Gå til innhold

Verdien av en hundrelapp?


Gjest medlem-117775

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere hadde Norges Bank gull som sikkerhet for pengene som var i omløp. Norges Bank solgte imidlertid nesten alt gullet i 2004 så nå har penger kun verdi pga. at man anerkjenner verdien. Sikkert litt unøyaktig dette, men noen andre får i så fall rette meg.

 

Kan anbefale å lese på sidene til Norges Bank, bla. Spørsmål & svar.

 

Norske wikipedia har også en artikkel om penger, men jeg synes ikke den er særlig opplysende.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
så penger i dag representerer liksom gull? :hmm:

9046147[/snapback]

 

Nei, motsatt.

 

Før i tiden var myntene verd sin vekt i gull (eller andre metaller). Nå er verdien fastsatt av en felles forståelse av at pengene er verd den summen som er påført dem. Nå har jo ikke Norges Bank gull annet en til ustillingsformål.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan forklare dette på en måte som du forstår.

 

Helt grunnleggende er penger bare et byttemiddel som symboliserer en verdi på varer.

 

Noen andre kan sikkert forklare dette til deg på en annen måte enn jeg kan, men jeg anbefaler på det sterkeste at du leser noen artlikler på nettet om penger om du vil ha en viss forståelse av det.

Lenke til kommentar

Før i tiden var penger gjerne laget av gull, sølv og slikt og hadde faktisk en verdi i seg selv. Dagens mynter og sedler har ingen gjenstandsverdi, men pengene fungerer fordi alle godtar NOK som byttemiddel. Det er på en måte et verdibrev. Ergo ligger verdien simpelthen i at hele Norge aksepterer mynter og sedler som byttemiddel. Var dette mer opplysende?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på, hvordan kan en hundrelapp være verdt det du får for den?

9045985[/snapback]

Jeg vil gi deg varer til "en verdi av hundre kroner" fra min butikk i bytte mot en hundrelapp, fordi jeg vet at jeg kan få like mye igjen for den i andre butikker.
Lenke til kommentar

Jeg gjentar Valentinos innlegg, som burde være forklaring nok:

 

"Helt grunnleggende er penger bare et byttemiddel som symboliserer en verdi på varer."

 

Uten penger ville vi hatt en bytteøkonomi hvor man byttet ting mot ting. Dette er ikke en spesielt gunstig løsning da man måtte visst bytteforholdet mellom alle verdens varer for å kunne bytte til seg noe. I stedet tyr man til penger, som godtas som byttemiddel av alle. Da trenger man altså kun å vite bytteforholdet mellom vare og penger, en voldsom forenkling.

 

For å svare direkte på ditt spørsmål om hvordan en hundrelapp kan være verd det jeg får for den, så er det slik at bytteforholdet mellom 100 penger og ulike varer er lett observerbart og kjent. Dermed kjenner jeg igjen et godt tilbud når jeg ser det (attraktivt bytteforhold vare/penger).

Lenke til kommentar

Det virker som de fleste i denne tråden i bunn og grunn argumenterer med at "det bare er sånn" eller "penger er verd noe fordi man kan få kjøpt noe for dem". Søk etter verdi penger i dette forumet for div. andre tråder om det samme.

 

Ser forresten at det er gotmyselfanuzi som har startet to av de mest relevante trådene også. Du får skrive opp svarene på en lapp, så du slipper å spørre neste gang du lurer på det.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Jeg lurer på, hvordan kan en hundrelapp være verdt det du får for den?

9045985[/snapback]

Du må også spørre deg om hvorfor de 0'ene og 1'erne som er registrert på noen servere hos bankforbindelsen din og min er verdt noe. Hvis du godtar at noen endrer på tallene dine kan du f.eks få et hus, hvis du har store nok tall iallfall!

 

Men som før er nevnt, verdien av tallene og pengene er avhengig av at det finnes noen som vil gi deg ting for dem! Derfor bør du ikke ha hele formuen din i kontanter! Se på Zimbabwe, der er det meste av statens pengebruk nye penger som trykkes opp, dermed blir de gamle pengene mindre og mindre verdt, fordi ingen vil ha dem. Skulle Norges bank komme opp med den samme idéen bør du droppe kontanter og kjøpe ting eller aksjer som du kan selge rett før du trenger pengene, eller bytte bort.

 

Dette er sikkert gjort utførlig greie på i den berømmelige forrige tråden, så jeg stopper utgreiingen her.

 

Edit: Hvis noen klarer å lage en perfekt forfalskning av pengene eller klarer å hacke en eller flere store norske banker uten å bli avslørt vil man kunne få samme effekten. (Hvis vedkommende som klarer det ønsker det, noe som sikkert ikke er spesielt sannsynlig.)

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-117775
Det virker som de fleste i denne tråden i bunn og grunn argumenterer med at "det bare er sånn" eller "penger er verd noe fordi man kan få kjøpt noe for dem". Søk etter verdi penger i dette forumet for div. andre tråder om det samme.

 

Ser forresten at det er gotmyselfanuzi som har startet to av de mest relevante trådene også. Du får skrive opp svarene på en lapp, så du slipper å spørre neste gang du lurer på det.

9082148[/snapback]

 

ja, men jeg har ikke fått noe svar. som du sier selv...

 

spørsmålet mitt står fortsatt ubesvart:

 

"hvordan kan en lapp som det stårr 100kr på være verdt det du får for den?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...