner verdt noe.

9189325[/snapback]

 

Hvis du var på en øde øy så hadde du helt sikkert hatt rett i at gull hadde ingen verdi i seg selv siden gull ikke dekker primærbehovene. Det har aldri vært et tema før i denne tråden så det er et litt pussig argument. Paradoksalt nok påpeker du jo selv også hva som danner etterspørselen etter gull.

 

Du tar feil når du mener at hvis det blir krig eller krise så ville ikke gull være verdt noe. Det har vært nok av kriser og kriger i verdenshistoriene til å kunne hevde det helt motsatt; nemlig at da får gull en økt verdi.

Endret av KS
Lenke til kommentar
Du tar feil når du mener at hvis det blir krig eller krise så ville ikke gull være verdt noe. Det har vært nok av kriser og kriger i verdenshistoriene til å kunne hevde det helt motsatt; nemlig at da får gull en økt verdi.

9190393[/snapback]

Jeg vil påstå at det ikke er gull som blir mer verdt, men penger som blir mindre verdt. (Er dette det samme?) Man blir usikker, kanskje vil landene som er i krig trykke opp mer penger for å finansiere krigen (ganske vanlig).

Hvis det blir rasjonering av mat, vann, strøm og drivstoff vil gull bli mindre verdt i forhold til alle disse tingene. Da vil det å ha aksjer i strømprodusenter og oljeselskaper være gunstig med mindre staten aktivt går inn og fastsetter prisene.

Råvarer generelt vil nok stige, så det å ha aksjer i gruveselskaper eller andre selskap som produserer noe alle trenger f.eks Norsk Hydro som produserer aluminium vil være gunstig, med mindre de blir direkte berørt av krigen.

Lenke til kommentar

Gull vil være lite verd i en krise i den forstand at folk heller vil ha brød enn gull, men kriser tar alltid slutt en gang, og da vet man at erfaring at gullet får tilbake sin gamle verdi. Hvem sine penger som blir noe verd og hvor mye er derimot mye vanskeligere å si, og derfor er det tryggere å ha formuen lagret i gull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...