Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reparasjon av rust - uten å sveise?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å utbedre noen rustskader på escorten. Det ser stort settt greit ut, bortsett fra gjennomføringen til viskeren på bakruta, som har mistet litt fasong. Så lurer jeg på om jeg kommer utenom sveising her. Det er liksom ikke innenfor budsjett å sette bilen inn på sveiseverksted. Jeg tenkte på å kanskje lime en blikkplate fast på innsiden, og sparkle det jevnt på utsiden. Noen som har noen synspunkter på dette?

 

 

post-109580-1184010548_thumb.jpgpost-109580-1184010567_thumb.jpg

Endret av Martinez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke inn igjen med visker nei?

 

Uansett, husk å gjør et godt grunnarbeid før du gjør noe som helst. Ellers kommer rusten tilbake på 0 komma niks.

 

Kommer litt ann på hvor nøye du er på det, men om det ikke er alt for viktig er det jo flere typer "metallplast" eller hva det heter.

 

Man legger et alugitter på baksiden, og drar utover en passende mengde med massen fra tuba, og drar det utover og jevner ut. Når det har størknet blir det hardt som metall.

 

OBS! Har ingen erfaring med dette over tid. Eneste jeg har prøvd det på er vår gamle Ford Mondeo, og russebilen vi hadde. Det holdt hvertfall fint det året vi hadde dette på mondeoen før vi solgte, og russebilen er like hel etter snart et år også.

 

Om du er nøye ville jeg undersøkt om noen du kjenner, eller noen du kjenner som kjenner noen som kan sveise for deg. Om han/hun kan det blir det ordentlig hvertfall!

Lenke til kommentar

jeg har gjort noe lignende på min bil...

 

jeg gjorde da:

fjernet ALL rust.

Tok på rust-fjerner.

sparklet med en god del sparkel, jeg hadde også ett passe stort hull gjennom chassi.

puss ned.

Ha på ett tynt lag med sparkel

puss med fint sandpapir.

Legg på grunning og lakker.

 

 

Det er vel noen år siden jeg gjorde det, ingen ser at det er gjort i dag, funket bra for meg ihvertfall

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg hadde jo tenkt å beholde viskeren. Derfor må jeg ha litt mere "hold" enn det jeg får med netting.

 

Sparkel, primer, lakk (etter Ford-kode) og klarlakk er allerede innkjøpt, og budsjettet er vel allerede overskredet. Det er jo en 12 år gammel bil, men jeg trenger den i minst to år til, såjeg vil jo gjøre det så nøye jeg kan. Det er allerede behandlet med rust-stopp, og det ser forsåvidt greit ut.

Lenke til kommentar

Skjær vekk så du er sikker på at rusten er vekk. Sett på en ny ståplate på baksiden som du nagler fast. Sparkle i hullet. Bor nytt hull til visker. Grunn og lakk.

 

Du ser riktig nok popnaglene, men ikke mye om du lakker og grunner de og. Bruk helst rustfrie :)

 

Ikke blir det så dyrt heller. Du får bra hold og det ser nogenlunde ut etterpå.

Lenke til kommentar

En bakluke blir fort mishandlet hvis den f.eks ikke vil lukke seg og da kan all sparkelen løsne så du bør ha god støtte. Hvor mye har du og gå på på innsiden før det kommer i veien for pussermotoren? skal du ha det holbart tror jeg du burde drite i hele viskeren. Lim på en stålplate med karroseri-lim på baksiden og få det så tett som mulig. minst mulig sparkel!

Lenke til kommentar
aklla, vil ikke sparkel sprekke om man ikke får mer hold på baksiden?

9039793[/snapback]

 

neida, ikke hvis du gjør skikkelig jobb...

det er en god del jobb med å få det bra, så det er å anbefalle å ha noe på baksiden

 

jeg hadde ett rust-hull på en bil jeg hadde før, som jeg kunne få ca hånden min inn i, gjorde skikkelig grunn-arbeid og sparklet godt, man ser fortsatt ikke at det er gjort noe der i dag.

det var ca 2 år siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...